شهریور
18
1396

اعتقادات ۴۲

در بخش قبل، قَدَرِ الهی رو توضیح دادیم. اما قضای الهی چیه؟

قضا به مفهوم قضاوت کردنه و همونطور که یک شخصِ قاضی در مورد شخصی یا مسئله ای قضاوت میکنه، خدای حکیم و عادل هم در برابر اتفاقات رخ داده، واکنش نشون میده و قضاوت میکنه. به حکمی که خدا در اثر این قضاوت صادر و جاری می کنه، قضای الهی میگند.

قضای الهی شکلهای مختلفی داره. مثلا عواملی هستند که موثر در قدر الهی هستند و می تونند اونو تغییر بدند. مثلا انجام صله رحم میتونه مقدار عمری که خدا مقدر کرده رو افزایش بده. خداوند برای تاکید و ترغیب به انجام صله رحم، اینجا قضاوت می کنه که بخاطر انجام دادن صله رحم، عمر اون شخص بیشتر از اون چیزی بشه که قبلا براش مقدر کرده بود. همینطور کفران نعمت میتونه موجب کاهش نعمت بشه. پس قضای الهی می تونه قَدَر  و تقدیرات الهی رو تحت الشعاع خودش قرار داده و تقویت یا تضعیف کنه. خداوند برای ما حق و عدالت رو مقدر کرده و برای برپایی عدالت، دین و نبی و امام برامون قرار داده. ولی مردم از حق و عدالت فاصله می گیرند. لذا نتیجهٔ بی عدالتی، میشه ظلم. نتیجه ظلم هم فقر و فساد و جنگ و خونریزی و … هست. پس عجیب نیست که خیلی از مردم دنیا در فقر و ظلم و جنگ به سر می برند در حالیکه خدا چنین چیزی براشون مقدر نکرده.

 

سوره النساء، آیه ۷۹:

ما أَصابَکَ مِنْ حَسَنَهٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَکَ مِنْ سَیِّئَهٍ فَمِنْ نَفْسِکَ وَ أَرْسَلْناکَ لِلنَّاسِ رَسُولاً وَ کَفی بِاللَّهِ شَهِیداً .

هر چه از خوبی به تو می رسد، از طرف خدا است (تقدیرات الهی) و هر چه بدی به تو می رسد، از طرف خودت هست (قضای الهی در نتیجهٔ کارهای خودت) و ما تو را برای مردم به عنوان رسول فرستاده ایم و شهادت خدا کافی است.

 

بعضی وقتا قضای الهی به شکل عقوبت و تنبیه و محرومیت و این جور چیزا نمایان میشه. مثل اینکه کسی دزدی میکنه و قاضی رای به قطع دست او یا زندانی کردنش میده. مسلما اینجا کسی نمیگه که قاضی از روی مِیلِش چنین چیزی رو برای اون شخص خواسته. بلکه میگند این حکم، نتیجه عملِ خودِ اون شخص بوده و به گردن قاضی نیست. در دنیا هم خدا همینطور عمل میکنه ولی مردم با ندیدن عامل اولیه و اصلی، فقط قضا کننده رو دیده و منشاء صدور چنین حکمی رو به گردن خدا میندازند.

شهریور
18
1396

حدیث روز

مقام امیرالمؤنین سلام الله علیه

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

…حَسبُکَ أن تَکونَ مِنّی وأنَا مِنکَ ، تَرِثُنی وأرِثُکَ ،…لَولا أنتَ لَم یُعرَفِ المُؤمنونَ بَعدی؛

پیامبر (ص) خطاب به امام علی (ع): «… همین تو را بس که تو از منى و من از توام. از من ارث مى برى و من از تو ارث مى برم، …اگر تو نبودى، پس از من، مؤمنان، شناخته نمى شدند».

امالی صدوق : ص ۱۵۶ ح ۱۵۰ / دانش نامه امیرالمؤمنین علیه السلام: ج ۸ ص ۲۵۰

 

 

شهریور
18
1396

عیدغدیرخم

تصویر مرتبط

ألحَمدُلِلَّهِ الَّذی جَعَلَ کَمالَ دیِنِهِ وَ تَمامَ نِعمَتِهِ بِوِلایَهِ أمیرِالمُؤمِنینَ وَالأئِمَّهِ المَعصُومینَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ نَبِیّهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ تَسلیماً وَ لَعنَهُ اللَّهِ عَلَی أعدائِهِم أجمَعینَ.

تصویر مرتبط

خورشید شکفته درغدیر است علی؛

باران بهار درکویر است علی؛

برمسند عاشقی شهی بی همتاست؛

برملک محمدی،امیر است علی

 

نتیجه تصویری برای تصاویرگل متحرک

عیدغدیرخم بر همه مسلمانان جهان مبارک

 

شهریور
18
1396

اعمال روز عید غدیر خم

۱️⃣ غسل کردن
۲️⃣ روزه گرفتن
۳️⃣ زیارت حضرت علی علیه‌السلام
۴️⃣ دو رکعت نماز خوانده شود و پس از آن به سجده رفته و صد مرتبه شکر خدا گفته شود، سپس سر از سجده برداشته و دعای زیر خوانده شود: ” اللهم انی اسئلک بانّ لک الحمد وحدَکَ لا شریک لک “ و در انتهای دعا، سر به سجده نهاده و صدمرتبه الحمدلله و صدمرتبه شکراًلله گفته می‌شود. گفته شده، هر کس این عمل را انجام دهد ثواب کسی را دارد که در روز عید غدیر نزد پیامبر اکرم(ص) حاضر شده و با آن حضرت بیعت کرده باشد.
۵️⃣ دو رکعت نماز پیش از ظهر، که در هر رکعت بعد از حمد، سوره توحید و آیه الکرسی و سوره قدر را ده مرتبه بخواند.
۶️⃣ خواندن دعای ندبه
۷️⃣ خواندن دعای ” اللهم انی اسئلک بحق محمد نبیک و علی ولیک…”
۸️⃣ گفتن این ذکر هنگام برخورد با یکدیگر: ” اَلْحَمْدُ لِلّهِ الّذی جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّکینَ بِوِلایهِ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ وَالاْئِمَّهِ عَلَیهِمُ السَّلامُ”
۹️⃣ گفتن یکصد مرتبه ذکر ” اَلْحَمْدُ لِلّهِ الّذی جَعَلَ کَمالَ دینِهِ وَ تَمامَ نِعْمَتِهِ بِوِلایهِ اَمیرِ الْمُؤ مِنینَ عَلی بْنِ اَبی طالِبٍ
علیه‌السلام”
ستایش خاص خدایی است که قرار داد کمال دین و تمام شدن نعمتش را به ولایت امیرمؤ منان علی بن ابیطالب علیه‌السلام
? عقد اخوت

شهریور
18
1396

ثواب افطاری یک میلیون پیامبر!

امیرالمومنین علی(ع) میفرماید:

هر کس مؤمنى را در غروب روز غدیر افطار دهد، مثل این است که یک میلیون پیامبر و صدّیق و شهید را افطار داده است. حالا اگر یک نفر، چند نفر از مومنین و مومنات را افطاری دهد دیگر چند میلیون می‌شود؟ و من از سوى خداى متعال، ضامنم که از کفر و فقر، در امان باشد.

«مَنْ فَطَّرَ مُؤْمِناً فِی لَیْلَتِهِ فَکَأَنَّمَا فَطَّرَ فِئَاماً وَ فِئَاماً یَعُدُّهَا بِیَدِهِ عَشَرَهً فَنَهَضَ نَاهِضٌ فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ مَا الْفِئَامُ قَالَ مِائَهُ أَلْفِ نَبِیٍّ وَ صِدِّیقٍ وَ شَهِیدٍ فَکَیْفَ بِمَنْ تَکَفَّلَ عَدَداً مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَات‏ ِ وَ أَنَا ضَمِینُهُ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى الْأَمَانَ مِنَ الْکُفْرِ وَ الْفَقرِ»

 

(مصباح المتهجد، ج۲، ص۷۵۸)

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

شهریور ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« مرداد   مهر »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031