مرداد
18
1395

حکم قصاص و دیه

سوال: چرا برای اعدام قاتل در بعضی موارد ،ولی مقتول باید دیه پرداخت کنند تا قاتل اعدام شود ؟

پاسخ :
در سه مورد ولی مقتول باید برای اعدام قاتل دیه بپردازند:

۱ در صورتی که بعضی از اولیاء دم نخواهند قصاص بکنند و بخواهند دیه بگیرند یا بعضی صغیر و بعضی دیگر کبیر باشند و چونکه قصاص یا مصالحه به مقدار دیه یا بیشتر حق همه اولیاء دم است، در صورتیکه بعضی از اولیاء، تقاضای قصاص کنند باید سهم دیه ی اولیاء دم دیگر را، بپردازند یا اگر اولیائی دم که کبیر هستند تقاضای قصاص کنند باید سهم صغیر را دیه حساب کرده و به حسابی که دادگستری به همین منظور افتتاح کرده واریز نمایند تا بعد از اینکه اولیاء دم صغیر به سن قانونی رسیدند، اگر تقاضای دیه داشته باشند به آنها پرداخت نمایند. پس این پول گرفتن از اولیاء دم بخاطر رعایت حق دیگر اولیاء یا ولی دم صغیر است و در این قسم دیه به اولیای قاتل پرداخت نمی شود و اصلا این دیه مقتول است نه دیه قاتل .

۲ در صورتی که مقتول یک نفر است ولی قاتل بیش از یک نفر باشد که در این صورت اگر قاتلین دو نفر باشند و اولیاء دم خواستار قصاص هر دو نفر باشند باید به اولیاء دم هر کدام از قاتلین نصف دیه یک انسان را بپردازند تا عدالت برقرار شود زیرا مقتول یک نفر بوده و الان که دو نفر قصاص می شوند باید دیه یک نفر اضافه پرداخت شود.

۳ در صورتی که قاتل مرد و مقتول زن باشد چون که دیه زن نصف دیه مرد است بنابراین اگر اولیاء دم بخواهند قاتل را اعدام نمایند باید نصف دیه مرد را به خانواده اش بپردازند.

تنها در این سه مورد است که اولیاء دم باید پول پرداخت کنند، اینهم برای رعایت حق و عدل است و کاملاً منطقی می باشد، اما در سایر موارد قصاص، اجرای حکم قصاص نیاز به پرداخت پول (دیه) نمی باشد.

مرداد
18
1395

حکم مشاهده مسابقات کشتی مردان توسط بانوان

 

آیا برای زنان، دیدن کشتی مردان جایز است؟

اگر مشاهده آن باحضور در میدان کشتى و به‌طور مستقیم باشد و یا آن را به‌طور زنده و مستقیم از تلویزیون ببینند و یا به قصد لذت و ریبه بوده و یا در آن خوف ارتکاب گناه و فساد وجود داشته باشد، جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد.

طبق نظر مقام معظم رهبری

مرداد
18
1395

طهارت لباس نمازگزار

سوال : اگر نماز گزار نمیداند که بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز متوجه نجاست شود تکلیف چیست ؟

پاسخ :در این صورت نماز صحیح است ،امام اگر وقت دارد، دوباره آن نماز را بخواند.

سوال :  بنده وسط نماز یادم آمد که لباسم نجس بوده.البته قبل از نماز میدانستم نجسه ولی فراموش کردم لباسم رو عوض کنم .نمازی که خوندم چی میشه ؟

پاسخ : اگر کسی فراموش کند که بدن یا لباسش نجس است و در بین نماز یا بعد از نماز یادش بیاید نمازش باطل است و باید نماز را دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید.

 

در چه مواردی با لباس نجس می توان نماز خواند ؟
در شش مورد می توان با لباس نجس نماز خواند که عبارت است از :

۱ در جایی که بواسطه زخم و دمل لباس یا بدن به خون آلوده شده باشد.

۲ در جایی که خون موجود در لباس یا بدن کمتر از درهم باشد(منظور از یک درهم تقریباً به اندازه یک بند انگشت اشاره است).

۳ هرگاه لباسهای کوچک مانند جوراب و عرقچین او نجس باشد.

۴ محمول متنجّس(مثلا دستمالی که نجس شده)

۵  لباس زنی که پرستار بچّه است.

۶ در جایی که ناچار است با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. مثلاً در جایی گرفتار شده که لباس او نجس است و قابل تبدیل نیست یا وقت برای تطهیر آن تنگ است در اینجا از باب ضرورت نماز در لباس نجس صحیح است.

منبع :

توضیح المسائل مراجع

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

مرداد ۱۳۹۵
ش ی د س چ پ ج
« تیر   شهریور »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031