مهر
1
1393

کسلی و سستی در عبادت

کسل بودن از صفات منافقان است و از ضعف ایمان و یقین ناشی می‌شود و موجب محرومی از سعادات ابدی می‌گردد. مؤمن باید در عبادت صاحب نشاط باشد و مردانه متوجه عبادت شود و کارهای خیر را با شوق و شعف به جا آورد و به تأخیر نیندازد که در تأخیر آفت است؛
چنانکه حضرت صادق علیه السلام فرمود:«پدرم می‌فرمود: هرگاه اراده خیری نمایی به آن مبادرت کن زیرا نمی‌دانی بعد از این چه خواهد شد.»(۱)
و در حدیث دیگر فرمود:«هر گاه قصد خیری داشتی به تأخیر مینداز؛ زیرا بسیار است که حق تعالی مطلع می‌شود بنده‌ای به طاعتی مشغول است پس می‌فرماید: به عزت و جلال خودم قسم! بعد از این عمل هرگز تو را عذاب نکنم! و اگر گناهی را قصد کنی آن را ترک کن؛ زیرا بسیار است که حق تعالی بر بنده‌ای مطلع می‌شود و او را مشغول معصیتی می‌یابد، پس می‌فرماید: به عزت و جلال خود قسم! بعد از این عمل هرگز تو را نیامرزم!»(۲)

پیامبر اکرم صل الله علیه و‌ آله فرمودند: ای ابوذر! دو رکعت نماز میانه که بسیار طول ندهی و بسیار سبک به جا نیاوری و با حضور قلب و تفکر باشد بهتر از یک شب ایستادن به عبادت است که با فراموشی دل باشد و دل از آنچه انجام می‌دهی و می‌گویی خبر نداشته باشد.
ای ابوذر! حق بر طبع‌ها گران و تلخ است و باطل سبک و آسان و شیرین می‌باشد. بسیار است که شهوت یک ساعت دنیا مورث حزن طولانی آخرت می‌گردد.
ای ابوذر! آدمی فقیه کامل نمی‌باشد و چنانکه باید دانا نمی‌شود تا اینکه مردم در جنب جلال و عظمت الهی نزد او به مثابه شتران نباشند. پس به نفس خویش رجوع کند و خود را از همه کس حقیرتر شمارد.
ای ابوذر! به حقیقت ایمان نمی‌رسی تا ندانی همه مردم در دین خود احمقند و در دنیای خود عاقل.(۳)

۱٫ اصول کافی ج۲ ص۱۴۲ ح۳
۲٫ همان ج۲ ص۱۴۳ ح۷
۳٫ عین الحیات محمدباقر مجلسی ص ۵۰۱

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

مهر ۱۳۹۳
ش ی د س چ پ ج
« شهریور   آبان »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031