شهریور
25
1396

اعتقادات ۴۹

مرتبه هفتم نزول:

مرحله هفتم نزول، همین ترجمه قرآنه. همین ترجمه های مختلفی که در دسترس هست و ما میخونیم. این دیگه ساده ترین و نازلترین سطح از حالتهائیست که علوم و حقایق موجود در قرآن به این شکل تا حالا ساده سازی و بیان شده و در دسترس ما قرار گرفته. البته باید دقت داشت که با وجود نظارتهایی که در امر ترجمه و چاپ قرآن انجام میشه، اما در عین حال بعضی مترجمین به نحوی آیات و مطالب قرآن رو ترجمه می کنند که یا بخشی از اصل مطلب بیان نمیشه و یا به نحوی بیان میشه که با مفهوم اصلی مطاب تفاوت داره و یا ترجمه روان و قابل فهم نیست.

 

مثلا در زبان عرب، کلمه « هذا » به معنی «این _ اشاره به نزدیک» و کلمه « ذَٰلِکَ » به معنی «آن _ اشاره به دور» می باشد. ولی در اکثر قرآنها، در آیه ۲ سوره بقره ،برای کلمه «ذالک»، معنای کلمه «هذا» را نوشته اند:

 

«ذَٰلِکَ» الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ. «ﺍﻳﻦ»! ﻛﺘﺎبیست که ﻫﻴﭻ ﺷﻜﻰ در آن ﻧﻴﺴﺖ ؛ ﺳﺮﺍﺳﺮﺵ ﺑﺮﺍﻯ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﺳﺖ.

درواقع معنی اصلی آیه ۲ سوره بقره می شود: «آن» کتابیست که هیچ شکی در آن نیست …، و طبق اسناد و روایات، منظور از «آن» در آیهٔ مذکور، اشاره به آن قرآن و تفسیریست که حضرت علی علیه السلام به خط خود نوشته و به کتاب علی معروف بوده و نزد امام هر زمانی می باشد و این نکته ای مهم و یکی از سرخطهای قرآن برای اثبات برحق بودنِ معصومین علیهم السلام و اصلاح اعتقادات ما می باشد.

 

 لذا برای فهم بهتر معانی قرآن و دوری کردن از کج فهمی، بهتره در انتخاب نوع چاپ و مترجم قرآن، دقت بیشتری داشته باشیم. در عین حال در روایات زیادی از معصومین علیهم السلام، نسبت به یادگیری قرآن و تلاوت و تدبر در اون تاکید شده. اینطوری دیگه جلوی خیلی از کج فهمیهای ناشی از ترجمهٔ ناقص قرآن، برطرف میشه.

پیامبر اکرم علیه السلام فرمودند: بهترین شما کسیست که قرآن را یاد بگیرد و به دیگران نیز بیاموزد (جامع الاحادیث، صفحه ۷۴).

حضرت علی علیه السلام هم فرمودند: قرآن را یاد بگیرید زیرا قرآن بهترین حرف است و در آن اندیشهٔ عمیق کنید… (نهج البلاغه، صبحی صالح، ح ۱۱۰).

 

شهریور
25
1396

گناهان خود را کوچک نشمارید

پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله در یکى از مسافرتها همراه جمعى از اصحاب خود در سرزمین خالى و بى آب و علفى فرود آمدند و به یاران خود فرمودند:
– هیزم بیاورید تا آتش روشن کنیم .
اصحاب عرض کردند: یا رسول الله ! اینجا سرزمینى خالى است و هیچ گونه هیزمى در آن وجود ندارد.
پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود:
– بروید هر کس هر مقدار مى تواند هیزم جمع کند و بیاورد. یاران به صحرا رفتند و هر کدام هر اندازه که توانستند، ریز و درشت ، جمع کردند و با خود آوردند. همه را در مقابل پیغمبر صلى الله علیه و آله روى هم ریختند. مقدار زیادى هیزم جمع شد.
در این وقت رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:
– گناهان کوچک هم مانند این هیزمهاى کوچک است . اول به چشم نمى آید، ولى وقتى که روى هم جمع مى گردند، انبوه عظیمى را تشکیل مى دهند.
آنگاه فرمود: یاران ! از گناهان کوچک نیز بپرهیزید. اگر چه گناهان کوچک چندان مهم به نظر نمى آیند؛ هر چیز طالب و جستجو کننده اى دارد. جستجوکنندگان ! آن چه را در دوران زندگى انجام داده اید و هر آن چه بعد از مرگ آثارش باقى مانده است ، همه را مى نویسد و روزى مى بیند که همان گناهان کوچک ، انبوه بزرگى را تشکیل داده است

شهریور
25
1396

حدیث روز

عدالت بین فرزندان

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

 اِعدِلُوا بَینَ أولادِکُم فی النُّحلِ ، کَما تُحِبُّونَ أن یَعدِلوا بَینَکُم فِی البِرِّ وَاللُّطفِ؛

میان فرزندانتان، در بخشیدن عدالت ورزید، همان گونه که دوست دارید آنان در نیکى و ملاطفت میان شما عدالت ورزند.

مکارم الأخلاق : ج ۱ ص ۴۷۳ ح ۱۶۲۴/ حکمت نامه کودک ص ۲۳۶

 

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

شهریور ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« مرداد   مهر »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031