اردیبهشت
10
1392

روز ولادت فرخنده حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)

 ولادت فرخنده حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) مبارک

مطابق روایت شیخ مفید حضرت فاطمه زهرا (س) در بیستمین روز از ماه جمادی الثانی دیده به جهان گشودند. شیخ مفید اینگونه می‌گوید:«در سال دوم بعثت در بیستمین روز از ماه جمادی الثانی حضرت فاطمه زهرا(س) به دنیا آمدند. این روز ، روز بسیار شریفی است که مؤمنان در آن خوشحال می‌باشند و روزه گرفتن و انجام کارهای خیر و دادن صدقات در این روز مستحب است.»

واجب و لازم است که روز بیستم ماه جمادی الثانی به اندازه عظمت و بزرگی که دارد مورد تعظیم و بزرگداشت واقع گردد زیرا این روز، روزی بس بزرگ در نزد خداوند متعال و فرشتگان مقرب و دوستان او می‌باشد. در روایات صحیح اینگونه آمده است که حضرت فاطمه زهرا(س) سرور بانوان دو عالم می‌باشد، درحالی که حضرت مریم(ع) فقط سرور زنان عصر خویش بود. پس حضرت زهرا(س) سرور بر حضرت مریم(ع) است و قرآن خود گواهی بر این سیادت و سروری می‌دهد و حتی علمای بزرگ هم این سخن را به صورت قاطع بیان می‌کنند که مقام حضرت زهرا از دیگر پیامبران و رسولان الهی برتر و والاتر است و این همان فضل و برتری آشکار است.

یکی از فضیلت‌های خاص حضرت زهرا(س) که از روایات مستند و قطعی به دست ما رسیده و او را از همه زنان جهان برتر ساخته این است که بعد از آنکه پیامبر خدا چشم از جهان فرو بست، جبرئیل امین مُصحف گرانقدر و با عظمتی را خدمت حضرت زهرا(س) آورد و امام علی(ع) آن را نوشت و آن مصحف نزد فرزندان معصوم آن حضرت به ودیعه نهاده شد و در آن تمامی علوم گذشته و آینده و حال موجود می‌باشد. شیخ کلینی روایتی از امام صادق(ع) درباره این مصحف آورده است.

دوست و دشمن روایات زیادی در باب فضیلت‌های حضرت زهرا(س) نقل کرده‌اند که این فضایل کتاب ها را پر می‌کند و این کوتاه کلام را توان شرح این همه فضایل نیست و برای آن کس که دلش هدایتگر اوست همین‌قدر که آمد کافی است. و اگر حضرت زهرا(س) فضیلتی جز شفاعت دوستانش و دوستان فرزندانش و دوستان دوستانش نداشت همین یک فضیلت برای شیعه در اثبات حق بزرگداشت او و روز ولادتش کافی بود و بنده مراقب بعد از انجام دادن این اعمال باید عذر تقصیر به درگاه آورد زیرا بعضی از حقوق هستند که هر چند هم در راه ادای آن کوشش و تلاش کنی باز حق آن را ادا ننموده‌ای.

یکی از مهم‌ترین اعمال در این روز این است که حضرت زهرا(س) را زیارت کرده و بر او سلام و درود بفرستی و کسانی را که نسبت به او ظلم کردند لعنت نموده و روز خود را مانند روزهای دیگری که مثل این روز هستند به پایان برسانی.

منبع: المراقبات ۹۶/۹۸

      مطالب مرتبط

درباره نویسنده: زهرا موذن

فرستادن دیدگاه

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031