اسفند
19
1396

سیره خانه دارى حضرت فاطمه سلام الله علیها چگونه بود؟ (قسمت دوم)

? آشپزى و تهیه غذا

یکى دیگر از کارهایى که حضرت فاطمه سلام الله علیها به عهده گرفت، تهیه نان در خانه بود.
آرد کردن گندم ذخیره شده در انبار خانه با یک دستاس کوچک خانگى . دستاسى که با نیروى دست مى چرخید. کارى طاقت فرسا که تاول هایى نمایان بر دست هاى فاطمه مى نشاند و امام على علیه السلام و پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله را به هنگام حضورشان در خانه و کنار حضرت فاطمه علیهاالسلام، به کمک او کشاند. …….

☀️در واقع، حضرت فاطمه علیهاالسلام کار یک نانوا را در خانه خود انجام مى داد. مسلّم این تنها غذایى نبوده که حضرت فاطمه علیهاالسلام براى شوى و فرزندان خردسالش تهیه مى کرده است. گزارش کمک امام على علیه السلام به حضرت فاطمه علیهاالسلام در پاک کردن عدس و صدر روایتى که زمینه تشریع تسبیحات حضرت فاطمه علیهاالسلام را بیان کرده، براى اثبات این امر کافى است.
روشن است که پختن غذا، نیازمند فعالیت هاى متعددى است که از افروختن آتش تا شستشوى ظرفها را در بر مى گیرد.

?آشپزى و طبخ غذا، وظیفه حقوقى زن و از جمله حضرت فاطمه علیهاالسلام نبود، اما از کارهاى درون خانه به شمار مى آمد و این به معناى التزام به انجام آن بود. این تعهد شایسته بر پایه توافق اولیه و تقسیم کارى بود که در آغاز زندگى مشترکشان با امام على علیه السلام و به راهنمایى پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله صورت گرفت و حضرت فاطمه آن را شادمانه پذیرفته بود.

?حضرت فاطمه علیهاالسلام حتى در سال هاى پایانى زندگى که خدمتکار وفادارى به نام فضّه داشت، بخشى از کارها را خود انجام مى داد تا فضّه نیز به دیگر کارهایش، از جمله عبادت، برسد. امرى که نشان دهنده و تأیید کننده فراوانى کارهاى خانه در آن روزگار است.

? فاطمه علیهاالسلام ـ هنگامى که سلمان دید که آن حضرت جو آرد مى‏کند و دسته آسیاب خون آلود است، با ناراحتى گفت: اى دختر رسول خدا، دستان شما از آسیاب کردن جو زخمى شده ولى فضّه [کنیز شما] ایستاده است [و کارى نمى‏کند] ـ: محبوبم رسول خدا به من سفارش کرد که یک روز کار براى خدمتکار باشد و یک روز براى من. دیروز روز خدمت او بود و امروز، روز کار من است.

? حکمت نامه فاطمی ، ص ۲۹۸ به بعد

      مطالب مرتبط

درباره نویسنده: علي معتمدكيا

فرستادن دیدگاه

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

فروردین ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« اسفند    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031