23
1403
نهم ربیع الاول
رهبر معظم انقلاب وسایرعلما لعن خلفای سنی بصورت آشکار را حرام اعلام کردند،این یعنی به اندازه ما علم در مورد احادیث لعن وعداوت با خلفای سنی ندارند؟
چون تا میگیم نکنید نگید این لعن هارو، یه عده از دوستان انواع واقسام احادیث میارند که لعن واجبه و با سنی برادر نمیشویم و…
خیلی عجیبه که خود را ولایت مدار میخوانیم اما تابع ولایت نیستیم!
خوب گاهی جامعه مصالحی داره که ما قادر به درکش نیستیم..
برای مثال زیارت عاشورا یه حدیث قدسی یعنی مستقیما از طرف خود خداست..داخلش هم خیلی افراد صریح وبا بردن اسم لعن شدند ،
اما چه دلیلی داره خدا بگه «…اولا ثم الثانی والثالث والرابع…»؟
آیا بلد نبوده اسم ببره خدا؟
میترسیده نعوذبالله از کسی؟
پس چرا اسم بقیه رو برده؟
این همون مصالحی هست که ما قادر به فهمیدن و درک آن نیستیم…
چون خود خدا هم نمیخواد بین اتحاد مسلمون های شیعه و سنی،تفرقه بیفته!!
حالااگه واقعا نیت خیره و بعضیها می خواهند ثواب ببرند،تسبیح دست بگیرند و آروم لعن بگند.مگه نمیرسه؟
طبق فرموده آیت الله بهجت اگر لعن کسی باعث ریختن خون شیعه ای در هرکجا بشه، لعن دهنده شریک قتل خواهد بود…
بصیرت داشته باشیم،گول تشیع انگلیسی که وظیفش اختلاف افکنی بین شیعه و سنی هست، رو نخوریم!!
10
1403
چگونه خود را موقع خشم کنترل کنیم؟
با افراد خوش اخلاق رفیق شویم. با کسانی رفیق نشویم که او هم جوش بیاورد.
با آدم های حلیم رفیق شویم. از صحنه هایی که عصبانیت را تحریک می کند، دوری کنیم.
مطالعه حال افراد بزرگ … ببینیم بزرگان ما چه کردند؟
به یکی از پیغمبران گفتند: تو خل هستی. فرمود: نه من خل نیستم.
به یک پیغمبر دیگر گفتند: تو در ضلالت و انحراف هستی. فرمود: در ضلالت و انحراف نیستم.
یکی از مراجع تقلید، ظاهراً سید ابوالحسن اصفهانی بود. دیدند ایشان کیسه ای دستشان است که نامه های داخل آن را در آب می ریزند.
از ایشان پرسیدند: آقا این چیه؟ گفت: نامه های فحش است. به من فحش می دهند!
گفت: می شود یکی را بخوانم. گفت: یکی را خواندم دیدم این نامه به قدری تند است که اگر این نامه را به من بنویسند، شب تا صبح خوابم نمی برد.
عجب! این همه را در آب ریخت!
از جایی که عصبانی شدی، بلند شو و جای دیگری برو. جایت را عوض کن. از آب سرد استفاده کن.
توجه کنیم که اگر این عصبانیت را قورت بدهیم خدا چه پاداشی به ما می دهد: اگر شما اینجا غیظت را بنشانی، خدا هم غضبش را بر تو می نشاند.
اگر امروز این آقا مرا عصبانی کرده است، من او را ببخشم. حالا ایشان چقدر به بخشش من نیاز دارد؟ایشان مرا عصبانی کرده، من از دست ایشان عصبانی هستم. حالا عصبانی هستم، می توانم داد بزنم ،ولی اگر این عصبانیت را قورت بدهم، خداوند در روز قیامت غضبش را از من بر خواهد داشت انشالله…
حدیث داریم اگر کسی غیظ کرد و غضب کرد و خودش را نگه داشت؛ خدا گناهانی را که کرده است را نادیده می گیرد.
حدیث قدسی است که می فرماید: تو وقت غضب یاد من باش و کظم غیظ کن. من هم وقت غضب یاد تو می شوم.
نسبت به ظالم باید غضب کنید. نه اینکه از کنار ظالم رد شود و هیچ چیز نگویید!
در حدیث داریم اگر کسی منکری انجام می دهد، می توانی با زبان جلویش را بگیر، نمی توانی با عمل و قدرت جلویش را بگیر.
اگر نه عملی داری و نه رویت می شود زبانی حرف بزنی، لااقل چهره ات را درهم بکش،لبخند نزن!
منابع:
بیانات حجت الاسلام قرائتی ,رهپویان قرآن
10
1403
دوری از پنج کار در خرید و فروش
اگر این چند مورد را رعایت نمیکنید،از خرید کردن یا فروشندگی، خودداری کنید!پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) فرمودند: کسی که خرید و فروش میکند باید از پنج کار دوری ورزد وگرنه نباید خرید و فروش کند:
۱ ربا
۲ قسم خوردن
۳ پوشاندن عیب کالا
۴ تعریف و تبلیغ در موقع فروش
۵ بدگویی از کالا در موقع خرید آن.
امام علی علیهالسلام به بازار میآمد و در جایگاه خود میایستاد و میفرمود: درود بر شما ای بازاریان، از خدا بترسید و سوگند نخورید؛
زیرا سوگند خوردن کالا را رونق میدهد و برکت را میبرد. ای جماعت دلاّل! کمتر سوگند خورید که این کار اگرچه کالا را به فروش میرساند اما سود (حقیقی) را میبرد.
امام صادق (علیه السلام) نیز در این باره میفرمایند:
خداوند تبارک و تعالی از کسی که با قسم و سوگند خوردن کالای خود را به فروش رساند نفرت دارد.
پنهان کردن عیب کالا!
تدلیس به معنای فریب دادن و پنهان کردن واقعیت است. پس هرگاه فروشنده کالایی، برای فریب دادن خریدار، عیبی را که در آن است بپوشاند، در معامله فریبکاری کرده و از اعتماد طرف مقابل سو استفاده کرده است..
تعریف و تبلیغ در موقع فروش!
وقتی فروشنده می خواهد جنس خود را بفروشد،از آن جنس به حدی تعریف می کند که خریدار به آن رغبت پیدا کند که این کار از کارهایی است که از آن نهی شده است.
البته معرفی جنس مشکلی ندارد ، نکته ای که از آن نهی شده ایم این است که از جنس به طور اغراق آمیز و غیر واقعی تعریف نکنیم.
بدگویی از کالا در موقع خرید آن!
متأسفانه دیده می شود که فروشندگانی هستند که وقتی می خواهند جنسی را بفروشند بسیار از آن تعریف می کنند تا با قیمت بالاتری بفروشند اما اگر همان جنس را بخواهند از دیگری بخرند، برای آنکه قیمت کمتری بدهند و به قول کاسب ها تو سر مال بزنند ، از آن جنس بدگویی می کنند که این نیز جایز نیست.
منابع: أمالی الصدوق: ۳۹۰ / ۶ منتخب میزان الحکمه: ۹۲
10
1403
چگونه رازدار و رازنگهدار باشیم؟
عدم رازداری یکی از صفات بسیار مذموم مومن هست.
آیت الله حائری شیرازی:
ما باید با خودمان مبارزه کنیم تا بتوانیم این صفت رازداری را در خودمان ایجاد کنیم،
و این کار اولش اینطوری است که باید یکی دو تا راز را نگویید تا سعه صدر پیدا نمایید و بعد راحت می توانید نگویید.
اگر بادکنک را باد کنید ابتدا که میخواهد باد شود فشار لازم دارد. اما بعد که کش آمد و باد شد جادار میشود و خوب میتوانید داخل آن چیزی را جای دهید.
بعضی چیزها هست که جا پیدا می کند مانند کیسه های توری که هر چه وسایل داخل آن می ریزند مرتب جا پیدا می کند و جادار می شود.
نفس انسانی و صدر انسانی هم اینطوری است که اگر چیزی در آن وارد شد و گفتی، معنایش این است که فشار روی [نفس] نیامده و لذا جا باز نمی کند.
ولی اگر با خودت مبارزه کردی و برای رضای خدا نگفتی، این نگفتن برایت عادی می شود.
انسان باید متوجه باشد که اگر می خواهد یک رازی را داخل خودش نگاه دارد یک دوره فشار دارد، یک دوره سختی دارد و اگر انسان آن دوره را گذراند میتواند رازداری کند.
5
1403
آیا چشم زخم (چشم زدن) واقعا اثر دارد؟
علم امروز ثابت کرده که در بعضی از چشم ها اثر مخصوصی است که وقتی از روی اعجاب به چیزی بنگرند، ممکن است آن را از بین ببرد و یا معیوب کنند و یا بیمار نماید و …
رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:
«چشم زخم حق است و قله کوه را پایین می آورد»
همچنین در حدیث دیگری می فرمایند:
«همانا چشم زخم انسان را داخل قبر و شتر را وارد دیگ می کند».
امیر المؤمنین علی علیه السلام می فرمایند:
«چشم زخم حق است و توسل به دعا برای دفع آن نیز حق است»
امام صادق علیه السلام می فرماید:
اگر قبور را بشکافید، خواهید دید که بیش تر مردگان بر اثر چشم زخم از دنیا رفته اند، زیرا چشم زخم حق است.
محدث خبیر مرحوم علامه مجلسی (ره) در بیان رفع چشم زخم، روایتی از امام صادق (علیه السلام) در دفع چشم زخم بیان می کند که حضرت فرمود:
کسی که می ترسد چشم او در کسی یا چشم کسی در او تأثیر کند سه مرتبه بگوید: «ما شاء الله لا قوه الا بالله العلی العظیم».
و یا فرمود: سوره قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق بخواند و در روایت دیگری سوره حمد و توحید اضافه شد.
چشم زخم لازم نیست از دشمن باشد. گاهى دوست از دوست خودش به خاطر داشتن کمالى تعجب میکند و لذا در حدیث داریم که:
اگر از دوست خود چیزى دیدید که تعجب کردید، خدا را یاد کنید تا بلاى چشم زخم دفع شود و چه بسیارند کسانى که به وسیله چشم زخم هلاک شده و جان داده اند…
منابع
مجیدی، غلام حسین، نهج الفصاحه، ج ۲، ص ۷۰۴، مؤسسه انصاریان، چاپ اول، قم، ۱۳۷۹ش؛ مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج ۶۰، ص ۳۹، مؤسسه الوفاء، چاپ اول، بیروت، ۱۴۰۴ق.
[۳]. نهج البلاغه، حکمت ۴۰۰٫
[۴]. بحارالانوار، ج۶۰، ص۲۵۰٫
[۵]. حلیه المتقین، علامه مجلسی، ص ۳۱۹، چاپ هجرت
گاهشمار تاریخ خورشیدی
ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
---|---|---|---|---|---|---|
« فروردین | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
آخرین دیدگاه
نوشته های تازه
- عاقبت طمع و گدایی،در عین بی نیاز بودن! شهریور ۵, ۱۴۰۳
- علت طولانی بودن عمر حضرت مهدی (عج)! شهریور ۵, ۱۴۰۳
- نهم ربیع الاول شهریور ۵, ۱۴۰۳
- برای اموات فاتحه کبیره بخوانید! شهریور ۵, ۱۴۰۳
- جواب زیبای امام حسن مجتبی علیه السلام به مرد یهودی! شهریور ۵, ۱۴۰۳