اسفند
19
1396

سیره خانه دارى حضرت فاطمه سلام الله علیها چگونه بود؟ (قسمت اول)

زندگى مردم در عصر پیدایش اسلام بسیار ساده با امکانات محدود بود.
این وضعیت براى مسلمانان بویژه مهاجران، دشوارتر نیز بود. جنگ هاى تحمیلى پیاپى و ترک خانه و کاشانه، دلاورانى مانند امام علی علیه السلام را گاه ناگزیر از حضور در میدان رزم و گاه وادار به کارهایى سخت و کم اجرت مانند آبیارى کشتزارها مى کرد.
حضرت فاطمه علیهاالسلام در چنین تنگناهایى و در حالى که نوجوانى بیش نبود، اداره داخلى خانه و خانواده را به عهده گرفت؛ نوجوانى مادر از دست داده و بدون هیچ یار و یاور کمک کارى.

سیاهه گزارش شده از جهیزیه حضرت فاطمه علیهاالسلام نیز نشان مى دهد که وسایل و تجهیزات زندگى ایشان بس اندک و محدود بوده و این به معناى لزوم کار و تلاش بیشتر در درون این خانه بى آلایش بوده است.

✅ ۱- مدیریت امور داخلى خانه :

حضرت فاطمه علیهاالسلام به همسرش تعهد داد که کارهاى خانه را به عهده بگیرد و رُفت و روب و نظافت و به سامان کردن خانه را به انجام رساند.

امام باقر علیه السلام : على علیه‏ السلام و فاطمه علیهاالسلام براى داورى در باره تقسیم کارهاى خود، نزد رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله رفتند. که پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله، کارهاى قبل از درِ [خانه] را به عهده فاطمه و کارهاى بیرون از در [خانه] را به عهده على گذاشت.
فاطمه علیهاالسلام فرمود: «فقط خدا مى‏داند که چه قدر خوشحال شدم ! از اینکه رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله مرا از بر عهده گرفتن مسئولیت‏هاى مردان، معاف ساخت».

? حکمت‏نامه فاطمى ص ۲۵۵

      مطالب مرتبط

درباره نویسنده: علي معتمدكيا

فرستادن دیدگاه

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

فروردین ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« اسفند    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031