شهریور
9
1396

عید بزرگ قربان مبارک باد

نتیجه تصویری برای عید قربان

 

قربانی به عنوان شعار دین و آیین و مشروعیت آن به زمان حضرت آدم علیه اسلام بر می گردد اما وقتی که واقعه بی نظیر و شگفت انگیز، ابر مرد تاریخ حضرت ابراهیم علیه السلام پیش آمد، که در آن واقعه تاریخی بی مثال، ایشان برای ذبح و قربان کردن یکتا فرزند برومندش حضرت اسماعیل علیه السلام اقدام فرمودند و پس از پیروز و نامدار شدن حضرت ابراهیم در آن آزمایش سخت و تاریخی، قربانی جایگاه و اهمیت ویژه ای را در ادیان سماوی کسب کرد، چرا که شخصیت حضرت ابراهیم علیه السلام برای تمام اهل ادیان سماوی یهودیان، مسیحیان و اهل اسلام مورد قبول و قابل احترام است، و آن داستان تکان دهنده و شگفت انگیز (قربانی پدرارجمند، فرزند دلبند را) درسوره صافات قرآن مجید آمده است و کتاب مقدس نیز آن را تثبیت می کند.

 

عید قربان، جلوه‌گاه تعبد و تسلیم ابراهیمیان حنیف است و فصل قرب مسلمانان به خداوند در سایه عبودیت.

عید قربان، سرآغاز حکومت توحید است و تولد ایمان و مرگ تردید.

عید قربان، نقطه عطف آزادى است در تاریخ اسارت ها و بردگى هایى که بر انسان تحمیل شده بود.

عید قربان روز رها شدن از تعلقات دنیوی و رهایى از هر آنچه غیر خدایى است.

مبارک باد عید قربان، نماد بزرگ ترین جشن رهایى انسان از وسوسه هاى ابلیس.

شهریور
9
1396

اسرار و حکمت قربانی

فدا کردن مال و انفاق آن در راه خدا از جمله اسراسر و حکمتهای قربانی است.

کشتن حیوان در مراسم قربانی اشاره به کشتن نفس اماره است و مرد خداشناس با شمشیر برنده عقل و ایمان، حیوان نفس را که به طور دائم وی را به کارهای زشت وا می دارد مقتول سازد و خانه دل را از لوث نفس لئیم پاک گردانده، آنرا در راه حق و پیشگاه محبوب قربانی کند و حج اکبر نماید که اگر نفس اماره و خواهش های او کشته نشوند و آرام نگیرند هرگاه تمام نعمتها و ثروتهای دنیوی در اختیارش باشد و زمین و آسمان را ببلعد باز هم سیر نمی شود و ندای هل من مزید دارد.

در روایات می خوانیم اولین قطره خون قربانی که ریخت، خداوند گناهان صاحبش را می بخشد، اوقاتی که به خاطر تولد نوزاد یا ورود مسافر یا دفع بلا، گوسفند ذبح می شود، در روح و روان و حرکت اهل خانه شور و نشاطی پدید می آید.

به هرحال، ذبح صدها هزار گوسفند و نحر هزاران شتر، یک نوع جلوه و زیبایی بوده، مظهر روحیه ایثار دسته جمعی است که خود از شعائر الهی است.

سیر کردن گرسنه ها: یکی از اسرار قربانی سیر کردن گرسنه ها است قرآن در این باره می‌فرماید: «فکلوا منها واطعمواالقانع والمعتر» از گوشت‌هایی که قربانی می کنید هم خودتان میل نمائید، هم به قانع و معتر بدهید. قانع، فقیری است که به آنچه می گیرد، قانع است. معتر، فقیری است که علاوه بر تقاضای کمک اعتراض هم می کند.این نشان دهنده بینش وسیع اسلام است که سفارش به خود را فراموش کنید نه دیگران را و در تقسیم گوشت و اطعام، پای بند تملق یا دعا و تواضع فقیر نباشید؛ او را سیر کنید، گرچه با شنیدن زخم زبان باشد.

شهریور
9
1396

اعتقادات ۳۳

در قیامت افرادی هم هستند که در گروه سوم قرار می گیرند. این گروه مربوط به افراد جهنمیه. اینها در عالم برزخ در برهوت معذب بودند و حالا توی قیامت هم با کارنامه سیاهی که دارند، تکلیفشون مشخصه و یک راست به جهنم منتقل میشند. اینها به محض مردن، دائم از خدا درخواست می کنند که یه فرصت دیگه در اختیارشون بذاره و اونها رو به دنیا برگردونه ولی چون خدا از درون دلها آگاهه، میدونه که اینها فقط برای رهایی از عذاب اینطور مبگند و عزم و تصمیمی برای اصلاح کردن خودشون ندارند.

 

سوره المؤمنون آیات ۹۹ و ۱۰۰:

حَتَّی اِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ. لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ کَلاَّ اِنَّها کَلِمَهٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ اِلی یَوْمِ یُبْعَثُونَ.

تا آن وقتی که یکی از آنها را مرگ برسد، می گوید: پروردگارِ من، مرا برگردان. شاید عمل صالحی که ترک کرده ام، انجام دهم. این چنین نیست، قطعا آن کلمه ای است که گوینده اش همان شخص است و پشت سر آنها برزخی است تا روزی که مبعوث شوند.

 

در مورد شرایط جهنم و اینکه در اونجا چه عذابهایی هست، آیات و روایات زیادی وجود داره که میشه در صورت نیاز، به اونها مراجعه کرد. همینطور در مورد بهشت و نعمتها و شرایط اونجا.

 

مطلب حائز اهمیت اینه که خدای متعال وعده و وعید داده که افراد بهشتی و جهنمی تا ابد در بهشت یا جهنم باقی می مونند. و این نکته مهمیه که یک انسانِ فهیم، باید در مورد حقیقت مرگ و وجود عوالم بعد از مرگ تحقیق کنه و در مورد معاد و زندگی پس از مرگ و وجود بهشت و جهنم به یقین برسه تا تکلیف خودشو مشخص کنه که آیا یک زندگی کوتاه در دنیا رو اصل قرار بده یا یک زندگی ابدی در بهشت یا جهنمو؟

 

اما با همه این اوصاف، چون ما برای رحمت و بخشایش خدا حد و مرزی قائل نیستیم، بعضی وقتا تصور می کنیم که خدا هر خطائی از طرف ما رو بالاخره می بخشه. نستجیر و بالله، انگار که خدا مجبوره که بالاخره ما رو ببخشه. لذا شیطان که از این اعتقاد ما آگاه هست، بعضیها رو اینطور فریب میده و میگه که تو در این دنیا هرکاری خواستی بکن، خدا رحیمه و بالاخره خودش تو رو می بخشه. بعد توی ذهنمون اینطور القاء می کنه که: مگه میشه خدای به این مهربونی دلش بیاد که کسی رو عذاب کنه؟ متاسفانه بعضیها هم اینطوری فریب شیطان رو میخورند. لذا خدای مهربون در این مورد هم به صراحت به ما هشدار میده که فریب شیطان رو نخوریم.

 

سوره فاطر، آیه ۵:

یا أَیُّهَا النَّاسُ اِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیاهُ الدُّنْیا وَ لا یَغُرَّنَّکُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ.

ای مردم، قطعا وعده خدا حقّ است. پس شما را زندگی دنیا مغرور نکند و شیطانِ فریبنده، شما را به کَرَم خدا مغرور ننماید.

 

در واقع این افراد با این طرز فکر، منکر آیات زیادی از قرآن هستند که تاکید می کند بر زندگی ابدی اهل جهنم، در جهنم.

 

حتی بعضی از گنه کارها میگند که ما اول کمی عذاب میشیم ولی بعد بخشیده می شیم! خوبه که ببینیم خدا جواب این عده رو چطور داده:

 

سوره البقره، آیه ۸۰:

وَ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ اِلاَّ أَیَّاماً مَعْدُودَهً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَهْداً فَلَنْ یُخْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَی اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ.

و می گویند: هرگز آتش جهنّم به ما جز چند روزی بیشتر نخواهد رسید. بگو: آیا شما از نزد خدا در این خصوص عهدی گرفته اید و خدا هرگز عهدش را تخلّف نمی کند یا آنچه را که نمی دانید به خدا نسبت می دهید؟

شهریور
9
1396

حدیث روز

قطرات محبوب نزد خدا

امام سجاد علیه السلام: 

ما مِن قَطرَهٍ أحَبَّ إلَى اللّهِ عَزَّ و جلَّ مِن قَطرَتَینِ، قَطرَهُ دَمٍ فی سَبیلِ اللّهِ ، و قَطرَهُ دَمعَهٍ فی سَوادِ اللَّیلِ لا یُرِیدُ بِها العَبدُ إلاّ اللّهَ عَزَّ و جلَّ .؛

هیچ قطره اى نزد خداوند عزّ و جلّ محبوبتر از دو قطره نیست : قطره خونى که در راه خدا ریخته شود، و قطره اشکى که در دل شبِ تار براى خداوند عزّ و جلّ مى ریزد ..

بحار الأنوار، ج ۱۶، ص۱۰

  

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

شهریور ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« مرداد   مهر »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031