شهریور
4
1396

اعتقادات ۲۸

 

بعد از دسته بندی افراد موقع مرگ، نوبت میرسه به موضوع ترک این دنیا. اینکه زندگی دنیایی انسانها توی این دنیا تا کی پابرجا باشه، معلوم نیست. ولی از روایات معتبر داریم که بعد از ظهور امام زمان ارواحنا فداه (که البته زمان باقی مونده تا ظهور هم خودش مشخص نیست) و سپری شدن مدت خلافت ایشون، سایر معصومین هم یکی یکی به این دنیا رجعت (بازگشت) کرده و به نوبت بر مسند خلافت می نشینند.

مفاتیح الجنان، زیارت آل یاسین:
ﻭَ ﺃَﻥَّ ﺭَﺟﻌَﺘَﻜُﻢ ﺣَﻖٌّ لاَ ﺭَﻳﺐَ ﻓِﻴﻬَﺎ.
ﻭ ﻣﺤﻘّﻘﺎ ﺭﺟﻌﺖ ﺷﻤﺎ ﺣﻖّ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﻴﭻ ﺷﻚّ ﻭ ﺭﻳﺐ ﻧﻴﺴﺖ.

البته طبق روایات، مدت خلافتشون هم طولانیه.
لذا نتیجه می گیریم که تا پایان زندگی انسان روی کرهٔ زمین، مدت خیلی زیادی مونده.

از طرف دیگه، وقتی که آخرین انسان زمین رو ترک کرد، باید آماده شد برای برپایی قیامت. اما آیا به محض مردنِ آخرین انسانِ روی زمین، فورا صحنه قیامت برپا میشه؟
در آیات قرآن و روایات نشونه ها و شرایط خاصی برای زمان برپا شدن قیامت ذکر شده. یک مسئله ای که توی این آیات تاکید شده اینه که قبل از برپاشدن قیامت، نور و حرارت خورشید خیلی کم شده و سرد و تاریک میشه.
سوره التکویر، آیه ۱و۲: اِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ. وَ اِذَا النُّجُومُ انْکَدَرَتْ. زمانی که خورشید درهم پیچیده شود. و زمانی که ستاره ها تیره شوند.

خوب طبق آمار و ارقامی که ستاره شناسای امروزی میدند، خورشید حدود چهار و نیم میلیارد سال قبل بوجود اومده و رفته رفته درحال کوچک شدنه و احتمالا شروع نابودیش زودتر از حدود پنج میلیارد سال دیگه نخواهد بود.! از این اعداد و ارقام نجومی در مورد عمر خورشید، میشه دو نتیجه گرفت. یکی اینکه چون خورشید با سرعت خیلی کمی داره کوچیک و ضعیف میشه، لذا شرایط مناسب برای زندگی کردن انسانها بر روی زمین، حالا حالاها فراهمه و لذا انتظار میره تا زمان فراهم بودن این شرایط، انسانها هم روی زمین زندگی کنند. پس بر این اساس هنوز افراد زیادی توی عالم ذر هستند که منتظرند به این دنیا بیاند و زندگی کنند.

دیگه اینکه بعد از مرگ آخرین انسان، چون سرعت تغییرات در خورشید خیلی کمه، مدت زیادی طول میکشه تا خورشید سرد و تاریک بشه و شرایط برپایی قیامت فراهم بشه.

سوره القیامه، آیات ۶_۹:
یَسْئَلُ أَیَّانَ یَوْمُ الْقِیامَهِ.
فَاِذا بَرِقَ الْبَصَرُ .
وَ خَسَفَ الْقَمَرُ .
وَ جُمِعَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ .
می پرسد: روز قیامت کی خواهد شد؟
وقتی که چشم خیره شود.
و ماه تیره شود.
و خورشید و ماه با هم جمع شوند.

لذا عالم برزخ هم حالا حالاها و تا زمان ازبین رفتن خورشید، و برپایی قیامت پابرجاست. ولی افرادی که بعد از مرگ، به حالت خواب یا بیهوشی مبتلا میشند، گذشت زمان بین مرگشون تا برپایی قیامت رو متوجه نمیشند. مثل قضیه حضرت عزیر نبی که برای صد سال مرده بود و بعد از اینکه دوباره زنده شد، گذشت زمان رو متوجه نشده بود.

شهریور
4
1396

حدیث روز

علت خواریها و از یادبردن مرگ

امام على علیه السلام:

 ذُلُّ الرِّجالِ فِی المَطامِعِ، وفَناءُ الآجالِ فی غُرورِ الآمالِ؛؛

خوارى مردان، از طمع‌هاست و از یاد رفتن اَجَلها، از فریبندگى آرزوهای دور و دراز..

غرر الحکم: ح ۵۲۰۲ / دانشنامه قرآن و حدیث: ج۶ ص۱۹۰

 

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

شهریور ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« مرداد   مهر »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031