مرداد
10
1395

احکام پوشش نماز

مرد باید در حال نماز، اگر چه کسی او را نمی بیند عورتین خود را بپوشاند. و بهتر است از ناف تا زانو را هم بپوشاند.

هر انسانی در مهمانی ها و در مقابل افراد محترم لباسی تمیز و نو به تن می کند و چه زیباست هنگامی که به نماز می ایستد و با خداوند بزرگ عالم به راز و نیاز مشغول می شود بهترین و زیباترین و تمیزترین لباس ،بهترین عطر را استفاده کند .

زن باید در موقع نماز، تمام بدن حتّی سر و موی خود را بپوشاند ولی پوشاندن صورت به مقداری که در وضو شسته می شود و دستها تا مچ و پاها تا مچ پا لازم نیست. امّا برای آن که یقین کند که مقدار واجب را پوشانده است، مقداری از اطراف صورت و قدری پایین تر از مچ را هم بپوشاند.

حضرت ایت الله مکارم شیرازی در مسأله ۷۲۹ : برای زنان پوشانیدن موهای مصنوعی و زینتهای پنهانی (مانند دستبند و گردن بند) لازم است.

مرحوم حضرت ایت الله فاضل لنکرانی در مسأله ۷۹۸ :برای زنان در حال نماز پوشانیدن موهای مصنوعی و زینت های پنهانی (مانند دستبند و گردن بند) و زینت صورت (مانند سرمهٔ چشم) لازم نیست، امّا واجب است از نامحرم بپوشاند.

 

منابع:

توضیح المسائل مراجع مسأله۷۸۸

توضیح المسائل مراجع مسأله۷۸۹

 

 

 

مرداد
10
1395

احکام نماز قضا

آیا هر موقع که دوست داشته باشیم می توانیم نماز قضا را بخوانیم ؟
پاسخ: بله. شما صبح می توانید نمازمغرب و عشا قضا را بخوانید .

خواندن نماز قضا وقت معینی ندارد .

کسی که نماز قضا دارد، باید در خواندن آن کوتاهی نکند؛ ولی واجب نیست فورا آن را بجا آورد .
و اما نسبت به یک یا دو نماز قبلی اگر قضا شده باشد بعضی از مراجع (‌آیات عظام مکارم و فاضل(‌ره ) )‌ فرموده اند : پیش از نماز همان روز آن را قضا کند

سوال : کسى که عمداً نماز را ترک کند یا سبک بشمارد، چه حکمى دارد؟

 پاسخ : نمازهاى روزانه‏ اى که در پنج نوبت خوانده مى‏ شود، از واجبات بسیار مهم شریعت اسلامى بوده و بلکه ستون دین است و ترک یا سبک شمردن آن شرعاً حرام و موجب استحقاق عقاب است.

 

استفتائات مقام معظم رهبری

مرداد
10
1395

احکام قبله

کسی که می خواهد نماز بخواند، باید برای پیدا کردن قبله کوشش نماید، تا یقین کند که قبله کدام طرف است‌
و می تواند به گفتهٔ دو شاهد عادل که از روی نشانه های حسی شهادت می دهند یا به قول کسی که از روی قاعدهٔ علمی قبله را می شناسد و محلّ اطمینان است عمل کند
و اگر اینها ممکن نشد باید به گمانی که از محراب مسجد مسلمانان یا قبرهای آنان یا از راههای دیگر پیدا می شود عمل نماید ،حتّی اگر از گفتهٔ فاسق یا کافری که بواسطهٔ قواعد علمی قبله را می شناسد گمان به قبله پیدا کند کافی است.
حضرت ایت الله مکارم شیرازی :قبله نماهای معمولی در صورتی که سالم باشد، از وسائل خوب برای شناخت قبله است و گمان حاصل از آن کمتر از راههای دیگر نیست، بلکه غالباً دقیق تر است.

حضرت ایت الله مکارم شیرازی : به گفتهٔ صاحب منزل یا مسؤل یک مسافرخانه و مانند آن در صورتی که فرد بی مبالات نباشد، می توان اعتماد کرد.

منبع :

توضیح المسائل مراجع مسأله۷۸۲
توضیح المسائل معظم له مساله ۷۸۴

 

 

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

مرداد ۱۳۹۵
ش ی د س چ پ ج
« تیر   شهریور »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031