خرداد
14
1395

آشکار شدن گنج های زمین هنگام ظهور

 

تمام گنجهایی که در طول تاریخ به گونه ای زیر زمین پنهان می شود، به فرمان پروردگار ظاهر گشته، دراختیار آخرین ذخیره الهی و مصلح حقیقی قرار خواهد گرفت.
از گنجهای قسطنطنیه گرفته تا گنج کعبه و سایر اشیای گرانبهایی که ده ها و صدها هزار سال پیش برای چنین روزی و چنین کسی پنهان شده است.

طاووس گوید: اموال و اشیای گرانبهایی که در درون کعبه بود، عمر را نگران کرد.
او می گفت: نمی دانم با آنها چه کنم؟!
آیا آنها را به حال خود واگذارم یا بیرون آورده، در راه خدا قسمت کنم؟!

حضرت امیر به عمر فرمود: از تقسیم آنها چشم بپوش؛ زیرا تو صاحب این کار نیستی. کسی که عهده دار این کار می شود، جوانی از قریش است. او در آخرالزمان آنها را بیرون آورده، در راه خداتقسیم می کند.

علی(علیه السلام) درباره گنج قسطنطنیه میفرماید: امام مهدی(علیه السلام) با همراهان خود به شهر قسطنطنیه که محل پادشاهی و سکونت پادشاه روم است. می رسد. پس سه گنج از آنجا بیرون می آورد؛
گنجی از جواهرات و گنجی از طلا و گنجی از نقره. او همه آنها را بین سپاهیانش قسمت می کند.

امام باقر(علیه السلام) می فرماید: «ویظهرالله له کنوز الارض و معادنها»؛
و ظاهرمی گرداند خداوند برای او گنج های زمینی و معادنش را.

منابع :
۱- الشیعه و الرجعه، ج ۱، ص ۲۱۱٫
۲- همان، ص ۱۶۱٫
۳- همان، ص ۳۸۹٫

خرداد
14
1395

در فضیلت ماه مبارک رمضان

شیخ صدوق به سند معتبره روایت کرده از حضرت امام رضا (علیه السلام) از پدران بزرگوار خود از حضرت امیرالمؤ منین (علیه و على اولاده السلام) که فرمود : خطبه اى خواند براى ما روزى حضرت رسول خدا (صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ آله) پس فرمود : اَیها النّاس بدرستى که رو کرده است به سوى شما ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش. ماهى است که نزد خدا بهترین ماه ها است و روزهایش بهترین روزها است و شب هایش بهترین شب ها است و ساعت هایش بهترین ساعتها است و آن ماهی است که خوانده اند شما را در آن بسوى ضیافت خدا و گردیده اید در آن از اهل کرامت خدا . نَفَسهاى شما در آن ثواب تسبیح دارد و خواب شما ثواب عبادت دارد و عملهاى شما در آن مقبول است و دعاهاى شما در آن مستجاب است . پس سؤ ال کنید از پروردگار خود به نیت هاى درست و دل هاى پاکیزه از گناهان و صفات ذمیمه که توفیق دهد شما را براى روزه داشتن آن و تلاوت کردن قرآن در آن .

به درستى که شقى و بد عاقبت کسى است که محروم گردد از آمرزش خدا در این ماه عظیم و یاد کنید به گرسنگى و تشنگى شما در این ماه تشنگى و گرسنگى روز قیامت را و تَصدّق کنید بر فقیران و مسکینان خود و تعظیم نمائید پیران خود را و رحم کنید کودکان خود را و نوازش نمائید خویشان خود را و نگاه دارید زبان هاى خود را از آنچه نباید گفت و بپوشید دیدهاى خود را از آنچه حلال نیست شما را در نظر کردن به سوى آن و بازدارید گوش هاى خود را از آنچه حلال نیست شما را شنیدن آن و مهربانى کنید با یتیمان مردم تا مهربانى کنند بعد از شما با یتیمان شما و بازگشت کنید به سوى خدا از گناهان خود و بلند کنید دست هاى خود را به دعا در اوقات نمازهاى خود ، زیرا که وقت نمازها بهترین ساعت ها است که نظر مى کند حق تعالى در این اوقات به رحمت به سوى بندگان خود و جواب مى گوید ایشان را هرگاه او را مناجات کند و لبّیک مى گوید ایشان را هرگاه او را ندا کنند و مستجاب مى گرداند هرگاه او را بخوانند اى گروه مردمان . به درستى که جان هاى شما در گروِ  کرده هاى شما است ، پس از گرو به در آورید به طلب آمرزش از خدا و پشت هاى شما گرانبار است از گناهان شما ، پس سبک گردانید آنها را به طول دادن سجده ها و بدانید که حق تعالى سوگند یاد کرده است به عزّت و جلال خود که عذاب نکند نمازگذارندگان و سجده کنندگان در این ماه را و نترساند ایشان را به آتش جهنم در روز قیامت .

ایها النّاس هر که از شما افطار دهد روزه دار مؤمنى را در این ماه از براى او خواهد بود نزد خدا ثواب بنده آزاد کردن و آمرزش گناهان گذشته . پس ‍ بعضى از اصحاب گفتند : یا رسول الله همه ما قدرت بر آن نداریم .  حضرت فرمود : بپرهیزید از آتش جهنم به افطار فرمودن روزه داران اگرچه به نصف دانه خرما باشد و اگر چه به یک شربت آبى باشد ؛ به درستى که خدا این ثواب را مى دهد کسى را که چنین کند اگر قادر بر زیاده از این نباشد .

اَیها النّاسُ هر که خُلْق خود را در این ماه نیکو گرداند بر صراط آسان بگذرد در روزى که قدم ها بر آن لغزد و هر که سبک گرداند در این ماه خدمت غلام و کنیز خود را ، خدا در قیامت حساب او را آسان گرداند و هر که در این ماه شرّ خود را از مردم باز دارد ، حق تعالى غضب خود را در قیامت از او باز دارد و هر که در این ماه یتیم بى پدرى را ، گرامى دارد خدا او را در قیامت گرامى دارد و هر که در این ماه صله و احسان کند با خویشان خود خدا وَصل کند او را به رحمت خود در قیامت و هر که در این ماه قطع احسان از خویشان خود بکند ، خدا در قیامت قطع رحمت از او کند و هر که نماز سنّتى در این ماه بکند خدا براى او برات بیزارى از آتش جهنم بنویسد و هر که در این ماه نماز واجبى را ادا کند خدا عطا کند به او ثواب هفتاد نماز واجب که در ماه هاى دیگر کرده شود و هر که در این ماه بسیار بر من صلوات فرستد خدا سنگین گرداند ترازوى عمل او را در روزى که ترازوهاى اعمال سبک باشد و کسى که یک آیه از قرآن در این ماه بخواند ثواب کسى دارد که در ماه هاى دیگر ختم قرآن کرده باشد .

اَیها النّاسُ بدرستى که درهاى بهشت در این ماه گشاده است پس سؤ ال کنید از پروردگار که آن را به روى شما نبندد ؛ و درهاى جهنّم در این ماه بسته است . پس سؤ ال کنید از پروردگار تبارک و تعالى به تلاوت کردن قرآن مجید در شب ها و روزهاى این ماه و به ایستادن به نماز و جِدّ و جَهد کردن در عبادت و بجا آوردن نمازها در اوقات فضیلت و کثرت استغفار و دعا .

و نگاه دارد خود را از چیزهایى که خدا حرام کرده است و از افطار کردن بر چیزهاى حرام و رفتار کن به نحوى که مولاى ما حضرت صادق (علیه السلام) وصیت نموده و فرموده هرگاه روزه دارى ، مى باید که روزه داری گوش و چشم و مو و پوست و جمیع اعضاى تو ، یعنى از محرّمات بلکه از مکروهات و فرمود باید که روزِ روزه داری تو مانند روزِ افطار تو نباشد و نیز فرموده که روزه نه همین ترک از خوردن و آشامیدن است ؛ بلکه باید در روز روزه نگاه دارید زبان خود را از دروغ و بپوشانید دیده هاى خود را از حرام و با یکدیگر نزاع مکنید و حَسَد مبرید و غیبت مکنید و مجادله مکنید و سوگند دروغ مخورید بلکه سوگند راست نیز و دشنام مدهید و فحش مگوئید و ستم مکنید و بى خردى مکنید و دلتنگ مشوید و غافل مشوید از یاد خدا و از نماز و خاموش باشید از آنچه نباید گفت و صبر کنید و راستگو باشید و دورى کنید از اهل شرّ و اجتناب کنید از گفتار بد و دروغ و افتراء و خصومت کردن با مردم و گمان بد بردن و غیبت کردن و سخن چینى کردن و خود را مُشْرِف به آخرت دانید و منتظر فَرَج و ظُهور قائم آل محمّد (علیه السلام) باشید و آرزومند ثوابهاى آخرت باشید و توشه اعمال صالحه براى سفر آخرت بردارید .

بر شما باد به آرام دل و آرام تن و خضوع و خشوع و شکستگى و مذلّت مانند بنده اى که از آقاى خود ترسد و ترسان باشید از عذاب خدا و امیدوار باشید رحمت او را و باید پاک باشد اى روزه دار دل تو از عیبها و باطن تو از حیله ها و مکرها و پاکیزه باشد بدن تو از کثافتها و بیزارى بجوى به سوى خدا از آنچه غیر اوست و در روزه ولایت خود را خالص گردانى از براى او و خاموش باشى از آنچه حق تعالى نهى کرده است تو را از آن در آشکارا و پنهان و بترسى از خداوند قهار آنچه سزاوار ترسیدن او است در پنهان و آشکار و ببخشى روح و بدن خود را به خداى عزّوجلّ در ایام روزه خود و فارغ گردانى دل خود را از براى محبّت او و یاد او و بدن خود را به کارفرمائى در آنچه خدا تو را امر کرده است به آن و خوانده است به سوى آن اگر همه اینها را به عمل آورى آنچه سزاوار روزه داشتن است به عمل آورده اى و فرموده خدا را اطاعت کرده اى و آنچه کم کنى از آنها که بیان کردم از براى تو به قدر آن از روزه تو کم مى شود از فضل آن و ثواب آن .

به درستى که پدرم گفت : رسول خدا (صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ آله) شنید که زنى در روز روزه اى جاریه خود را دشنام داد . حضرت طعامى طلبید . آن زن را گفت بخور زن . زن گفت من روزه ام . فرمود : چگونه روزه اى که جاریه خود را دشنام دادى . روزه فقط همین نخوردن و نیاشامیدن تنها نیست . به درستى که حق تعالى روزه را حجابى گردانیده است از سایر امور قبیحه . از کردار بد و گفتار بد . چه بسیار کمند روزه داران و چه بسیارند گرسنگى کشندگان و حضرت امیرالمؤ منین (علیه السلام) فرمود که چه بسیار روزه دارى که بهره اى نیست او را از روزه به غیر از تشنگى و گرسنگى و چه بسیار عبادت کننده اى که نیست او را بهره اى از عبادت به غیر تَعَب . اى خوشا خواب زیرکان که بهتر از بیدارى و عبادت احمقان است و خوشا افطار کردن زیرکان که بهتر از روزه داشتن بى خردان است .

و روایت شده از جابربن یزید از حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) که حضرت رسول (صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ آله) به جابر بن عبدالله فرمود : اى جابر این ماه رمضان است ، هر که روزه بدارد روز آن را و بایستد به عبادت پاره اى از شبش را و باز دارد از حرام شکم و فَرْج خود را و نگاه دارد زبان خود را ، بیرون رود از گناهان خود مثل بیرون رفتن او از ماه . جابر گفت یا رسول اللّه چه نیکو است این حدیث که فرمودى ،  فرمود : اى جابر  چقدر سخت است این شرطهایى که نمودم

 

خرداد
14
1395

شمشیر ذوالفقار حضرت مهدی(عج)

آیا شمشیر ذوالفقار، نزد حضرت مهدی(عج) است؟لطفاً درباره آن توضیح دهید؟

پاسخ :بررسی روایات نشان می‌دهد میراث نبوی و آنچه از آن حضرت به یادگار مانده است، در اختیار ائمه قرار می‌گیرد.

امام باقر (علیه السلام) به جابر فرمود: ای جابر! با مردی از نسل حسین، میان رکن و مقام بیعت میشود که همراه او سلاح رسول خدا و زره و شمشیر او است.

درحدیثی از امام صادق (علیه السلام) آمده است: اگر کسی ادعا دارد شمشیر رسول خدا نزد او است، پس نشانه های آن را بگوید؛ ولی نمیتواند. و من نشانه های آن را به شما میگویم.

امام رضا (علیه السلام) نیز در تأیید این مطلب می‌فرماید: از نشانه های امام معصوم (عج) در هر زمان آن است که «سلاح»، «زره»، «پرچم» و «شمشیر» رسول خدا باید نزد او باشد و اکنون همه نزد من است.

طبق روایات، این میراث هم اکنون نزد امام دوازدهم است.

پیامبر(ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ) می‌فرماید: حضرت مهدی هنگام قیام، عمامه‌ام را بر سرمی نهد، زره‌ام را به تن کرده، شمشیرم، ذو الفقار را حمایل خواهدکرد.

طبق نقلی، یعقوب سراج از امام صادق(علیه السلام) پرسید: «فرج شیعه چه زمانی میرسد»؟امام(علیه السلام) فرمود: .…از علامات فرج، خروج صاحب الامر از مدینه به سوی مکه همراه میراث رسول خدا است». پرسید: «میراث رسول خدا چیست»؟ فرمود: شمشیر، زره، عمامه و پرچم رسول خدا(ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ). پس شمشیر را از نیام خارج ساخته، زره رسول خدا را میپوشد و از خدا اذن ظهور می خواهد…..

«ذوالفقار» نام شمشیر مخصوص رسول خدا(ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ) بوده است که بر اساس بعضی روایات، جبرئیل آن را آورد و رسول خدا(ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ) آن را به حضرت علی(علیه السلام) داد. سپس به امامان بعد و آنگاه به دست امام زمان (عج) رسید. شمشیر ذو الفقار از طرف طول، خطی داشت که شبیه خط مهره های کمر شده بود … و حلقه آن از نقره بود. بر اساس این حدیث، وسط شمشیر از طرف طول خطی شبیه خط مهره های کمر انسان است؛ لذا به آن ذوالفقار گفته اند.

در حدیث دیگری از امام صادق (علیه السلام) درباره وجه تسمیه آن آمده است: ذوالفقار به هر کس اصابت می‌کرد، از دنیا و آخرت و بهشت محروم می‌شد. بنابراین کیفیت این شمشیر همانند شمشیر معمولی است و آثار آن، متأثر از زننده آن است. گویی کنایه از این است که هر کس مقابل امام زمان قرار گیرد، از سعادت دنیا و آخرت محروم خواهد شد.

خرداد
14
1395

القـــــــــــاب امام زمان(عج)

 

منصورُ بالرُّعْب
در روایات اسلامی آمده است که مهدی موعود (عج) «منصور بالرّعب» و «مؤیّد بالنَّصْر» است.

یعنی به هنگام ظهور، رعب او در دلهای قدرتمندان می افتد، و نیروهای غیبی و غیر مرئی به کمک او و یاران او می شتابند.

البته آنچه درباره یاری آن حضرت به وسیله نیروهای غیبی گفته شده، منافاتی با لزوم حضور مردم درصحنه ندارد و بایسته است که مردم آن حضرت را تارسیدن به اهداف متعالیش یاری کنند.

امام صادق‏ (علیه السلام) فرمود: «انقلاب مهدی را سه سپاه یاری می‏کنند و در پیروزی آن حضرت شرکت دارند: سپاهی از فرشتگان، سپاهی از مؤمنان و سپاهی ازرعب و وحشت».[۱] .

محمدبن مسلم ثقفی از امام باقر نقل می‏کند که فرمود: «اَلْقائِمُ مِنَّا مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ» [۲] ؛ «قائم ما به ترس در دل دشمنان یاری شده است».
منابع:
[۱] الغیبه، ص ۱۹۸، ح ۹، ص ۲۴۳، ح ۴۳؛ بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۳۹٫
[۲] کمال‏الدین، ج ۱، ص ۳۳۰،

خرداد
14
1395

ﺩﻳﻦ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺍﻟﺰﻣﺎﻥ

ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺗﺎﺑﻨﺎﮎ ﺩﻳﻦ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻫﺎﻟﻪ ﺍﯼ ﺍﺯ ﺍﺑﻬﺎﻡ ﻓﺮﻭ ﻣﯽ‌ﺑﺮﻧﺪ. ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﻳﻦ ﺭﻭ ﺑﻪ ﮐﻢ ﺭﻧﮓ ﺷﺪﻥ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﻣﯽ‌ﺭﻭﺩ ﻭ ﺧﺮﺍﻓﺎﺕ ﻭ ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﺎﺕ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ، ﮔﺮﻳﺒﺎﻥ ﮔﻴﺮ ﺁﻥ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ؛

ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﻭﻗﺘﯽ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻗﻴﺎﻡ ﻧﻤﻮﺩ، ﻏﺒﺎﺭ ﺍﺯ ﭼﻬﺮﻩ ﺩﻳﻦ ﺑﺮ ﻣﯽ‌ﮔﻴﺮﺩ. ﻫﻤﮕﯽ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ ﺍﻳﻦ ﺩﻳﻦ ﺟﺪﻳﺪﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ.

ﺍﻣﻴﺮﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻋﻠﯽ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺭﺍ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ:

«ﺍَﻳﱡﻬﺎ ﺍﻟﻨﱠﺎﺱ! ﺳَﻴَﺄﺗِﯽ ﻋَﻠَﻴْﮑُﻢ ﺯَﻣﺎﻥٌ ﻳُﮑْﻔَﺄُ ﻓِﻴﻪِ ﺍﻟﺎِﺳْﻠﺎﻡُ ﮐَﻤﺎ ﻳُﮑْﻔَﺄُ ﺍﻟﺎِﻧﺎﺀُ ﺑِﻤَﺎ ﻓِﻴﻪِ»

 

ﺍﯼ ﻣﺮﺩ!
ﺑﻪ ﺯﻭﺩﯼ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺭﺳﻴﺪ ﮐﻪ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﭼﻮﻧﺎﻥ ﻇﺮﻑ ﻭﺍﮊﮔﻮﻥ ﺷﺪﻩ، ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﺭﻳﺨﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.

ﺭﺳﻮﻝ ﮔﺮﺍﻣﯽ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻧﻴﺰ ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:

«ﺳَﻴَﺄﺗِﯽ ﻋَﻠَﯽ ﺍُﻣﱠﺘﯽ ﺯَﻣﺎﻥٌ ﻟﺎ ﻳَﺒﻘَﯽ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻘُﺮﺁﻥِ ﺍِﻟﺎﱠ ﺭَﺳْﻤُﻪُ ﻭَ ﻣِﻦَ ﺍﻟﺎِﺳْﻠﺎﻡِ ﺍِﻟﺎﱠ ﺍِﺳْﻤُﻪُ … ﻣَﺴﺎﺟِﺪُﻫُﻢْ ﻋَﺎﻣِﺮَﺓٌ ﻭَ ﻫِﯽَ ﺧَﺮﺍﺏٌ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻬُﺪَﯼ …»

 

ﺑﺮ ﺍﻣﺖ ﻣﻦ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﭘﻴﺶ ﻣﯽ‌ﺁﻳﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﺟﺰ ﻧﻘﺶ ﺁﻥ ﻭ ﺍﺯ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺟﺰ ﻧﺎﻡ ﺁﻥ ﺑﺎﻗﯽ ﻧﻤﺎﻧﺪ [ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ] ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻧﺎﻣﻴﺪﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ؛ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﻭﺭﻥ! ﻣﺴﺎﺟﺪﺷﺎﻥ ﺁﺑﺎﺩ ﺍﺳﺖ؛ ﻭﻟﯽ ﺍﺯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺧﺎﻟﯽ ﺍﺳﺖ.

 

 

ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻠﺎﻏﻪ، ﺧﻄﺒﻪ۱۰۳

ﺷﻴﺦ ﺻﺪﻭﻕ، ﺛﻮﺍﺏ ﺍﻟﺎﻋﻤﺎﻝ، ﺹ ۲۵۳

فرهنگ الفبایی مهدویت پیرامون حضرت مهدی عج

 

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

خرداد ۱۳۹۵
ش ی د س چ پ ج
« اردیبهشت   تیر »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031