تیر
18
1393

ایام البیض در ماه رمضان

روزهای ۱۳و۱۴و۱۵ از هر ماه را ایام البیض می نامند و دربارهْ علت نامگذاری آن دو مطلب گفته شده است:

الف: چون شب های این سه روز،دراثر کامل بودن و درخشندگی ماه،روشن و سفید است،روزهای این سه شب را ایام البیض یعنی روزهای سفید نامیده اند و در واقع یعنی روزهایی که شب هایی سفید و نورانی و درخشان دارد.

ب: «ابن مسعود» سبب نامیدن این ایام به «ایام البیض» را چنین نقل می‌کند، از نبی اکرم (صل الله علیه و آله) شنیدم که می‌فرمودند: «هنگامی که جناب آدم علیه‌السلام عصیان پروردگارش را کرد، منادی از عرش ندا داد، ای آدم از جوار رحمت من بیرون شو، زیرا کسی که عصیان مرا کند در جوار من نیست، حضرت آدم و فرشتگان گریستند، سپس خداوند جبرئیل را نزد حضرت آدم (علیه السلام) فرستاد، جبرئیل حضرت آدم را در حالی که رنگ او از نورانیت بهشتی به تیرگی تغییر کرده بود به زمین فرود آورد.
ملائکه با دیدن این وضعیت فریاد بر آوردند: پروردگارا، خلقی آفریدی و از روح برگزیده خود در او دمیدی و ملائکه را به سجده او در آوردی و به یک گناه سفیدی او را به سیاهی مبدل کردی، پس منادی از آسمان ندا کرد که امروز را برای خداوند روزه بگیر و آن روز سیزدهم ماه بود و چون آدم آن روز را روزه گرفت و قسمتی از تیرگی حضرت آدم (علیه السلام) برطرف گشت تا اینکه در انتهای این سه روز به حالت اول خود برگشت به این دلیل این ایام را «ایام البیض» نامیده شد.
بنابراین روزهای ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ ماه مبارک رمضان هم ایام البیض است و هر که دعای مجیر را در ایام البیض ماه رمضان بخواند،گناهانش آمرزیده مى‏شود هرچند به تعداد قطرات باران،و برگ درختان،و ریگ بیابان باشد.

تیر
18
1393

چگونگی درک شب قدر

امام باقر علیه السلام فرمود: چون پیامبر صل الله علیه و آله از عرفات بازگشت و رهسپار مِنیٰ گردید به مسجد خیف درآمد و مردم دور ایشان حلقه زدند و از او درباره شب قدر پرسیدند. پیامبر صل الله علیه و آله برای سخنرانی برخاست و پس از درود بر خداوند فرمود: هر کدام از شما که درباره لیله القدر از من پرسید آن را پنهان نمی‌دارم، زیرا به آن آگاهی ندارم. بدانید هر که با تندرستی به ماه رمضان درآید و روزش را روزه بگیرد و بخشی از شب آن را به عبادت سپری کند و بر نمازش مراقبت نماید و به سوی نماز جمعه‌اش برود و صبح برای خواندن نماز عید فطر برود شب قدر را دریافته است و به هدیه پروردگارش دست یابد.
راوی گوید: امام صادق علیه السلام : به خدا سوگند! به هدیه‌هایی دست می‌یابید که مانند هدیه‌های بندگان نیست.

 

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق ص ۱۲۹

تیر
18
1393

دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏

اللهمّ حَبّبْ الیّ فیهِ الإحْسانَ وکَرّهْ الیّ فیهِ الفُسوقَ والعِصْیانَ وحَرّمْ علیّ فیهِ السّخَطَ والنّیرانَ بِعَوْنِکَ یا غیاثَ المُسْتغیثین.

 

خداوندا در این روز احسان و نیکویی را محبوب من و فسق و معاصی را ناپسند من قرار ده و در این روز خشم و آتش قهرت را به من حرام گردان به یاری خود ای فریادرس فریاد رسان.

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

تیر ۱۳۹۳
ش ی د س چ پ ج
« خرداد   مرداد »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031