مهر
20
1393

عید ولایت مبارک باد

غدیر یعنی کسانی که عقب مانده اند برسند
و کسانی که جلو رفته اند برگردند، تا با ولایت حرکت کنند.

عید غدیر خم بر همه شیعیان مولا علیه السلام مبارک باد

مهر
20
1393

اعلام ولایت

به روایت غیر حذیفه: حضرت رسول صل الله علیه و آله در منی بر منبر برآمد و گفت: ای گروه مردمان! من بعد از خود در میان شما دو چیز می‌گذارم اگر متابعت آنها بکنید هرگز گمراه نشوید: کتاب خدا و اهل بیت من. و به درستی که خداوند لطیف خبیر خبر داد مرا که اینها از هم جدا نمی‌شوند تا در کوثر بر من وارد شوند مانند این دو انگشت – و دو سبابه خود را به یکدیگر چسبانید- و هر که چنگ زند در آنها نجات می‌یابد و هر که مخالفت آنها کند هلاک می‌شود.
ایهاالناس! آیا من تبلیغ رسالت خود کردم؟ گفتند: بلی یا رسول الله. فرمود: خداوندا گواه باش.
و چون آخر ایام تشریق شد که سیزدهم شهر ذی‌الحجه باشد الله تعالی سوره «اذا جاء» را فرستاد حضرت فرمود که: این خبر مرگ من است که به من داده‌اند چون دلالت می‌کند بر آنکه کار دین را تمام کردم باید متوجه عالم قدس شد.
پس در منی داخل مسجد خیف شد و فرمود ندا کنند مردم را که حاضر شوند چون حاضر شدند خطبه خواند و فرمود: ایها الناس! من در میان شما دو چیز بزرگ سنگین می‌گذارم یکی بزرگ‌تر است از یکی آن یکی کتاب خداست که یک طرف آن به دست خدا است و طرف دیگر آن به دست شما است پس چنگ زنید در آن و کوچک‌تر آن عترت من است که اهل بیت منند و به تحقیق که خبر داد مرا خداوند صاحب لطف و دانایی که این دوتا از یکدیگر جدا نمی‌شوند تا در کوثر بر من وارد شوند مانند این دو انگشت من – و جمع کرد میان دو انگشت شهادت خود- و فرمود: نمی‌گویم مانند این دوتا – و جمع کرد میان انگشت میان و انگشت شهادت که یکی بر دیگری زیاده باشد-.
پس گروهی از منافقان جمع شدند و گفتند: محمد می‌خواهد که امامت را در میان اهل بیت خود قرار دهد پس چهارده نفر ایشان از میان مردم بیرون رفتند و داخل کعبه شدند و نامه در میان خود نوشتند و با یکدیگر عهد کردند که اگر محمد بمیرد یا کشته شود نگذارند که خلافت به اهل بیت او برسد
پس حق تعالی این آیات را فرستاد: «أمْ أَبْرَمُوا أَمراً فَإنّا مُبْرِمونَ» «أمْ یَحْسَبونَ أنّا لا نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَ نَجْواهُم بَلی وَ رُسُلُنا لَدَیْهِمْ یَکْتُبُون» یعنی: آیا محکم کردند امر خود را پس ما نیز محکم می‌کنیم کار خود را بلکه گمان می‌کنند که ما نمی‌شنویم سر ایشان را بلکه می‌شنویم سرّ ایشان را بلکه می‌شنویم و رسولان ما از ملائکه نزد ایشانند و می‌نویسند گفته‌ها و کرده‌های ایشان را»

حق الیقین فصل غدیر خم ص ۱۶۴

مهر
20
1393

انگشتر ولایت

پیش از حج وداع حضرت رسول صل الله علیه و آله حضرت امیر علیه السلام را به یمن فرستاده بود و در مکه به آن حضرت ملحق گردید روزی علی علیه السلام در نزدیک مکه نماز می‌کرد چون به رکوع رفت سائلی سوال کرد حضرت در رکوع انگشتر خود را به او داد پس آیه «إنَّما وَلِیُّکُمُ الله» نازل شد. پس حضرت رسول صل الله علیه و آله الله اکبر گفت و آیه را بر ما خواند و گفت: برخیزید تا ببینیم که این صفاتی که خدا فرموده در کی ظاهر گردیده است.
چون حضرت رسول صل الله علیه و آله داخل مسجد شد سائلی از مسجد بیرون می‌رفت پرسید: از کجا می‌آیی؟ گفت: از نزد این مردی که نماز می‌کند این انگشتر را در رکوع نماز به من داد. پس حضرت الله اکبر گفت و به جانب حضرت امیر روانه شد و گفت: امروز چه کار خیر کرده‌ای؟ علی علیه السلام تصدّق انگشتر را ذکر کرد حضرت مرتبه سوم الله اکبر گفت پس منافقان به یکدیگر نظر کردند و گفتند: دل ما تاب این نمی آورد که او بر ما مسلط باشد می‌رویم و سوال می‌کنیم که او را به دیگری بدل کند.
چون این سخن را به حضرت رسول صل الله علیه و آله اظهار کردند حق تعالی این آیه را فرستاد «قُل ما یَکُونُ لِی أنْ أُبْدِلَهُ مِنْ تِلْقاءِ نَفْسی» و مضمون این آیه بنا بر این تفسیر آن است که «چون بر ایشان خوانده شود آیات واضحات ما گویند آنها که اعتقاد به قیامت ندارند بیاور قرآنی غیر از این قرآن یا بدل کن – ذکر علی را از آن – بگو – یا محمد- نمی‌تواند بود از برای من آنکه بدل کنم آن را از پیش خود متابعت نمی‌کنم مگر آنچه وحی کرده است به سوی من به درستی که من می‌ترسم اگر معصیت کنم پروردگار خود را از عذاب روز بزرگ»
پس جبرئیل آمد و گفت: یا محمد! تمام کن امر خلافت علی را و حضرت فرمود: ای جبرئیل! آیا شنیدی تدبیرهای منافقان را در این باب؟ پس جبرئیل بالا رفت.

حق الیقین فصل غدیر خم ص ۱۶۳

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

مهر ۱۳۹۳
ش ی د س چ پ ج
« شهریور   آبان »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031