مهر
7
1393

شهادت ثالثه چیست؟

شهادت ثالثه، یعنی سومین گواهی دادن؛ که بعد از شهادتین(دو گواهی دادن: شهادت دادن به توحید و نبوت)، شهادت دادن به امامت و ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام است.

شهادتین، یا گواهی دادن به این‌که «خدایی جز خدای یکتا نیست» و «محمد صل الله علیه و آله رسول خداست» در مواضع مختلفی مطرح است:

  1. هنگام اسلام آوردن، و گفتن شهادتین برای این کار
  2. در تشهد نمازهای واجب و مستحب
  3. در اذان و اقامه، پیش از نمازهای واجب

همه مسلمانان، از جمله شیعیان، معتقدند که گفتن «اشهد ان لا اله الا الله» و «اشهد انّ محمداً رسول الله» برای ورود به اسلام کفایت می‌کند، و نیز همین دو عبارت جزء اذان و اقامه و نیز تشهد نماز هستند.

مراجع تقلید شیعه هم معتقدند «اشهد انّ علیا ولی الله» جزء شهادتین اسلام، و نیز جزء تشهد و اذان نیست؛[۱] ولی در مورد این‌که آیا گفتن آنها به عنوان استحباب جایز است یا نه:

  • در مورد اذان: مراجع تقلید همه در رساله توضیح المسائل شان نوشته‌اند: «اشْهَدُ انَّ عَلِیّاً وَلِیُّ اللّٰهِ» جزء اذان و اقامه نیست -و گفتن آن به قصد جزئیّت، بدعت و حرام است- ولی خوب است بعد از «اشْهَدُ انَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّٰهِ»، بدون قصد ورود و جزئیت، به قصد قربت و به عنوان ذکر مطلق گفته شود؛ مانند صلوات بعد از «اشهد انّ محمّدا رسول اللّه».[۲] برخی مراجع تقلید معتقدند که این عبارت باید طوری گفته شود که شبیه جملات اذان و اقامه نگردد:
  • آیت الله سید موسی شبیری زنجانی: خوب است که پس از «اشْهَدُ انَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّٰه» به قصد تیمن و تبرّک، شهادت به ولایت و امامت بلا فصل حضرت امیر المؤمنین و سایر معصومین علیهم السلام به نحوی که شبیه جملات اذان و اقامه نگردد؛ ذکر گردد.[۳]
  • آیت الله ناصر مکارم شیرازی: به قصد تبرّک گفته شود، لکن به صورتی که برای شنونده معلوم شود جزءِ آن نیست؛ مثلا با تغییر تعداد یا کیفیت بیان آن.[۴][۵] یا مثلا گاهی بگویند و گاهی ترک نمایند تا جزئیّت از آن انتزاع و فهمیده نشود.

البته همراه با بیان این‌که شهادت به ولایت و امامت علی بن ابی طالب علیه السلام جزء اذان نیست، مراجع تقلید شیعه یادآوری کرده‌اند که امامت و ولایت امامان معصوم در تشیع از ارکان دین است، و اقرار و شهادت به آن شعار شیعه است:

  • آیت الله سید موسی شبیری زنجانی: … البته ولایت امیر المؤمنین و ائمهٔ معصومین علیهم السلام از ارکان ایمان است…[۶]
  • آیت الله حسین نوری همدانی: … چون در امثال زمان ما، شعار تشیع محسوب می‌شود، در هر جا که اظهار این شعار، مستحسن و لازم باشد، گفتن آن هم مستحسن و لازم است.[۷]
  • آیت الله محمدتقی بهجت فومنی: امّا اقرار به ولایت، اگر چه در غیر اذان باشد خوب است… و کاملترین عبارتی که در اینجا گفته می‌شود آن است که اقرار به خلیفه بودن یا وصی بودن حضرت امیر المؤمنین علیه السلام و ائمهٔ طاهرین علیهم السلام در آن باشد.[۸]
  • آیت الله حسین وحید خراسانی: ولی چون ولایت آن حضرت مکمّل دین است، شهادت به آن در هر حال و از جمله بعد از «اشهد انّ محمّدا رسول اللّه» از أفضل قربات است.[۹]
  • آیت الله سید علی خامنه‌ای: گفتن «اشهد انّ علیاً ولی اللّٰه» به عنوان شعار تشیع خوب و مهم است.[۱۰]
  • میرزا جواد تبریزی: شهادت بر ولایت علی علیه السلام و اولاد طاهرینش، جزء اذان و اقامه نیست، ولی شعار مذهب شیعه است.[۱۱]
  • در مورد تشهّد: در پاسخ به استفتایی در مورد جایز بودن شهادت دادن به ولایت امام علی علیه السلام در تشهد نماز،
  • آیت الله ناصر مکارم شیرازی بیان می‌دارد: «نظر به اینکه ائمه معصومین (علیهم السلام) اجازه اضافه کردن شهادت ثالثه را نداده‌اند، این کار صحیح نیست و وظیفه ما در اینگونه موارد تبعیّت از دستورات معصومین (علیهم السلام) است.»
  • امام خمینی ره بیان می‌دارد: «باید تشهد نماز به همان طور که وارد شده و متعارف است خوانده شود.»
  • میرزا جواد تبریزی می‌نویسد: «بنابر احتیاط واجب در نماز شهادت بر ولایت ترک شود، و اگر خواستند بگویند باید بعد از سلام آخر نماز بگویند.»
  • در مورد اسلام آوردن: از دیدگاه شیعیان برای مسلمان شدن شهادتین کافیست[۱۲][۱۳] اما علاوه بر شهادتین، شیعیان گواهی می‌دهند، که

«(به عربی: اشهد انّ علیّا ولی الله)». البته شیعیان در جامعه مسلمان تفاوت حقوقی با مسلمانان غیر شیعه ندارند، و این گواهی ارزش حقوقی ندارد و صرفاً ارزش اعتقادی و معنوی دارد. به علاوه بر خلاف دو گواهی بالا، فرد می‌تواند بدون بر زبان راندن این عبارت و صرفاً با نیت قلبی آن شیعه شود.

دانشنامه ویکی پدیا

 

منابع

  1. توضیح المسائل ۱۲ مرجع، ج۱، ص ۱۲۵ و ۵۱۹؛ العروه الوثقی (المحشی)، ج۱، ص ۲۷۳.
  2. توضیح المسائل ۲ مرجع، ج۱، ص ۵۱۹؛ رساله صلاتیه، محمد تقی رازی نجفی اصفهانی، ص ۱۹۷.
  3. توضیح المسائل ۱۲ مرجع، ج۱، ص ۵۱۹.
  4. توضیح المسائل ۱۲ مرجع، ج۱، ص ۵۱۹؛ العروه الوثقی (المحشی)، ج۲، ص ۴۱۲.
  5. رساله آیت‌الله مکارم شیرازی
  6. توضیح المسائل ۱۲ مرجع، ج۱، ص ۵۱۹.
  7. توضیح المسائل ۱۲ مرجع، ج۱، ص ۵۱۹.
  8. توضیح المسائل ۱۲ مرجع، ج۱، ص ۵۱۹.
  9. توضیح المسائل (وحید)، ص ۱۸۵.
  10. أجوبه الاستفتاءات (فارسی)، ص ۹۲.
  11. استفتاءات جدید (تبریزی)، ج ۱، ص ۷۰.
  12. رساله آیت‌الله مکارم شیرازی
  13. رساله آیت‌الله سیستانی   
مهر
7
1393

فضیلت سوره بنی اسرائیل

از حضرت صادق علیه السلام نقل شده است که:«هر کس سوره بنی اسرائیل را در هر شب جمعه بخواند نمی‌میرد تا قائم آل محمد علیه السلام را دریابد و از اصحاب او می‌باشد»(۱)
نقل شده است که عمر بن حنظله به حضرت صادق علیه السلام از صداع شکایت نمود حضرت فرمود:دست بر بالای سرت بگذار و این دو آیه را بخوان:« قُل لَو کانَ مَعَهُ آلِهَهٌ کَما یَقُولُونَ إذا لاَبتَغُوا إلَی ذِی العَرشِ سبیلاً (۲)* وَ إذا قِیلَ لَهُم تَعالوا إلی ما أنْزَلَ اللهُ وَ ألی الرَّسولِ رَأیْتَ الْمُنافِقینَ یَصُدّونَ عَنْکَ صُدوداً(۳)» (۴)

 
۱- بحارالانوار ج۹۲ ص۲۸۱ ح۱
۲- سوره اسراء ۴۲
۳- سوره نساء ۶۱
۴- بحارالانوار ج۹۵ص۵۸

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

مهر ۱۳۹۳
ش ی د س چ پ ج
« شهریور   آبان »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031