اسفند
27
1396

فضیلت شهادت در راه خدا

 

 

پیامبر اکرم (ص) :فَوقَ کُلِّ ذِی بِرٍّ بِرٌّ حتّى یُقتَلَ الرجُلُ فی سبیلِ اللّهِ ، فإذا قُتِلَ فی سبیلِ اللّهِ فلیسَ فَوقَهُ بِرٌّ .

بالاى هر نیکوکارى، نیکوکار [دیگرى] است تا آن گاه که مرد در راه خدا کشته شود . پس ، چون در راه خدا کشته شد، بالاتر از آن نیکى (ارزشى) وجود ندارد .

▫️کافی ج ۴ ص ۳۴۸ ح ۲

 

پیامبر اکرم (ص) :أشرَفُ المَوتِ قَتلُ الشهادَهِ .

شرافتمندانه ترین مرگ ، شهادت است .

▫️ بحار الأنوار  ج ۴ ص ۸ ح ۱۰۰

 

 

امام علی علیه السلام : اللّهُمّ رَبَّ السَّـقفِ المَرفوعِ …… إن أظهَرتَنا على عَدُوِّنا فَجَنِّبْنَا البَغیَ و سَدِّدْنا لِلحَقِّ، و إن أظهَرتَهُم علَینا فَارزُقْنَا الشهادَهَ و اعصِمْنا مِنَ الفِتنَهِ .

 

امام على علیه السلامـ در بخشى از دعاى خود هنگامى که آهنگ رویارویى با سپاه معاویه را در صفین کرد ـ گفت : بار خدایا! اى پروردگارِ آسمانِ بر افراشته . . . اگر ما را بر دشمنمان چیره کردى، از ستمگرى دورمان بدار و ما را به سوى حق، راهنمایى فرما ، و اگر آنان را بر ما چیرگى دادى ، شهادت را روزى ما کن و از فتنه نگاهمان دار .

▫️ نهج البلاغه : خطبه ۱۷۱ .

 

امام علی علیه السلام : و أنا أسألُ اللّهَ بسَعَهِ رَحمَتِهِ و عَظیمِ قُدرَتِهِ على إعطاءِ کُلِّ رَغبَهٍ ،……… أن یَختِمَ لی و لکَ بالسَّعادَهِ و الشَّهادَهِ .

 

امام على علیه السلام در پایان عهدنامه خود به مالک اشتر نوشت : من از خداوند ، به [حقّ ]رحمت گسترده و قدرت عظیمش بر برآوردن هر خواهشى ، مسألت دارم که . . . عاقبت من و تو را به سعادت و شهادت ختم فرماید .

▫نهج البلاغه : نامه ۵۳ .

فرستادن دیدگاه

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031