خرداد
9
1395

کوه شهادت دهنده به ولایت امیر مؤمنان (علیه السلام)

امام رضا (علیه السلام) ضمن حدیثی در فضیلت روز غدیر فرمود : « خداوند ولایت امیر مؤمنان (علیه السلام) را بر ساکنان طبقات هفتگانه آسمان عرضه کرد . پس اول کسانی که به ولایت امیر مؤمنان علی (علیه السلام) ایمان آوردند ، ساکنان طبقه ی هفتم آسمان بودند . خداوند ( به علت این عمل آنان ) آسمان هفتم را به عرش خودش آراست و عرش خود را در آسمان هفتم قرار داد . پس از آن ، ساکنان طبقه ی چهارم به ولایت امیر مؤمنان (علیه السلام) اقرار کردند . خداوند آسمان چهارم را به بیت المعمور آراست و بیت المعمور را در آنجا قرار داد . سپس ساکنان آسمان دنیا به امامت امیر مؤمنان اقرار کردند و ایمان آوردند خداوند آسمان دنیا را نیز به ستارگان مزین کرد و بعد طبقات دیگر آسمان ها ایمان آوردند .

سپس ولایت امیر مؤمنان را بر زمین ( هفت طبقه زمین ) عرضه کرد . اول جایی که به ولایت امیر مؤمنان اقرار نمود ، سرزمین مکه بود . پس خداوند آن را به وجود کعبه آراست . سپس سرزمین مدینه ایمان آورد ، پس آن سرزمین را به وجود پیامبر (صلی الله علیه و آله) آراست . سپس سرزمین کوفه به ولایت امیر مؤمنان (علیه السلام) اقرار کرد . خداوند آن را نیز به وجود امیر مؤمنان آراست . سپس خداوند ولایت امیر مؤمنان (علیه السلام) را بر کوه ها عرضه کرد . پس اولین کوه هایی که به ولایت امیر مؤمنان شهادت دادند سه کوه عقیق ، فیروزه و یاقوت بودند .

سنگها و خواص اعجاب انگیز ، موحد ابطحی ، انتشارات عطر عترت ، ص ۹۱

خرداد
9
1395

شباهت های میان پیامبران الهی و امام زمان (عج)

امام زین العابدین (علیه السلام) فرموده است: (در قائم ما چند سنت از سنن پیغمبران است: یک سنت از آدم ویک سنت از نوح ویک سنت از ابراهیم، ویک سنت از موسى، ویک سنت از عیسى ویک سنت از ایوب وسنتى از محمد (صلى الله علیه وآله وسلم)، اما آن سنتى که از آدم ونوح دارد طول عمر است، از ابراهیم پنهان بودن ولادتش ودورى گزیدن وى از مردم است، از موسى ترس وغیبت از مردم، از عیسى اختلافى که مردم درباره او دارند، از ایوب، فرج بعد از شدت، واز محمد (صلى الله علیه وآله وسلم) قیام با شمشیر است). (۱)

 
محمد بن مسلم روایت نموده که گفت: خدمت امام باقر (علیه السلام) رسیدم تا درباره قائم آل محمد (صلى الله علیه وآله وسلم) از آن حضرت پرسشى کنم. پیش از آنکه من سؤالى بنمایم، فرمود: اى محمد بن مسلم، در قائم آل محمد (صلى الله علیه وآله وسلم) پنج شباهت از پیغمبران است: شباهت یونس بن متى، یوسف بن یعقوب، موسى، عیسى ومحمد صلوات الله علیهم.
شباهتى که به یونس دارد، غیبت اوست که بعد از پیرى به صورت جوانى به سوى قریش بازگشت. شباهت او به به یوسف؛ غیبت وپنهانى او از خواص خود وعموم مردم وبرادرانش واشکالى بود که کار او براى پدرش یعقوب پدید آورده بود، با اینکه مسافت بین او وپدر وکسان وعلاقمندانش نزدیک بود. شباهتى که به موسى دارد، ترس ممتد او از مردم وغیبت طولانى ومخفى ماجراى ولایتش، وپنهان گشتن پیروان او به واسطه آزار وخوارى که بعد از وى به آنها رسید؛ تا جایى که خداوند متعال، فرمان را صادر کرد وبر دشمنانش پیروز داشت. شباهت او به عیسى، اختلافى است که مردم درباره او دارند. زیرا جماعتى گفتند: او متولد نشده، وعده اى گفتند: او مرده است، وگروهى نیز گفتند: او را کشتند وبه دار آویختند.
واما شباهتى که به جد خویش حضرت محمد (صلى الله علیه وآله وسلم) دارد، قیام به شمشیر وکشتن دشمنان خدا ورسول وجباران وگردنکشان وپیروزى وى به وسیله شمشیر ورعبى است که در دلها پدید مى آورد، از جمله علامات قیام او وخروج سفیانى از جانب شام وشخص یمنى از یمن، وصدایى آسمانى در ماه مبارک رمضان، وندا کننده اى است که او را به نام ونام پدرش صدا مى زند). (۲)

 

پی نوشته ها :
(۱) کمال الدین وتمام النعمه، شیخ صدوق، ص ۳۲۲٫
(۲) مهدى موعود، ترجمه ونگارش على دوانى، ص ۴۸۱٫

خرداد
9
1395

بشارت امام زمان(عج)

بشارتی که امام زمان(عج) به آیت الله گلپایگانی داد : از علائم ظهور فقط علائم حتمی مانده است

آیت الله سید محمد گلپایگانى فرزند عارف واصل، آیت الله العظمی سید جمال الدین گلپایگانى فرمودند: مدتها پس از فوت مرحوم پدرم، شبى در خواب دیدم حضورشان مشرف شدم و ایشان در اطاق مفروش به زیلو و فاقد اثاث نشسته اند. گفتم: پدر! اگر خبرى نیست ما هم به دنبال کارمان برویم؟ وضع طلبگى در گذشته و حال همین است که به چشم مى خورد.

فرمودند: پسر، حرف مزن! هم اکنون ولى امر تشریف مى آورند. آنگاه پدرم از جا برخاست. متوجه شدم محبوب کل عالم، حضرت ولى عصر علیه السلام تشریف آوردند. پس از عرض سلام و جواب حضرت، قبل از این که من حرفى بزنم، حضرت فرمودند:

«سید محمد! مقام پدرت این حجره ی محقر نیست، بلکه مقامش آن جاست. به محل مورد اشاره ی دست حضرت نگاه کردم، قصرى با شکوه و ساختمانى با عظمت – که لایدرک و لایوصف است – دیدم و خوشحال گردیدم.»

عرض کردم: یابن رسول الله! آیا وقت ظهور مبارک رسیده است تا دیدگان همه به جمال و حضورتان روشن شود؟

حضرت فرمودند:«لم تبق من العلامات الا المتحویات و ربما اوقعت فى مده قلیله، فعلیکم بدعاء الفرج؛» از علایم ظهور فقط علامات حتمى مانده است و شاید آنها نیز در مدتى کوتاه به وقوع بپیوندند؛ پس بر شما باد که براى فرج دعا کنید.

خرداد
9
1395

صلوات بر رسول خدا

از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند:

یوم الحسره، کدام روز است که خدا می فرماید: بترسان ایشان را از روز حسرت

حضرت جواب دادند: آن روز قیامت است که حتی نیکوکاران هم حسرت می خوردند که چرا بیشتر نیکی نکردند.

پرسیدند: آیا کسی هست که در آن روز حسرت نداشته باشد؟

حضرت فرمودند: آری، کسی که در این دنیا مدام بر رسول خدا صلوات فرستاده باشد.

( وسائل الشیعه/ج۷ )

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

خرداد ۱۳۹۵
ش ی د س چ پ ج
« اردیبهشت   تیر »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031