شهریور
7
1396

اعتقادات ۳۱

پیش از ادامه مطلب اعتقادی، لازمه توضیح بدیم که در قسمت اعتقادی قبل، اشاره شد به اینکه افراد اهل عرفات بین هزار سال تا پنجاه هزار سال جهت اصلاح خود در عرفات معطل می شند. در قرآن مجید، به عنوان نمونه، دو آیه به این موضوع اشاره ای دارند:

“یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فی یَوْمٍ کان َمِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَهٍ مِمَّا تَعُدُّونَ “. (آیه ۵  سوره سجده). کار را از آسمان به سوی زمین تدبیر می کند. سپس در روزی که مقدار آن هزار سال از سالهائی که شما می شمارید می باشد، به طرف او بالا می رود.

 

“تَعْرُجُ الْمَلائِکَهُ وَ الرُّوحُ إِلَیْهِ فی یَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ خَمْسینَ أَلْفَ سَنَه” (آیه ۴ سوره معارج). ملائکه و روح در روزی که مقدارش پنجاه هزار سال است، به سوی او بالا می روند.

 

طبق تفاسیر، این دو آیه اشاره دارند به این که عرفات دارای پنجاه توقفگاه است که مدت زمان هر توقفگاه معادل هزار سال دنیائیه. لذا بعضیها ممکنه برای اصلاح شدنِ مشکلاتشون، لازم باشه از همهٔ این توقفگاهها عبور کنند و پنجاه هزار سال طول بکشه تا جواز ورود به بهشت رو کسب کنند و بعضیها ممکنه فقط تعدادی از این توقفگاههای هزار ساله رو پشت سر بگذارند تا به بهشت برسند.

 

و اما ادامه مطلب:

 

اعضای افراد گروه دوم که در عالم برزخ در حالت بیهوشی بودند، دارای استثنائاتی هم هستند. مثلا توی دنیا افرادی وجود دارند که دارای اختلالات و معلولیت ذهنی بوده و ناتوان ذهنی هستند. دچار بعضی عقب موندگیهای مغزی هستند. در واقع با معلولیت جسمی ای که داشتند، توی یه حال و هوای دیگه ای زندگی می کردند. خوب مسلما اینها توی این دنیا نمی تونند اعتقادات حقه رو از اعتقادات باطل تشخیص بدند تا به تبعش راه حق رو در پیش بگیرند. از طرفی در دنیا معاندتی هم با دین خدا نمی تونستند داشته باشند. لذا بعد از مرگشون جزء افرادی که در قیامت باید تعیین تکلیف بشند قرار گرفته و به حالت بیهوشی مبتلا میشند. اینجا ممکنه این سوال پیش بیاد که توی قیامت، مِلاک قبول یا مردود بودن اعمال دنیایی اینها چیه؟

شهریور
7
1396

حدیث روز

هنگام حضور

امام باقر علیه السلام:

 أقرَبُ ما یَکونُ العَبدُ مِنَ اللَّهِ إذا کانَ فِی الصَّلاهِ؛

نزدیک‏ترین حالت بنده به خدا، هنگامى است که در نماز است.

دعائم الإسلام: ج ۱ ص ۱۳۴/ شناخت‌نامه نماز: ج۱ ص۲۰۴

 

 

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

شهریور ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« مرداد   مهر »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031