اسفند
28
1397

چرا هر رکعت نماز دو سجده دارد؟

از امام على(ع) از فلسفه سجده اول سؤال شد، حضرت فرمود:

سجده اول به این معنا است که خدایا اصل ما از خاک است. و معناى سر برداشتن از سجده این است که خدایا ما را از خاک خارج کردى.و معناى سجده دوم، این است که خدایا دو باره ما را به خاک برمى گردانى. و سربرداشتن از سجده دوم به معناى این است که خدایا یک بار دیگر در قیامت از خاک بیرونمان خواهى آورد…

علل‌الشرایع،شیخ‌صدوق،ج۱،ص۲۶۲

اسفند
28
1397

حدیث روز

ازدواج
امام صادق علیه السلام
ثَلاثَهٌ یَهدِمنَ البَدَنَ ورُبَّما قَتَلنَ : أکلُ القَدیدِ الغابِّ، ودُخولُ الحَمّامِ عَلَى البِطنَهِ، ونِکاحُ العَجائِزِ .

سه چیزند که بدن را ویران مى‌کنند و چه بسا مى‌کُشند: خوردن گوشت نمک سودِ گندیده، حمّام رفتن با شکم پُر، و ازدواج با پیرزنان.

الکافی : ج ۶ ص ۳۱۴ ح ۶

اسفند
27
1397

ترک نماز

پیامبر اکرم (ص) :

✅هرگاه کسی نماز صبح را نخواند، فرشته ای از آسمان او را صدا می‌کند: «ای زیانکار» و هرگاه نماز ظهرش را نخواند، فرشته ای به او می‌گوید: «ای خیانتکار» و هرگاه شخص نماز عصر خود را نخواند، گوید: «ای بی دین» و اگر نماز مغرب خود را نخواند، گوید: «ای کافر» و اگر شخص نماز عشاء را ترک کند، گوید: «وای برتو که در تو هیچ خیر و منفعتی نیست.»

? در جهنم یک وادی است که از شدت عذاب آن، جهنمیان هر روز هفتاد مرتبه از آن می‌نالند و در وادی، خانه ای از آتش و در آن خانه چاهی قرار دارد که در آن چاه تابوتی است و در آن تابوت ماری است که هزار سر دارد و در هر سری هزار دهان و در هر دهان هزار نیش است و این جایگاه کسانی است که نماز نمی‌خوانند و شراب می‌نوشند

?وسائل الشیعه،ج۳ ص۳۱

اسفند
26
1397

سقیفه و غدیر – سوال صد و هفتم

بله چنانچه به وقایع تاریخ مراجعه کنید خواهید دید همین فقدان سیاستمداری علی علیه السلام باعث بروز جنگ ها و خونریزی های فراوان شد. این موضوع استدلالی است که اهل سنت به عنوان وجه مثبت اجماع بعد از رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله و انتخاب ابوبکر به عنوان فردی با تجربه و سیاستمدار بیان می کنند.

✍️پاسخ (بخش اول):

اگر مراد از سیاست، دروغ گفتن، حیله ورزیدن، دسیسه بکار بردن، حق و باطل را ممزوج و نفاق نمودن است که حاکمان ظالم در هر زمان برای حفظ مقام و منصب خود بکار برده و می برند، تصدیق می کنم که علی علیه السلام فاقد چنین سیاستی بوده و آنحضرت هرگز به این معنا سیاستمدار نبود.
چون این نوع اعمال شرارت و مکر و خدعه و تزویر است که مردان جاه طلب برای رسیدن به هدف و مقصد و حفظ جاه و مقام خود بکار می برند. در حالیکه سیاست، حقیقی آنست که با عدل و انصاف توام باشد و هر چیزی را در جای خود قرار دهد. اهل حق چون در طلب جاه و مقام فانی دنیایی نیستند، مایلند حق اجرا شود.
امیرالمومنین علی علیه السلام وقتی به خلافت ظاهری رسید فوراً تمام حکام و مامورینی که روی کار بودند معزول نمود. عبدالله بن عباس و دیگران عرض کردند خوبست قدری ابلاغ این حکم را به تاخیر بیندازید تا همه حکام و مامورین ایالات و ولایات به مقام خلافت شما تسلیم گردند.
حضرت فرمودند: از جهت حفظ سیاست ظاهری صلاح بینی نمودید ولی هیچ می دانید در مدتی که من حکّام ظالم جابر را بر مسند خود باقی بگذارم و به بقای انها ولو موقت و ظاهری راضی شوم، عندالله مسئول تمام اعمال آنها هستم و در موقع حساب باید جواب بدهم. قطع بدانید که علی هرگز چنین عملی را انجام نمی دهد.
طبری در تاریخ خود و ابن عبد ربه در عقد الفرید و ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه و دیگران نقل نموده اند که مکرر علی علیه السلام می فرمود: اگر ملاحظه دین و تقوی و عدل و انصاف نبود من از تمام عرب زیرک تر و مکارتر بودم.

لذا این فرمایش شما کاملا اشتباه است که گمان نمودید جنگ ها و خونریزی ها و پراکندگی از اطراف آن بزرگوار از جهت عدم سیاست بوده بلکه علل دیگری داشته که از مجال بحث ما خارج است که به صورت مبسوط به آن پرداخته شود اما برای رفع ابهام به بعضی از آنها اشاره می نمایم.

اسفند
25
1397

سقیفه و غدیر – سوال صد و ششم

بعضی اخبار از ابوهریره نقل شده که علی مامور گردید که با ابوبکر تواماً به مکه بروند‌. ابوبکر مناسک حج را به مردم ارائه دهد و علی آیات سوره برائت را قرائت نماید. پس به این جهت هر دو مساوی در ابلاغ رسالت بودند.

✍️پاسخ:

اولا》 این خبر از اختراعات بکریون و امویان است، چنانکه قبلا مجعول بودن احادیث این فرد معلوم الحال را برای شما توضیح دادم و انتظار نداشتم مجدد به روایتی از این فرد اشاره کنید.
به هر حال اگر مایل بودید مجموعه سند این خبر را از کتب خودتان به طور کامل نقل خواهم کرد و یا به کتاب شبهای پیشاور صفحه ۸۹۲ در جریان مباحثات شب دهم مراجعه کنید و خواهید دید که چطور این خبر از مسلّمات خبریه می باشد.

و اما در سوال ۹۷ اشاره کردید که چون علی علیه السلام جوان بود و کم تجربه چنانچه بعد از بیست و پنج سال بخلافت رسید بواسطه عدم حسن سیاست ایشان آن همه خونریزی و انقلابات بر پا شد!؟
نمی دانم این جمله را عمدا یا سهوا بیان کردید انا به هر حال اگر چنین اعتقادی دارید مایلم توضیحاتی در این ارتباط بیان کنم تا رفع ابهام شود.

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

فروردین ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« اسفند    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031