اسفند
26
1390

دعاهایی که هنگام وضو گرفتن مستحب است

چون خواستی وضو بگیری ابتدا مسواک کن که دو رکعت نماز با مسواک افضل است از هفتاد رکعت نماز بی مسواک.

هنگامی که نگاهت به آب می‌افتد بگو: بِسْمِ اللهِ وَ الْحَمْدُلِلهِ الَّذی جَعَلَ الْمٰاءَ طَهُوراً وَ لَمْ یَجْعَلْهُ نَجِساً. به نام و با یاری خداوند (وضو می‌گیرم) و ستایش از آن خداست که آب را پاک کننده قرار داد و آن را ناپاک قرار نداده است.

موقعی که پیش از وضو دست خود را می‌شویی بگو: اَللّهُمَّ اجْعَلْنی مِنَ التَّوّابِینَ وَ اجْعَلْنی مِنَ الْمُتَطَهِّرین. خداوندا من را از توبه‌کنندگان و پاک‌شدگان قرار بده.

وقت آب در دهان گردانیدن بگو: اَللّهُمَّ لَقِّنِی حُجَّتی یَوْمَ اَلْقاکَ وَ اَطْلِقْ لِسانِی بِذِکْرِکَ. خداوندا دلایل و حجت‌هایم را روزی که با تو ملاقات می‌کنم به من تلقین کن و زبانم را برای ذکر و یادت آزاد گردان.

در وقت استنشاق (آب در بینی کردن) بگو: اَلّلهُمّ لاتُحَرِّمْ عَلَیَّ ریحَ الْجَنَّهِ وَ اجْعَلْنی مِمَّنْ یَشُمُّ ریحَها وَ رَوحَها وَ طیبَها. خداوندا من را از بوی خوش بهشت محروم نساز و من را از استشمام کنندگان آن بوی خوش و باطراوت و پاک قرار بده.

موقع شستن صورت بگو: اَللّهُمَّ بَیِّضْ وَجْهی یَوْمَ تَسْوَدُّ فیهِ الْوُجُوهُ وَ لاتُسَوِّدْ وَجْهی یَوْمَ تَبْیَضُّ فیهِ الْوُجُوه. خداوندا روی من را روزی که صورت‌ها سیاه است نورانی گردان و روزی که روی‌ها نورانی است سیاه نگردان.

در وقت شستن دست راست بگو: اَللّهُمَّ اعْطِنی کِتابِی بِیَمِینی وَ الخُلْدَ فی الجِنانَ بِیَساری وَ حاسِبْنی حِساباً یَسیراً. خداوندا نامه اعمال مرا به دست راستم بسپار و بهشت را در دست چپم قرار بده و اعمال مرا به آسانی حسابرسی کن.

در موقع شستن دست چپ بگو: اَللّهُمَّ لاتُعْطِنی کِتابی بِشِمالی وَ لامِنْ وَراءِ ظَهْری وَ لا تَجْعَلْها مَغْلُولَهً اِلی عُنُقی وَ اَعُوُذُ بِکَ مِنْ مُقَطّعاتِ النّیران. خداوندا نامه اعمال مرا به دست چپم و از پشت سرم به من نده و آن را به گردنم نیاویز و پناه می‌برم به تو از پاره‌های آتش.

وموقع مسح سر بگو: اَللّهُمَّ غَشِّنی بِرَحْمَتِکَ وَ بَرَکاتِکَ وَ عَفْوِکَ. خداوندا سایه‌های رحمت و برکت و بخششت را بر سر ما بگستران.

در وقت مسح پا بگو: اَللّهُمَّ ثَبِّتْنی عَلَی الصِّراطِ یَوْمَ تَزِلُّ فیهِ الْاَقْدامُ وَ اجْعَلْ سَعْیی فی ما یُرْضیکَ عَنّی یا ذَالجَلالِ وَ الاِکْرامِ. خداوندا قدم‌های من را در روی پل صراط در حالی که قدم‌ها لرزان است استوار گردان و تلاشم را در آنچه مورد رضایت توست قرار بده. ای صاحب بزرگی و کرامت.

و چون فارق شدی از وضو می‌گویی: اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ تَمامَ الْوُضُوءِ وَ تَمامَ الصَّلوهِ وِ تِمامَ رِضْوانِکَ وَ الجَنَّهَ. خداوندا از تو تمام وضو و تمام نماز و تمام رضایتت و بهشت را خواستارم.

اَلْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعالِمین

مستحب است در پایان وضو تشهد و سوره قدر خوانده شود.

اسفند
21
1390

عبادت خالصانه

اخلاص دارای درجه و مراتب متفاوتی است

۱. مرتبه عارفان

عارفان کسانی هستند که صفات جمال و جلال خدا را شناخته و دانسته‌اند که ذات اقدس الهی، کمال مطلق است. و بدین سبب او را شایسته عبادت می‌دانند. و فقط برای ذات مقدس او عبادت می‌کنند.

۲. مرتبه مقرّبان

مقربان کسانی هستند که خدا را برای نزدیک شدن به او می‌پرستند. چنین عبادتی خالص است. چون بنده تلاش می‌کند با عبادت، نقایص خود را رفع کند تا با آن کمال مطلق، سنخیت و تناسب بیشتری پیدا کند. پس هدف اصلی او از عبادت، ذات اقدس واجب الوجود است.

۳. مرتبه محبّان

محبان کسانی هستند که خدا را از روی محبت پرستیده و از راه عبادت و اطاعت به بالاترین درجات دوستی او رسیده‌اند. قرآن کریم می‌فرماید:« یحبّهم و یحبّونه» خداوند ایشان را دوست دارد و ایشان نیز خدا را.

۴. مرتبه حیاپیشگان

حیاپیشگان گروهی هستند که به انگیزه شرم از خدا عبادت می‌کنند. چون می‌دانند خدای تعالی بر درون آنان آگاه است و از آنچه در زوایای ذهن انسان می‌گذرد با خبر است و عالم محضر اوست پس شرم دارند و به عبادت او روی می‌آورند.

۵. مرتبه شکرگزاران

این گروه برای شکر نعمت‌های بی‌انتهای خداوند متعال او را عبادت می‌کنند.

۶. مرتبه کامجویان

این گروه بیش از لذت اهل دنیا از نعمت‌های دنیوی، از عبادت پروردگارشان احساس لذت می‌کنند.

۷. مرتبه جویندگان بهشت

بسیاری از مردم تنها همین را می‌دانند که رشته هر امید و هراسی فقط به خداوند منتهی می شود. از این رو تنها می‌توانند بهشت را تصور کنند تا آتش اشتیاق به آن در جانشان زبانه کشد و جهنم را به یاد آرند و به امید نجات پناهی جویند. خدا را از ترس جهنم و به شوق بهشت عبادت می‌کنند.

عبادت با هر یک از مراتب شش گانه‌ی اول و با این نیت‌ها، عبادت خالصانه به شمار می‌آید و مورد قبول حق تعالی است. ولی به نظر می‌رسد عبادت با نیت مرتبه هفتم نیز صحیح است. برای این نظر آیات و روایاتی است که مثبت آن است.

اسفند
21
1390

دعا برای گشوده نشدن دفتر گناه در قیامت

منقول است که حضرت رسول‏ صلى الله علیه وآله فرموده هر که خواهد که خدا او را در قیامت بر اعمال بد او مطلّع نگرداند و دیوان گناهان او نگشاید باید که بعد از هر نماز این دعا را بخواند:

 

اَلّلهُمَّ اِنَّ مَغْفِرَتَکَ اَرْجی مِنْ عَمَلی، وَ اِنَّ رَحْمَتَکَ اَوْسَعُ مِنْ ذَنْبی اَلّلهُمَّ اِنْ کان ذَنْبی عِنْدَکَ عَظیماً فَعَفْوُکَ اَعْظَمُ مِنْ ذَنْبی، اَلّلهُمَّ اِنْ لَمْ اَکُنْ اَهْلاً اَنْ اَبْلُغَ رَحْمَتَکَ فَرَحْمَتُکَ اَهْلٌ اَنْ تَبْلُغَنی وَ تَسَعَنی، لِاَنَّها وَسِعَتْ کُلَّ شَیءٍ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ

بارالها به درستی آمرزش تو امیدوار شدنی‌تر است از کردارم و به راستی رحمت تو وسیع‌تر است از گناهم، بار الها اگر گناه من نزد تو بزرگست پس بخشیدن تو بزرگتر است از گناه من، بارالها اگر من اهلیّت ندارم اینکه برسم به رحمت تو پس رحمت تو اهلیّت آن دارد اینکه برسد به من و فراگیرد مرا زیرا آن فرگرفته هر چیز را به رحمت تو ای رخیم‌تر رحم‌کنندگان

اسفند
20
1390

بندگی خدا

از معاذ بن جبل روایت شده که: به رسول خدا صلی الله علیه و آله عرضه داشتم مرا به کاری هدایت فرمایند که با انجام آن به بهشت روم و از دوزخ دور گردم. فرمود: از موضوع مهمی درخواست کردی، در عین حال بر کسی که آن را انجام دهد آسان است. خدا را بندگی کن و چیزی را انبازِ او قرار مده. نماز را به پای دار و زکات بده و ماه رمضان روزه بگیر و به حج خانه خدا برو.

سپس فرمود: می خواهی تو را به کارهای پسندیده و درهای خیر هدایت کنم؟ عرض کردم: آری یا رسول اللّه ! فرمود: روزه سپری از آتش است و صدقه آتش خطاکاری ها را خاموش می کند هم چنان که آب آتش را خاموش می سازد. نمازی که آدمی در دل شب به جای آرد شعار نیکوکاران است.

سپس فرمود: می خواهی تو را به اساس هر کار پسندیده و ستون استوار و فراز کوه های آن هدایت نمایم؟ پس فرمود: ای معاذ! اساس کار شایسته و سرمایه آنْ اسلام و عمود استوار آنْ نماز و کوه های آنْ جهاد در راه خداست. سپس فرمود: می خواهی معیار و زیر بنای اساسی آنها را بیان کنم؟ عرض کردم: آری. اشاره به زبان او کرده فرمود: زبانت را در اختیار بگیر. معاذ گفت: آیا ما را در برابر گفتارمان مؤاخذه می کنند؟ فرمود: ای معاذ! جز این است که مردمی که به رو به و صورت به آتش می افتند آنهایی هستند که اسیر زبانِ خود بوده اند.

اسفند
19
1390

حق همسر

وَ حَقُّ الزَّوجَهِ أن تَعَلَمَ أنَّ الله عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَها لک سَکَناِّ و اُنساً و تَعلَمَ أنَّ ذلک نِعمَهٌ مِنَ اللهِ تعالی عَلَیک فَتُکرِمُها و تَرفُقُ بها

 

حق همسرت آن است که بدانی خدا وی را سبب آرامش و راحتی و الفت تو قرار داده و بدانی که او نعمتی است که خداوند به تو ارزانی داشته است پس او را گرامی بدار و با او مهربان باش.

امام سجاد (علیه السلام)

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

فروردین ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« اسفند    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031