اسفند
20
1395

برآوردن حاجت مومن

امام حسن علیه السّلام فرمودند:

لقَضاءُ حاجَهِ أخ لی فِی اللّهِ أحَبُّ مِنْ إعْتِکافِ شَهْر؛

 هر آینه برآوردن حاجت و رفع مشکل دوست و برادرم، از یک ماه اعتکاف، در مسجد ـ و عبادت مستحبّی، نزد من ـ بهتر و محبوب تر است.

 امام رضا علیه السّلام فرمودند:

حریصانه‌ به‌ دنبال‌ قضاى‌ حاجت‌ حاجتمندان‌ باشید ، هیچ‌ عملى‌ بعد از واجبات‌بالاتر از شاد کردن‌ مسلمان‌ نیست‌.

ابان بن تغلب گفت : به همراه امام صادق علیه السلام مشغول طواف کعبه بودم . در اثناء طواف یکی از دوستانم از من خواست که کنار بروم و به حرف و خواسته اش گوش بدهم . من دلم نمی خواست که از حضرت جدا بشوم ، لذا توجهی به او نکردم . در دور بعدی طواف آن شخص به من اشاره کرد که به سوی او بروم این بار امام صادق علیه السلام اشاره او را دید و به من فرمود : ای ابان آیا او با تو کاری دارد ؟ گفتم : آری . فرمود : او کیست ؟ عرض کردم : از دوستان من است ، فرمود : او هم مؤمن و شیعه می باشد ؟ گفتم : آری ، فرمود : پس به سوی او برو و خواسته اش را برآورده کن .

عرض کردن : آیا طواف را قطع کنم ؟ فرمود : آری گفتم : آیا اگر طواف واجب هم باشد می توان آن را به جهت برآوردن حاجت مؤمن قطع کرد و نیمه کاره رها نمود ؟ فرمود : آری .
من طواف را قطع کرده و نزد آن شخص رفتم . سپس نزد امام آمدم و از حضرت خواستم حق مؤمن بر مؤمن را بیان کند .

کلمه الإمام الحسن علیه السلام ، ص ۱۳۹

بحار الانوار ، ج‌ ۷۸ ، ص‌ ۳۴۷
محجهالبیضاء ج ۳ ص ۳۵۲

اسفند
20
1395

تقوا چیست؟

راجع به خوف یک حدیثی بگویم، رسول خدا صلےالله‌علیه‌وآله‌وسلم با اصحاب در جایی نشسته بودند، یک جوان آمد، بیابانهای حجاز ریگ های گرم، لباسهایش را درآورد و بنا کرد روی ریگ ها غلتیدن. پیامبر هم از دور نگاه می‌کرد که این جوان دارد بدن لختش را روی ریگ های حجاز که می گویند تخم مرغ روی آن ریگ ها بگذارند می‌پزند می‌گذارد. قدیم می گفتند در مکه اگر تخم مرغ را روی زمین بگذارید، یه خرده که میگذرد می‌شود آن را خورد و تخم مرغ پخته می شود.

آن جوان خودش به خودش می گفت: « بچش حرارت آتش دنیا را قبل از آنکه گرفتار آتش جهنم شوی». وقتی بلند شد که لباسش را بپوشد، رسول خدا صلی الله علیه وآله به یک نفر فرمود: بروید به این جوان بگویید بیاید.

رفتن صدایش کردند ، حضرت صلی الله علیه و آله فرمود: این چه کاری بود که کردی؟ برای چه کردی؟ گفت: خوف خدا مرا به این کار وادار می‌کند که می‌آیم لباسهایم را در می آورم این بدنم را بروی ریگ های داغ حجاز می چسبانم و می‌گویم: « بچش حرارت آتش دنیا را قبل از آنکه گرفتار آتش جهنم شوی» حضرت فرمود: «خوف حقیقی این است»

 خب آن جوان راهش را کشید که برود، حضرت صلی الله علیه وآله به اصحابش فرمود: بروید و به این شخص بگویید دعایتان کند. دعای این شخص مستجاب است. آن جوان سه تا دعا کرد:
اَللهُمَّ اجْمَعْ اَمْرَنا عَلَی الهُدیٰ وَاجْعَلِ التَّقْویٰ زادَنا وَالْجَنَّهِ مَآبَنا.
این سه دعا را حفظ کنید. همیشه بعد از نماز این دعا را بخوانید: خدایا امر ما را بر هدایت قرار ده، و زاد و توشه ما را چی قرار بده؟ تقوا.

 بهترین زاد و توشه برای عالم آخرت چیست؟ تقوا.
تقوا چیست؟
تقوا این است که انسان از خدا بترسد. گناه نکند. واجبات خدا را به جای آورد. به چراغ قرمز دین که رسید ترمز ‌کند. به چراغ سبز دین که رسید برود. به حرام ترمز کند، به حلال آزاد است، این تقواست.

 پس بهترین زاد و توشه برای عالم آخرت تقواست. تقوا یعنی اعمال ما یک جوری باشد که اگر ما خبر نداشته باشیم، و مأموری ماهواره گذاشته باشد که اعمال ما را یک هفته زیر نظر بگیرد، سخنان ما، نگاه های ما، همه را و بعد از یک هفته بگویند: دیشب تلویزیون همه اعمال یک هفته این آقا را گذاشته و نشان داده، من اگر بشنوم ناراحت نشوم. اگر ناراحت نشدم باتقوا هستم. اما اگر ناراحت بشوم و بگویم وای وای چه کارهایی من کرده ام، همه را دیشب نشان داده اند، من تقوا ندارم.

 منبع
ڪتاب بدیع الحکمه حکمت ۳۲ از مواعظ آیت الله مجتهدی تهرانۍ(ره)

اسفند
20
1395

اقسام برادران

امام حسین علیه السلام می فرمایند:

برادران چهار قسمند:

۱- برادرى که نافع براى تو و خودش هست.
۲- برادرى که براى تو سودمند است.
۳- برادرى که برایت زیان دارد.
۴- برادرى که نه براى تو و نه خودش سود دارد.

تقاضا کردند توضیح بدهد فرمود برادرى که براى خود و تو نافع است برادرى است که با برادرى طالب دوام عمر برادر خویش است نه جویاى مرگ او، چنین برادرى مفید براى تو و خود اوست، زیرا وقتى برادرى تکمیل شود زندگى به هر دو خوش میگذرد

اما وقتى برادرى در آرزوى کم و کاستى یک دیگر باشند براى هر دو زیان دارد. برادرى که بر تو سودمند است آن برادرى است که خود را از طمع خارج‏ نموده و بصورت علاقه و میل درآمده است او بواسطه طمع به امور مالى برادرى را بر قرار نکرده، چنین برادرى تمام قدرت و نیروى خود را به تو ارزانى داشته

برادرى که بر ضرر تو است برادرى است که انتظار بدبختى تو را دارد و دشمنى خود را پنهان میکند و بین مردم در مورد تو دروغ میگوید و با دیده حسد به تو مینگرد.
خدا او را لعنت کند.

اما برادرى که نه به نفع تو و خویش است برادرى است که احمق کامل است. خدا او را از رحمت خود دور کند. او را میتوانى بدین وسیله بشناسى که پیوسته خود را بر تو مقدم میدارد و از روى حرص و علاقه تمام آنچه دارى از تو میخواهد.

بحارالانوار جلد ۱۷جلد ۲ صفحه ۱۱۱

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اسفند ۱۳۹۵
ش ی د س چ پ ج
« بهمن   فروردین »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930