اسفند
13
1393

مراسم وداع با مادر و خاکسپارى

بعضى نوشته‏اند: که حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام به خاطر طاهره بودن به غسل نیازى نداشته است. امام صادق علیه‏السلام فرمود: امیرالمؤمنین على علیه‏السلام فاطمه زهرا را غسل داد زیرا او صدیقه و معصومه بود نباید جز معصوم، دیگرى او را غسل دهد چنانچه مریم را جز عیسى علیه‏السلام کسى غسل نداد
امام علیه‏السلام چون کافور بر بدن مطهرش ریخت این دعا را خواند:
اللهم انها امتک و بنت رسولک و خیرتک من خلقک اللهم لقنها حجتها و اعظم برهانها و اعل درجتها و اجمع بینها و بین محمد صلى اللَّه علیه و آله.
پروردگار این است کنیز تو و دختر پیغمبر تو و بهترین خلق تو بارالها حجتش را تلقینش کن و برهاشن را بزرگ دار و درجه‏اش را بالا ببر و جمع کن بین او و بین محمد صلى اللَّه لعیه و آله و او را با حبیبت در یک درجه بدار.
آنگاه از حنوط باقیمانده رسول‏اللَّه او را حنوط کرد و در هفت پارچه کفن پوشانید و عبا را بر روى آنها انداخت سپس فرزندانش را صدا کرد تا بیابند و بار دیگر از مادر توشه برگیرند. على علیه‏السلام صدا زد: یا ام‏کلثوم، یا زینب، یا فضه یا حسن یا حسین هلموا و تزودا من امکم الزهراء فهذا الفراق و اللقاء فى الجنه
بیائید از مادرتان زهرا توشه بردارید که این دیدار آخر است و ملاقات بعدى در بهشت است حسن و حسین علیهماالسلام آمدند کنار جسد مطهر مادر مى‏نالیدند فرزندان آن بانوى بزرگوار هر کدام اندوه دل را به اشک دیده فرونشانده و مى‏گفتند مادر وقتى خدمت جد ما رسول‏اللَّه رسیدى فاقرئیه منا السلام. سلام ما را به او ابلاغ نما و بگو که ما بعد از تو یتیم شدیم، امیرالمؤمنین علیه‏السلام مى‏فرماید: ناگهان دیدم که مادرشان آغوش باز کرد و آن دو عزیزش را به سینه‏اش چسبانید که هماندم شنیدم هاتفى از آسمان ندا مى‏کند.
یا اباالحسن ارفعهما عنها فلقد ابکیا واللَّه ملائکه السماء. یا على حسن و حسین را از روى نعش مادر بلند کن به خدا سوگند اینها فرشتگان آسمان را به گریه درآوردند

اسفند
13
1393

حق آزاد کرده

و أما حق مولاک الجاریه علیه نعمتک فأن تعلم أن الله جعلک حامیه علیه و واقیه و ناصرا و معقلا وجعله لک وسیله وسببا بینک و بینه؛ فبالحرى أن یحجبک عن النار فیکون فى ذلک ثواب منه فى الآجل و یحکم لک بمیراثه فى العاجل اذا لم یکن له رحم مکافأه لماأنفقته من مالک علیه وقمت به من حقه بعد إنفاق مالک فإن لم تخفه خیف علیک أن لا یطیب علیک میراثه؛ و لا قوه الا بالله.

ترجمه:

اما حق کسی که تو به او کمک کرده ای به خاطر دوستی یا ملک یا قرابت پس بدان که خداوند ترا نگهدارنده و یاری کننده و حامی و آزاد کنندهء او قرار داده است و او را وسیله و سبب تقرب تو به خداوند متعال. اگر چناچه تو به او کمک نمائی خداوند در آخرت ترا از آتش جهنم دور خواهد نمود و در دنیا )اگر شخص مذکور وارثی نداشته باشد( میراثش به تو تعلق خواهد گرفت و اگر ارثی از او باقی نماند یا وارث داشته باشد؛ خداوند متعال؛ از جای دیگر بر مال و دارائی تو می افزاید و این به جهت پاداشی که خداوند برای تو در نظر گرفته است. و قوتی نیست مگر بخداوند متعال.

اسفند
13
1393

استخاره صاحب جواهر

شیخ فقیه بزرگوار صاحب«جواهر»در کتاب«جواهر» فرموده:استخاره ‏اى است،که پیش بعضى از اهل زمان رایج است،و بسا به مولاى ما حضرت قائم عجل اللّه فرج نسبت‏ داده مى‏شود،و آن به این صورت است،که پس از قرائت و دعا،یک قبضه از تسبیح را بگیرد،و هشت‏ هشت رد کند،اگر یک دانه باقى ماند،فى الجمله نیک است.اگر دو تا باقى ماند،داراى یک نهى است،و اگر سه عدد باقى ماند در انجام و ترک اختیار دارد،زیرا انجام و ترک کار مساوى است،و اگر چهار دانه باقى ماند داراى دو نهى است،و اگر پنج عدد باقى ماند بعضى گفته ‏اند:زحمت و رنج دارد،و بعضى گفته‏ اند:در آن کار ملامت است،و اگر شش دانه باقى ماند،در نهایت خوبى است،و باید نسبت به انجام کار شتاب ورزید،و اگر هفت عدد باقى ماند،در حکم مانند عدد پنج‏ است،و اگر هشت دانه باقى ماند،در آن چهار نهى است.ما در باب ششم،بعضى از استخاره‏ ها را ذکر خواهیم کرد.

اسفند
13
1393

کیفیت استخاره به تسبیح منسوب به امام عصر

علاّمه مجلسى از پدر بزرگوارش نقل کرده،آن جناب از استادش شیخ بهایى روایت نموده که‏ شیخ فرمود:از مشایخ شنیدم که از حضرت قائم عجل اللّه فرجه،در استخاره با تسبیه مذاکره مى‏کردند:به این که شخص تسبیح را به‏ دست گیرد،و سه مرتبه بر محمّد و آل محمّد صلوات اللّه علیهم اجمعین صلوات فرستد،و یک قبضه از تسبیح را بگیرد،و دوتا دوتا بشمارد،اگر یکى باقى ماند،کار را انجام دهد،و اگر دوتا بجاى ماند انجام ندهد.

اسفند
13
1393

معنی استخاره و کیفیت آن

مؤلّف گوید:معنى استخاره،طلب خیر کردن است،پس هرکارى‏ که مى‏خواهى انجام دهى،خیر خود را از حق تعالى طلب کن.روایت شده:در سجده آخر نماز شب طلب خیر کن،و صدو یک مرتبه بگو:استخیر اللّه برحمته و نیز طلب خیر در سجده آخر نافله صبح خوب است.و همچنین در هر رکعت از نافله‏ هاى‏ ظهر استخاره نیکوست.

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اسفند ۱۳۹۳
ش ی د س چ پ ج
« بهمن   فروردین »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30