اسفند
16
1395

عوامل آرامـش در قبــر

مطابق روایات معتبر در منابع حدیثی شیعه، عواملی چند، موجب آرامش در قبر می شود:

 خواندن نماز لیله الدفن(وحشت)
دو رکعت است؛ در رکعت اول بعد از حمد یک مرتبه آیه الکرسی و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قدر خوانده می شود.

 دوستی پیامبرصلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: رابطه دوستی با من و اهل بیتم، در هفت موقعیت حساس که هول و هراس آن ها خیلی بزرگ است، سود بخش می باشد؛ هنگام مرگ، در قبر، وقت رستاخیز، هنگام دریافت نامه عمل، زمان حسابرسی، هنگام سنجش اعمال و زمان عبور از صراط.
بحارالأنوار، ج۷، ص۲۴۸

 سازگاری زن و شوهر
امام صادق علیه السلام: مردی که بر اخلاق همسری بد اخلاق صبر کند و به حساب أجر الهی بگزارد، خداوند پاداش شکرگزاران را به او خواهد داد.
وسائل الشیعه، ج۴، ص۱۲۲

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: عذاب قبر از سه طایفه از زنان برداشته خواهد شد و با فاطمه علیها السلام دختر محمد صلی الله علیه و آله محشور می شوند. زنی که بر غیرت (وتعصب بیجا و بددلی) شوهرش شکیبا باشد؛ زنی که در برابر بد اخلاقی همسرش صبور باشد، زنی که مهر خود را به همسرش ببخشد. خداوند به هر یک از آن ها ثواب هزار شهید و یک سال عبادت را می بخشد.
وسائل الشیعه، ج۲۱، ص۲۸۵

اقامه نماز
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله: نماز شفیع نمازگزار نزد ملک الموت، مونس در قبر، بستری نیکو در قبر و پاسخ به سؤال نکیر و منکر می باشد.
بحارالأنوار، ج۸۲، ص۲۳۱

 خواندن قرآن کریم
مطابق روایات سوره های زیر باعث بر طرف شدن عذاب قبر می شود:
نساء هر جمعه، مداومت بر خواندن زخرف، خواندن تکاثر وقت خواب، یس قبل از غروب، ملک بالای سر میّت

اسفند
16
1395

راهی برای رسیدن به آرامش

ازسفارشات پیامبر صلی الله علیه و آله به آقا امیر المومنین علیه اسلام است که یا علی … از مراتب یقین یکی این است که آنچه را که خدا به تو عنایت کرده، دیگری را منعم آن نعمت ندانی و او را به‌خاطر آن نعمت حمد نکنی.

و چیزی هم که خدای متعال از تو باز داشته و به تو نداده، تقصیر آن را گردن دیگری نیندازی و به‌خاطر آنچه که خدا به تو نداده، کسی را مذمّت نکنی. هیچ حرصی از سوی هیچ حریصی نمی‌تواند رزق را به‌سوی او بکشاند. همچنان که کراهت هیچ کارهی هم نمی‌تواند رزق را از کسی باز بدارد.

 حُکم شاید به معنای حکمت و تدبیر الهی باشد – با حکم و فضل خود… خدای متعال آرامش زندگی و فرح و سُرور را در یقین و رضا قرار داده است. اگر انسان از حالت ریب و تردید و تزلزل روحی و اعتراض و نارضایی نسبت به همه حوادث زندگی خود خارج شد و به مقام رضا رسید، خدای متعال رَوْح و فرح – یعنی آرامش – را به او عنایت خواهد کرد.

متقابلاً خدای متعال، همّ و حزن و اندوه و امثال اینها را، در شک – یعنی ضِدّ یقین، حالت دودلی و تردید – و سخط – یعنی خشمگین بودن از همه حوادث – قرار داده است. چنین انسانی، اگر خدا نیکی‌ای به او دهد، خشمگین است که چرا بیشتر نداد؛ اگر بدی‌ای به او قسمت کند، خشمگین است که چرا متوجّه او شد! برای رسیدن به رَوْح و فرح، بایستی انسان دنبال یقین و رضا بگردد.

 بحارالأنوار ، علامه مجلسی ج ۷۴ ص ۶۳
شرح حدیث از امام خامنه ای مدظله العالی در مقدمه درس خارج فقه ۲۸/۰۶/۱۳۷۸‌

اسفند
16
1395

جــامه بـهـشـتـی

از «ابن جوزى» نقل شده است: «در هنگام زفاف فاطمه علیهاالسلام بعد از دادن جامه عروسى خود به فقیر
جبرئیل به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده، عرض کرد: یا رسول الله! پروردگارت سلام مى‏ رساند، و مرا نیز فرمان داده که به فاطمه علیهاالسلام سلام برسانم و براى فاطمه علیهاالسلام جامه ‏اى از دیباى سبز و از جامه ‏هاى بهشتى فرستاده است. فاطمه علیهاالسلام بعد از پوشیدن لباس نزد پدر آمد، حضرت با عباى خود، و جبرئیل با بالهاى خود آن جامه را پوشاندند تا نور آن باعث آزار دیدگان نشود.»  (۱)

روزى بعضى از یهودیان خدمت پیامبرصلی الله علیه و آله رسیده، عرض کردند: «ما حق همسایگى داریم، درخواست مى ‏کنیم دخترت فاطمه علیهاالسلام را به عروسى ما بفرستى تا مجلس جشن ما به قدوم آن حضرت زینت گیرد.»

پیامبرصلی الله علیه و آله فرمود: «فاطمه علیهاالسلام، زن على بن ابیطالب علیه السلام است و در اطاعت او مى ‏باشد.» اما آنها اصرار کردند که تو شفاعت کن که على علیه السلام به او اجازه دهد. بعد از اجازه، یهودیان خود را به هر آنچه از لباسهاى خوب و فاخر و جواهرات داشتند، آراستند و گمان مى‏ کردند که فاطمه علیهاالسلام با لباس فقیرى مى ‏آید و او را استهزا مى ‏کنند؛

اما جبرئیل نازل شد و لباسی بهشتى با جواهرات بى‏ نظیرى – که چشم روزگار مانند آن را ندیده بود – با خود آورد و فاطمه علیهاالسلام آن را پوشید و به مجلس عروسى رفت و زنان چون این منظره را دیدند، به سجده افتاده، مسلمان شدند و به سبب آن بسیارى دیگر از یهودیان نیز مسلمان شدند. (۲)

مـنابع:
۱-. احقاق الحق، ج‏۱۰، ص‏۴۰۱٫
۲-. بحارالانوار، ج‏۴۳، ص‏۳۰٫

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اسفند ۱۳۹۵
ش ی د س چ پ ج
« بهمن   فروردین »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930