خرداد
25
1395

فضیلت روزه در هوای گرم

رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله :
الصَّومُ فی الحَرِّ جِهادٌ .
عنه صلى الله علیه و آله : طُوبى لِمَنْ ظَمِئَ أو جاعَ للّه ِِ .
الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : أفضَلُ الجِهادِ الصَّومُ فی الحَرِّ .
عنه علیه السلام : مَن صامَ للّه ِِ عَزَّ و جلَّ یوما فی شِدَّهِ الحَرِّ فَأصابَهُ ظَمَأٌ، وَکَّلَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ بهِ ألفَ مَلَکٍ یَمسَحُونَ وَجهَهُ و یُبَشِّرُونَهُ، حتّى إذا أفطَرَ قالَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ : ما أطیَبَ ریحَکَ و رَوحَکَ ! ملائکَتِی اشهَدُوا أنّی قد غَفَرتُ لَهُ

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :
روزه گرفتن در هواى گرم ، جهاد است .

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :
خوشا کسى که براى خدا تشنگى یا گرسنگى کشد .

امام صادق علیه السلام :
برترین جهاد ، روزه گرفتن در هواى گرم است .

امام صادق علیه السلام :
هر که در یک روز بسیار گرم براى خداوند عزّ و جلّ روزه بگیرد و تشنه شود ، خداوند عزّ و جلّ هزار فرشته بر او بگمارد که بر چهره اش دست نوازش کشند و بشارتش دهند و چون افطار کند ، خداوند عزّ و جلّ فرماید : وه ، چه خوش است بوى تو و شمیم تو .
فرشتگان من! گواه باشید که من او را آمرزیدم.

خرداد
25
1395

امام مهدی(عج) و ماه رمضان

 

زیارت آل یاسین شرح حالات عبادی و معنوی امام مهدی(عج) است.

امام مهدی که راهش، امتداد راه پیامبر و امیرالمؤمنین و امام زین العابدین(ع) است. عبودیت و بندگی او نه از سر نیاز یا ترس، بلکه از سر درک حقیقت هستی و سپاس گزاری از خداست، عبودیتی که همیشه در وجود امام جاری است و در برخی حالات به نقطه اوج خود می رسد و ماه رمضان نقطه اوج بندگی امام است.

رسیدن به معبود در ماه رمضان به واسطه حضرت مهدی(عج)

فهم حقیقت رمضان و توفیق رسیدن به معبود جز با توسل به پیشگاه مهدی(عج) میسر نمی شود.
دعای افتتاح هم در ماه رمضان درس سلوک می دهد که پروردگارا من خواهان تمام خوبی ها و کمالات هستم و می دانم که راه رسیدن به این کمالات توسل به امام مهدی(عج) است.

پس مرا به برکت وجود او به نهایت نزدیکی به خود برسان.

هدایت معنوی و باطنی انسان ها به دست امام مهدی(عج) است و به برکت وجود معنوی و نورانی اوست که عالم هستی از فیض حق تعالی بهره مند می شود. حال اگر امام در نهایت بندگی باشد، در عبودیت او رحمت و مهربانی خدا نیز اوج می گیرد.

دعای امامان نشان می دهد که آن ها هم به درگاه حق تعالی رو می آوردند و برای کل هستی و به ویژه برای ما انسان ها از خداوند طلب بخشش می کردند.

به همین دلیل است که می گویند به برکت سلوک معنوی امام، حیات بشری شکل می گیرد و امتداد می یابد و عالم به سوی کمال حرکت می کند و تنها با این تعبیر شب قدر معنا می یابد.

خرداد
25
1395

احکام روزه

جویدن غذا برای بچه یا پرنده و چشیدن غذا و مانند اینها که معمولاً به حلق نمی رسد اگر چه اتّفاقاً به حلق برسد، روزه راباطل نمی کند، ولی اگر انسان از اول بداند که به حلق می رسد چنانچه فرو رود،روزه اش باطل می شود و باید قضای آن رابگیرد و کفّاره هم بر او واجب است.

منبع : توضیح المسائل مراجع :مسأله ۱۵۸۲

 

انسان نمی تواند برای ضعف، روزه را بخورد، ولی اگر ضعف او به قدری است که معمولاً نمی شود آن را تحمّل کرد، خوردن روزه اشکال ندارد.
منبع : توضیح المسائل مراجع :مسأله۱۵۸۳

 

یکی از مبطلات روزه جماع (نزدیکی زناشویی) می باشد .
روزه دار در ایام روز که روزه است باید از نزدیکی کردن پرهیز کند .

خود ارضایی یعنی این که انسان با خود کاری انجام دهد که منی از او خارج شود روزه را باطل میکند .

خرداد
25
1395

فروبردن غذای لای دندان

حضرت امام خمینی (ره): اگر روزه دار چیزی را که لای دندان مانده است عمداً فرو ببرد، روزه اش باطل می شود.

حضرت آیت الله مکارم: کسی که می خواهد روزه بگیرد بهتر است پیش از اذان صبح دندانهایش را بشوید و خلال کند و اگر بداند غذایی که لای دندان مانده در روز فرو می رود احتیاط واجب آن است که قبلاً آن را بشوید و خلال کند و اگر نکند و غذا فرو رود، روزه را تمام کند و بعد قضا نماید.

خرداد
25
1395

حکم تزریق امپول برای روزه دار

حضرت امام خمینی :احتیاط واجب آن است که روزه دار از استعمال آمپولی که بجای غذا به کار می رود خودداری کند،ولی تزریق آمپولی که عضو را بی حس می کند، یا به جای دوا استعمال می شود اشکال ندارد.

حضرت آیت الله نوری همدانی : تزریق هیچ نوعی از آمپول ها روزه را باطل نمی کند.

حضرات آیات گلپایگانی، صافی: احتیاط مستحب آن است که روزه دار از استعمال آمپول خوداری کند و فرق بین آمپولها نیست، و اگر لازم شد و تزریق کرد، روزه او باطل نمی شود.

حضرت آیت الله سیستانی: آمپول و سرم روزه را باطل نمی کند هرچند آمپول تقویتی یا سرم قندی نمکی باشد.

 

حضرت آیت الله مکارم:تمام انواع آمپولها دارویی یا تقویتی که به صورت عضلانی تزریق می شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه دار اشکالی ندارد ولی تزریق آمپولها و سرمهای وریدی(که در رگ تزریق می شود) جایز نیست.همچنین تزریق خون روزه را باطل می کند اما باید تا اخر روز از کارهای که روزه را باطل می کند خودداری نماید و احتیاطا قضای ان را نیز بجا اورد.

حضرت آیت الله مظاهری: تزریق آمپولی که عضو را بی حس می کند یا به جای دارو استعمال می شود اشکال ندارد ولی بهتر است که روزه دار از استعمال آمپول یا سرمی که به جای غذا بکار می رود خودداری کند.

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

خرداد ۱۳۹۵
ش ی د س چ پ ج
« اردیبهشت   تیر »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031