بهمن
15
1394

علاقه به نماز

چگونه می توانم علاقه خود را به نماز زیاد کنم?

گاهی ضعف ایمان و بنیه اعتقادی و پایین بودن سطح آگاهی و اطلاعات دینی و نداشتن توجیه و دلیل کافی برای انجام برخی عبادت ها باعث ترک برخی عبادت یا بی رغبتی به آن می شود . بنا بر این برای راغب و علاقه مند شدن به نماز و عبادت:
الف – باید سطح معرفت و شناخت خود را در مورد اهمیت نمازو ‌فلسفه‌ و آثار و فواید آن افزایش دهیم . زیر بناهای فکری و اعتقادی خود را اصلاح و تقویت کنیم.

ب- پایبندی به نماز اول وقت وقتی دانستیم که نماز چه آثاری در جسم و روح و روان نماز گزار و در سر نوشت او در دنیا و آخرت دارد . هم چنین وقتی با آثار و عواقب سبک شمردن و ترک نماز آشنا شدیم ، و دانستیم که چه آثار و عذاب و کیفری در دنیا و آخرت را در پی خواهد داشت . آن موقع به تدریج به نمازاول وقت پایبند می شویم و از نماز خواندن لذت خواهیم برد .زیرا انسان‌ بر اساس طبیعت و فطرتش‌همواره ‌به‌چیزی‌که‌ برایش‌اهمیت ‌دارد، توجه‌و اهتمام‌ می‌ورزد.

ج – ترک گناه و لذت بردن از عبادت
یکی از علل سبک شمردن نماز یا ترک آن لذت نبردن از راز و نیاز و نماز است. اگر انسان از نماز و عبادت خود لذت ببرد هر گز آن را ترک نخواهد کرد . آیت الله بهجت شبی بعد از نماز فرمودند : اگر سلاطین عالم می دانستند که انسان در حال عبادت چه لذت هایی می برد ، هیچ گاه دنبال این مسایل مادی نبودند. اگر سؤال کنید که چه کار کنیم تا از نماز لذت ببریم؟لذت معنوی عبادت را تنها کسانی درک می­کنند که «حبّ»‌خداوند در درون دل شان نهادینه شده و به پروردگار جهان ایمان واقعی دارند.

د- اصولاً اسرار الهی حقایقی است که «لا یمسّه الاّ المطهرون». اگر حقیقت قرآن را جز افراد پاک درک نمی کنند، ‌حقیقت عبادت را هم جز افراد پاک و مطهر نمی یابند. پس هرگاه انسان خود را از گناهان و معصیت ها پاک کرد، عبادت درکامش لذت بخش می­شود.

منابع:
۱ . بهجت القلوب ، ( زندگی نامه آیت الله بهجت ) ، ص۱۶
۲ . واقعه (۹۶) آیه ۷۹٫

بهمن
15
1394

موانع استجابت دعا

از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آلیه و سلم) سوال کردند چرا خدا را می‏خوانیم و دعای ما را مستجاب نمی‏کند، در حالی که خدا فرمود است: « ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ » بخوانید مرا تا اجابت کنم دعای شما را!؟

فرمود: به درستی که دلهای شما مرده است به واسطه ده چیز

۱٫ به درستی که شما می‏شناسید خدا را پس ادا نمی‏کیند طاعت او را
۲٫ بدرستی که می‏خوانید قرآن را پس به آن عمل نمی‏ کنید!
۳٫ ادعا می‏کنید محبت رسول خدا را و حال آنکه دشمن می‏دارید اولاد او را!
۴٫ ادعا می‏کنید دشمنی شیطان را در حالی که موافقت می‏کنید او را!
۵٫ ادعا می‏کیند محبت بهشت را پس برای آن عمل نمی‏کنید!
۶٫ ادعا می‏کنید ترس از جهنم در حالی که بدن خود را در آن می‏افکنید!
۷٫ مشغول میشوید به عیبهای مردم در صورتی که از عیب خود غافلید!
۸٫ ادعا می‏کنید بغض دنیا را و حال آنکه جمع می‏کنید آن را!
۹٫ اقرار به مردن دارید لکن مهیا برای آن نمی‏شوید.
۱۰٫ دفن می‏کیند مردگان خود را پس از آنها عبرت نمی‏گیرد
پس از آن جهت دعای شما مستجاب نمی‏شود.

منبع:
اثنی عشریه، ص ۳۳۰

بهمن
15
1394

نخستین بیعت کننده

نخستین کسی که با حضرت مهدی (عج) بیعت کرده، و دست حضرت را می بوسد، کیست؟

از روایات چنین استفاده مى شود که اولین کسى که با حضرت مهدى (عجل الله فرجه) بیعت کرده وبه دست مبارک آن جناب بوسه مى زند، حضرت جبرئیل امین فرشته مقرب الهى است.
مفضل بن عمر، از امام صادق (علیه السلام) روایت کرده که فرمود: (آنگاه که خداوند به حضرت قائم اجازه خروج دهد، آن حضرت به منبر رود، پس مردم را به سوى خویش دعوت کند، وبه خداوند سوگندشان دهد، وبه حق خویش آنها را بخوند، وبه اینکه بین ایشان به روش رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) رفتار کند وبه کردار آن حضرت عمل کند. آنگاه خداوند جبرئیل را مى فرستد که نزد او بیاید، جبرئیل در حجر اسماعیل نزد آن حضرت مى آید ومى گوید: به چه چیز مردم را مى خوانى؟ حضرت قائم (علیه السلام) دعوت خود را به او خبر دهد. جبرئیل مى گوید: من نخستین کسى هستم که با تو بیعت مى نمایم، دست خویش را براى بیعت باز کن، پس دست به دست آن حضرت گذارد، ومتجاوز از سیصد وده مرد نزد او بیایند وبا او بیعت نمایند، ودر مکه مى ماند تا یارانش به ده هزار نفر برسد، سپس از آنجا به مدینه رهسپار گردد).
ونیز وارد شده که: حضرت قائم (عجل الله فرجه) پشت به حرم (خانه کعبه) مى دهد ودست خود را دراز مى کند مثل دست موسى… آنگاه مى فرماید: این دست خداست واز جانب خداست وبه امر خدا کشیده شد، واین آیه را تلاوت مى کند: (ان الذین یبایعونک انما یبایعون الله ید الله فوق ایدیهم، فمن نکث فانما ینکث على نفسه…). پس اول کسى که دست آن حضرت را مى بوسد جبرئیل است، وبا آن جناب بیعت مى نماید وپشت سر او فرشتگان ونجباى جن ونقیبان آن حضرت بیعت مى کنند).

منابع:
(۱) مهدى موعود، ترجمه ونگارش على دوانى، ص ۱۱۵۴٫
(۲) اسرار العقائد، ج ۲

بهمن
15
1394

نماز نشانه زحمات

حضرت آیت الله حق شناس(ره):
نماز، نشان دهنده‌ی انداز‌ی مراقبه
و اما پیغمبر(صلی الله علیه و آله )درباره‌ی نماز کسانی که عارفانه وارد نماز می‌شوند، می‌فرماید: «الصلاهُ میزانٌ» یعنی نماز، نشان‌دهندهی زحمات شما در قبل از نماز است. یعنی انداز‌ی زحمات شما را نشان می‌دهد.
امام صادق‌(علیه السلام) می‌فرماید: کسی که یک رکعت نماز را با حضور قلب می‌خواند و در رکعت دوم ذهن و قلبش شلوغ می‌شود، این شخص به قدر یک رکعت زحمت کشیده است. یکی هم به اندازه‌ی دو رکعت، یکی هم به اندازه‌ی سه رکعت، یکی هم چهار رکعت و بعضی‌ها هم هستندکه نمازشان هیچ توجهی به حضرت معبود ندارد و درباره‌‌ی آنها روایت شده است که یلف کما یلف الثوب الخلق یعنی نمازشان مانندکهنه و خرقه درهم پیچیده می‌شود و به روی صاحبش زده می‌شود.
خدا نکند که ما از اینگونه اشخاص باشیم؛ بلکه از کسانی باشیم که نمازشان لااقل یک رکعت با توجه است.

بهمن
15
1394

اثر بارز یاد حضرت ولی عصرعلیه السلام

اثر بارز یاد حضرت ولی عصرعلیه السلام، این است که انسان تحت تربیت ایشان قرار می گیرد. یکی از شؤون قطب عالم امکان حضرت بقیه اللَّه الاعظم – روحی و ارواح العالمین له الفداء – تربیت نفوس مستعد است،

⭕️ انسان هایی که استعداد رشد و تعالی معنوی را دارند، امام زمان علیه السلام از آنها دستگیری می نمایند در تفسیر این فراز از زیارت آل یس که می فرماید:

«السلام علیک یا داعی اللَّه و ربّانی آیاته؛
سلام بر تو ای دعوت کننده انسان ها به خدا و سلام بر تو ای ربانی آیات خدا».

از آیت اللَّه بهاء الدینی این عارف بی نظیر که بارها شرف تشرف به محضر امام عصرعلیه السلام را داشتند، پرسیدند که «ربانی آیاته» یعنی چه؟

ایشان فرمودند: یعنی مربی نفوس، یعنی تربیت کننده جهان، یعنی تربیت کننده انسان و غیر انسان، امام زمان علیه السلام است.

اگر بخواهیم تحت تربیتِ بهترین مربی اخلاق، قرار گیریم، مقدمه اش ذکر و یاد ایشان است.
〰〰〰〰〰〰
۱ . زیارت آل یس، مفاتیح الجنان.
۲ . حسین گنجی، ارتباط معنوی با حضرت مهدی‌علیه السلام

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

بهمن ۱۳۹۴
ش ی د س چ پ ج
« دی   اسفند »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930