شهریور
8
1395

احکام جدید معاملات

خرید و فروش زمین‌های مصادره‌ای

س. حکم خرید و فروش زمین های مصادره ­ای یا زمین­ های ستاد فرمان حضرت امام(ره) چیست؟ آیا می شود در آنها مسجد بنا کرد؟

ج.  اگر احتمال می دهد حکم مصادره بر طبق موازین شرعی و قانونی بوده است، تصرفات مذکور بلااشکال می باشد.

فروش دیش ماهواره

س. آیا دیش ماهواره مالیّت دارد (می­توان فروخت)؟

ج.  از آلات مشترک محسوب می­ شود و خرید و فروش آن برای استفاده در امور حرام، حرام و برای استفاده های حلال، جایز است. ولی با توجه به اینکه غالباً در کارهای حرام به کار می­ رود و مفاسدی را به دنبال دارد، خرید یا فروش یا نگهداری آن جایز نیست مگر برای کسی که مطمئن باشیم استفاده حرام از آن نمی­ کند و مفسده ندارد. لکن اگر قانونی در این مورد وجود دارد باید رعایت شود.

قرض ربوی

س. من به دلیل بدهکاری احتیاج به سه میلیون پول دارم. خواهرم هم پولی در بانک دارد. با توجه به این که ربا بین پدر و فرزند اشکالی ندارد آیا خواهرم می‌تواند پول را به پدرم قرض دهد و از پدرم سود بگیرد و مجدداً بنده این پول را از پدرم قرض گرفته و آن مبلغی که قرار شده سود بپردازد من آن مبلغ را به پدرم بپردازم. حکم شرعی چنین کاری چیست؟

ج.  در فرض سؤال اگر قرض دادن به پدرتان صوری و حیله‌ای برای فرار از قرض ربوی باشد جایز نیست.

تفاوت مبلغ نقدی و قسطی ارائه خدمات

س. دفاتر خدماتی بعضاً به صورت نقد به قیمت مثلاً یک میلیون تومان و قسطی (مثلاً شش ماهه) به قیمت یک میلیون و دویست هزار تومان افراد را به زیارت می­ برند، آیا این اشکال دارد و ربوی است؟

ج.  چنانچه دفاتر مذکور به عنوان کارگزار شرکت­ های خدماتی و به نمایندگی از آنها فعالیت می کند و در زمان انعقاد قرارداد با مراجعه گنندگان ، مبلغ نقدی را از طرف آنها به شرکت های خدماتی نقداً می­ پردازند و سپس از مراجعه کننده آن مبلغ را به صورت قسطی و با مقداری اضافه تر دریافت می­ کنند ، در این صورت اخذ مبلغ اضافه در حکم ربا و حرام است. ولی چنانچه دفتر خدماتی از ابتدا به عنوان طرف قرارداد خدمات خود را به دو صورت نقد و اقساط و با مبالغ متفاوت ارائه کند، مبالغ اضافه اشکال ندارد.

محدوده استثناء ربا

س. آیا پدر بزرگ و نوه هم در مسأله معامله ربوی مانند پدر و پسر محسوب می‌شوند و از مستثنیات ربا هستند و اخذ ربا توسط پدر بزرگ از نوه مجاز می‌باشد؟

ج. احتیاط در اکتفاء به فرزند است.

تخلیه خانه،‌ پیش از موعد

س. اگر مستأجر پیش از موعد قرارداد، خانه را تخلیه کند تکلیف چیست؟ آیا بابت مدت اجاره باقیمانده در قرارداد، باید اجاره بدهد؟ آیا در این مسأله می­توانیم به عرف رجوع کنیم ؟

ج. چون اجاره عقد لازم است بنابراین تا موعد پایان نیافته  باید اجاره را بپردازد.  البته اگر اجاره را فسخ یا  تراضی بر امری کنند مانعی ندارد.

مصرف وام در غیر مورد قرارداد

س. وام­ هایی که برای خرید کالا دریافت می­ کنند و در موارد دیگر مصرف می­ کنند، برای رهایی از عمل انجام شده حکم شرعی آن شفاف نیست؟

ج.  تابع مقررات مشروع و اختیارات قانونی مسئولان ذی ربط است.

ارتباط با فرقه بهائیت

س. فردی با شرکتی قرارداد کار سه ماهه بسته است، بعد از گذشت یک ماه متوجه می­شود که ۳۰% سهام این شرکت متعلق به فرقه ضالّه بهاییت می­باشد. تکلیف این شخص چیست؟

ج. از هر گونه کار و عمل یا ارتباط با فرقه ضالّه بهاییت که موجب انحراف اشخاص و تقویت آنها  بر علیه مسلمین گردد، پرهیز شود.

منبع: استفتائات جدید دفتر مقام معظم رهبری

شهریور
8
1395

حکمت در کودکی

علی بن اسباط، می گوید:

روزی به محضر امام جواد علیه السلام رسیدم. در ضمن دیدار، به سیمای حضرت خیره شدم تا قیافه ایشان را به ذهن خود سپرده، پس از بازگشت به مصر برای ارادتمندان آن حضرت بیان کنم. درست در همین لحظه، امام جواد علیه السلام که گویی تمام افکار مرا خوانده بود، در برابرم نشست و فرمود: «کاری که خداوند در مسئله امامت انجام داده، مانند کاری است که در مورد نبوت انجام داده است. خداوند درباره حضرت یحیی می فرماید: ما به یحیی در کودکی فرمان نبوت دادیم، و درباره حضرت یوسف می فرماید: هنگامی که او به حدّ رشد رسید، به او حکم (نبوت) و علم دادیم، و درباره حضرت موسی می فرماید: و چون به سن رشد و بلوغ رسید، به او حکم (نبوت) و علم دادیم. بنابراین، همان گونه که ممکن است خداوند علم و حکمت را در چهل سالگی به شخصی عنایت کند، می تواند همان حکمت را در دوران کودکی نیز به او ببخشد».

شهریور
8
1395

حاجت گرفتن عالم اهل سنت از امام رضا علیه السلام

 

ابن حیان در کتاب الثقات خود در شرح حال امام رضا علیه السلام می نویسد:

زمانی که در طوس بودم ، هر گاه مشکلی برایم پیش می آمد قبر علی بن موسی الرضا که صلوات خدا بر جدش و بر او باد، را زیارت میکردم و از خداوند رفع ان مشکل را میخواستم، خداوند ان دعایم را اجابت میکرد و ان مشکل رفع میشد.

این مسئله ای است که بارها انرا تجربه کرده اند و همین اتفاق افتاده است

خداوند ما را بر محبت مصطفی و خاندانش بمیراند

منبع: الثقات ج۸ ص ۴۵۸

شهریور
8
1395

پاداش زیارت امام رضا علیه السلام

 

حاکم نیشابوری (سنی شافعی) به نقل از امام رضا علیه السلام در پاداش زیارت حضرت مینویسد:

هر کس مرا زیارت کند ، روز قیامت در ۳ جا نزد او خواهم امد تا از ترس های سه جا رهایش سازم

هنگام دادن نامه اعمال به دست راست یا چپ و نزد پل صراط و هنگام حسابرسی اعمال

 

منبع: تاریخ نیشابور ص ۲۷

شهریور
8
1395

جلوه ای نورانی بر آسمان

وقتی علی علیه السلام به دنیا آمد پیامبر صلی الله علیه و آله به فاطمه بنت اسد فرمود: ای فاطمه نزد حمزه برو و او را به این تازه مولود بشارت ده، فاطمه رفت و به او خبر داد. وقتی بازگشت مشاهده کرد که نوری از وجودمقدس امیرالمؤمنین علی علیه السلام به سوی آسمان بالا می رود.

فردای ولادت نیز دوباره پیامبرصلی الله علیه و آله، به دیدار تازه مولود آمد. تا چشم علی علیه السلام به پیامبر صلی الله علیه و آله افتاد به حضرت سلام کرد و به روی رسول خدا صلی الله علیه و آله خندید و اشاره کرد که مرا در آغوش بگیر، و مانند روز گذشته به من آب گوارا بنوشان.

پیامبر صلی الله علیه و آله او را در آغوش گرفت آن گاه فاطمه بنت اسد  گفت: به خدا سوگند؛ او را می شناسد.

منابع:
مناقب ابن شهر آشوب، ج۲/ بحارالانوار، ج۳۵، ص۳۸.
به نقل از کتاب ۱۰۰۱ داستان از زندگانی امیرالمؤمنین علیه السلام، ص ۶۸-۶۹.

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

شهریور ۱۳۹۵
ش ی د س چ پ ج
« مرداد   مهر »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031