اسفند
15
1395

شمه ‏ای از فضایل و مناقب فاطمه زهراعلیهاالسلام

عــلــم فــاطمه علیهاالسلام

از دیگر فضایل فاطمه زهراعلیهاالسلام علم ایشان به آینده و حوادث قبل است.
سلمان مى ‏گوید:
«روزى عمار به من گفت: آیا خبر عجیبى به تو بدهم؟ گفتم: آرى! عمار گفت: على بن ابى‌طالب علیه السلام را دیدم که بر فاطمه علیهاالسلام وارد شد؛ چون چشم فاطمه علیهاالسلام بر او افتاد، گفت: اجازه مى ‏دهى از گذشته و حال و آینده تا روز قیامت‏ خبر دهم؟ عمار مى ‏گوید:
سپس دیدم که امیرمؤمنان علیه السلام به عقب برگشت، به مسجد رفت و به خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله رسید. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «نزدیک بیا یا ابا الحسن! چون نزدیک پیغمبر صلی الله علیه و آله رسیدفرمود: «تو مى‏ گویى یا من بگویم؟»

حضرت امیرعلیه السلام عرض کرد: «حدیث‏ شما و کلام شما بهتر است»، و آن گاه پیامبرصلی الله علیه و آله جریان را بیان نمود… عمار مى‏ گوید: «سپس امیرمؤمنان علیه السلام از مسجد خارج شد و من هم با او بیرون رفتم، و حضرت بر فاطمه علیهاالسلام وارد شد و او از آنچه على علیه السلام به پیامبرصلی الله علیه و آله گفته بود، خبر داد.»  (۱)
و نیز در روایتى از امام کاظم علیه السلام نقل شده است که فرمود: «فاطمه علیهاالسلام از تمام صحابه داناتر بود، جز از شوهرش.»  (۲)
و مکرر مى ‏شد که پیامبرصلی الله علیه و آله مردم را به فاطمه زهرا علیهاالسلام ارجاع مى ‏داد و او به مردم پاسخ کافى مى‏ داد؛ چرا که آنچه را که دیگران نمی دانستند، او مى ‏دانست.
روزى رسول خدا صلی الله علیه و آله با عده‏ اى از اصحاب نشسته بودند، حضرت رو به اصحاب کرده،فرمودند:
«براى زنان چه چیزى بهتر است؟» آنها نتوانستند جوابى بگویند. حضرت على علیه السلام این خبر را به فاطمه علیهاالسلام رسانید و آن حضرت پاسخ داد که: «[شما نگفتید] بهترین چیز براى زن آن است که نه مردى او را ببیند و نه او مردى را ببیند؟» على علیه السلام این جواب را به رسول خدا صلی الله علیه و آله عرض کرد. حضرت فرمودند: «چه کسى این جواب را به تو گفت؟» عرض کرد: «فاطمه علیهاالسلام.» حضرت فرمودند: «به‌ راستى که او پاره تن من است.»  (۳)
و چه بسیار اتفاق مى‏ افتاد که زنان مسائل خود را از حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام مى ‏پرسیدند.

مـنابع:
۱-. برگرفته از بحارالانوار، ج‏۴۳، ص‏۸٫
۲-. برگرفته از زندگانى فاطمه زهرا(س)، ص‏۱۸۱٫
۳-. بحارالانوار، ج‏۴۳، ص‏۵۴٫

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اسفند ۱۳۹۵
ش ی د س چ پ ج
« بهمن   فروردین »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930