بهمن
24
1396

مخفی کردن هفت کار

امام علی ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ فرمودند:

در حضور هفت گروه، ٧ کار را مخفی کن تا سعادتمند گردی:

?۱- ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﻓﻘﯿﺮ، ﺩﻡ ﺍﺯ ﻣﺎلت ﻧﺰﻥ.

?٢-ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺑﯿﻤﺎﺭ، ﺳﻼﻣﺘﯽﺍﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺧﺶ ﻧﮑﺶ

?۳-ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ، ﻗﺪﺭﺕﻧﻤﺎﯾﯽ ﻧﮑﻦ

?۴-ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻏﺼﻪﺩﺍﺭ، ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﯽ نکن

?۵-ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺯﻧﺪﺍﻧﯽ، ﺁﺯﺍﺩﯼﺍﺕ ﺭﺍ ﺟﻠﻮﻩﻧﻤﺎﯾﯽ نکن

?۶-ﺩﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﯽﺑﭽﻪ، ﺍﺯ ﺑﭽﻪﻫﺎﯾﺖ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻧﮑﻦ

?۷-ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﯾتیم، ﺍﺯ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﺕ ﻧﮕﻮ

? ﺗﺤﻒ ﺍﻟﻌﻘﻮﻝ، ص ۱۶۷

بهمن
24
1396

الهام خداوند و هدایت شدن دزد

در یکى از شهرهاى ایران، زن و مردى با هم عروسى کردند، یک سال و چند ماه از عروسى ایشان گذشت و خداوند کودکی به آنها هدیه کرد.
در شب سردى از زمستان زن و شوهر و کودک همگى در اتاق خواب بودند که دزدى تصمیم مى گیرد از آن منزل سرقت کند ـ گاهى پروردگار الهامش را نزد یک دزد مى برد و نمى گذارد دزدى کند ـ هیچ کس از حادثه اى که قرار است اتفاق بیفتد خبر ندارد، نه همسایه ها و نه پدر و مادر. حفظ این خانواده به وسیله یک دزد نیز ممکن است!
نیمه شب دزد وارد اتاق مى شود، مى بیند زن و شوهر جوان خوابند، تمام اثاث ها هم نو است، قالى ها، فرش ها. داخل کمد لباس هاى قیمتى، طلا و نقره هست، خیلى خوشحال مى شود. یک لحظه به این امر فکر مى کند که اگر این نوزاد بیدار شود و گریه کند و این زن و شوهر نیز بیدار شوند، در آن صورت من نمى توانم کارى بکنم.
به او الهام مى شود، آهسته کودک را بلند مى کند و در ایوان خانه مى گذارد و برمى گردد که بلافاصله کودک بیدار مى شود و گریه مى کند و سپس پدر و مادر به دنبال کودک بیرون مى آیند. خداوند مادر را طورى قرار داده است که با کوچک ترین صداى گریه فرزند بیدار مى شود، اگر مادر بیدار نشود هزاران خطر بچه ها را از بین مى برد.
مادر مى بیند صداى گریه بچه مى آید ولى بچه سر جایش نیست، با وحشت شوهر را بیدار مى کند و مى بینند صدا از بیرون مى آید. بچه سه ماهه که بیرون نمى تواند برود! وحشت زده با همدیگر به طرف ایوان مى دوند. در همین لحظه طاق چوبىِ موریانه خورده فرو مى ریزد و صداى ریزش طاق، همسایه ها را بیدار کرده، همه داخل کوچه براى نجات آنان مى آیند و مى بینند زن و شوهر و بچه بیرون از خانه هستند.
گرد و غبار اتاق نشست، دزد هم بین مردم بود و چیزى نمى گفت، ولى فکر کرد اگر من بروم این داستان را براى آنها بگویم اعتقاد آنها به خدا بیشتر می‌شود. حال که نتوانستیم دزدى کنیم، اعتقاد مردم را به خدا زیاد کنیم!
دزد جلو آمد و به زن و شوهر گفت: داستان از این قرار است. زن و شوهر و همسایه‌ها دزد را بخشیدند و رها کردند و پول خوبى نیز به او دادند و گفتند: برو با این پول کاسبى کن، دیگر هم دزدى نکن. دزد گفت:
دنبال دزدى نخواهم رفت و اگر به من پول هم نمى دادید من دنبال دزدى نمى رفتم.

? برگرفته از کتاب هدایت تکوینی و تشریعی اثر استاد حسین انصاریان

بهمن
24
1396

نگه داشتن زبان

امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:

قلبُ الاحمَقِ فی فَمِه، و فَمُ الحَکِیمِ فی قلْبِهِ؛ دل احمق در دهان اوست، و دهان حکیم و فرزانه در قلب اوست

?? شرح حدیث

حکیمان و فرزانگان، همیشه توصیه کرده اند که انسان باید زبان خود را از بیهوده گویی حفظ کند و پیش از سخن گفتن، بیندیشد و حرفهایش متکی به فکر و آینده نگری باشد.
کسی که بی درنگ و بدون تأمّل سخن می گوید و به عواقب آن نمی اندیشد، «احمق» است. و کسی که پیش از گفتار، می اندیشد و درست و نادرست و خیر و شرّ سخنش را می سنجد، عاقل و حکیم است.

تشبیهی که در این حدیث به کار رفته، زیبا و عمیق است. این که دل در دهان باشد، یعنی بی فکر و تأمل حرف زدن. و اینکه دهان در قلب باشد، یعنی سنجیده و با فکر حرف زدن
اولی کار جاهلان و بی خردان است و دومی شیوه ی حکیمان و فرزانگان. هم پرحرفی ناپسند است، هم حرف دروغ و ناروا، هم فحش و ناسزا، هم کلام بی جا، هم سخن درباره ی آنچه نمی دانیم، هم حرفی که مایه ی رنجش خاطر کسی شود، یا آبرویی را ببرد، یا فتنه ای را برانگیزد، یا دو نفر را با هم دشمن سازد، یا موجب اختلاف گردد.
درمان همه ی اینها، دم فروبستن از سخن نسنجیده و بی فکر است.
وقتی حضرت علی علیه السلام می فرماید: «إذا تَمَّ العَقْلُ نقَصَ الکلامُ»
وقتی خرد کامل گردد، سخن کاسته شود
تأکید بر این نکته است که زبان در اختیار گوینده باشد و هر حرفی را نزند.
آیا همه حرفهایی که می زنیم،‌ لازم و مفید است؟
با کاستن از سخنان بی ثمر، «لغزشهای زبانی» خود را کمتر کنیم

??پی نوشت
تحف العقول  ص ۴۸۹
بحارالانوار، ج ۶۸  ص ۲۹۰

بهمن
24
1396

فاطمه سلام الله علیها یک شعاع نوری از خداوند

فاطمه سلام الله علیها یک شعاع نوری از خداوند، آن هم نه در عالم خاک بلکه در عالم نور است

از امام صادق علیه‌السلام سوال شد: چه شد مادرتان را زهرا نامیدند؟ فرمودند لأن الله عزّ وجلّ خلقها من نور عظمته چون خداوند او را از نور عظمت خود خلق کرد. در این روایت فرمودند: چون در آن زمان نور عظمت شروع به نور افشانی کرد، چشم ملائک را زد و زمانی که پرسیدند: این نور چیست؟ خطاب شد: نور عظمت خودم هست، فاطمه یک شعاع نوری از خداوند آن هم نه در عالم خاک بلکه در عالم نور است و ملائک به سجده افتادند. این جنبۀ ملکوتی فاطمه سلام‌الله علیها است. قطعاً موجودی که از عالم نور به عالم خاک می آید باید همان تششعات نوری را در عالم داشته باشد. یکی از خاصیت های نور هدایتگری است. اگر در یک فضای تاریک قرار بگیرید و سویی از نور در دور باشد شما را هدایت خواهد کرد.

خداوند حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها را از عالم نور به عالم خاک، جهت هدایت ما آورد. جلوه های این هدایتگری در عالم ترین مخلوق است. جایی که می خواهد به مردم بفهماند تمام ویژگی های برتر انسان، همان انسانی که خطاب شد هذا خلیفهٌ خداوند به جانشینش گفت فتبارک احسن الخالقین، تمام این برتری را صدیقه سلام‌الله علیها دارد و با رفتارش تحت عنوان آن موجود هدایتگر برای یک یا دو نسل نه بلکه تا زمانی که نسل آدم در زمین زندگی می کند و نسل آدم بر زمین می زیستد، هدایتگر خواهد بود. 

?? منبع
سخنرانی حجت الاسلام شهاب در هیئت ریحانه الحسین سلام الله علیها

بهمن
24
1396

گناهی که به سختی بخشیده میشود

خدا چند گناه را به سختی می بخشد که یکی از آنها آبرو بردن است.

حدیثی از امام باقر(علیه السلام) است که حضرت می‌فرمایند : کسی که از ریختن آبرو و حیثیت مردم چشم‌پوشی کرده و آبروی آن‌ها را نریزد، خداوند در روز قیامت از گناهان او صرف‌نظر خواهد کرد.

روایت داریم که می‌فرماید اغلب جهنمی‌ها، جهنمی زبان هستند!
فکر نکنید همه شراب می‌خورند و از دیوار مردم بالا می‌روند. یک مشت مؤمن مقدس را می‌آورند جهنم به سبب اینکه آبرو می برده اند!
اسلام می‌خواهد آبروی فرد حفظ شود.

˝استاد فاطمی نیا ˝

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

بهمن ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« دی   اسفند »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930