تیر
12
1396

شناختن شیعیان واقعی

شیعیان واقعی رادرسه جا محک بزنید

۱.در اوقات نماز که تا چه اندازه مراقبت آن‏ها را ‏دارند .

۲.در اسرار مذهبى که چگونه آنها را از دشمنان ما حفظ میکنند.

۳. در ثروتشان که با برادران دینى خود تا چه ‏مقدار کمک و همراهى می کنند.‏

متــــــــــن وشرح حدیث

 عن اللیثی عن جعفر بن محمد ع قال: امتحنوا شیعتنا عند ثلاث عند مواقیت الصلاه کیف محافظتهم علیها ‏و عند أسرارهم کیف حفظهم لها عند عدونا و إلى أموالهم کیف مواساتهم لإخوانهم فیها.‏
امام صادق (علیه السلام) فرمود: شیعیان ما را در سه چیز آزمایش کنید………

 امام صادق(علیه السلام) سه ویژگی معرفی می کند که به وسیله آن بتوان شیعیان واقعی را از کسانی که ادعای شیعگی دارند باز شناخت. این سه ویژگی، در واقع حکم شاخص و سنگ محک را دارند که هم با آن می توانیم خود را محک بزنیم و هم دیگران را.

 ویژگی اول
مراقبت بر اوقات نماز
شیعیان واقعی برای خدا و به سوی خدا زندگی می کنند. آنها همواره خود را در مرز طبیعت و ماوراء طبیعت می بینند و منتظرند که از فرصت هایی که برای اتصال از دنیای طبیعی به جهان ماوراء وجود دارند، نهایت استفاده را ببرند. آنها به اوقات نماز، نه فقط به عنوان یک زمان آزمون و تکلیف، بلکه به عنوان زمان روی آوردن فرصتها نگاه می کنند. لذا، یک شیعه واقعی، مهم ترین و اولین سنگ محکش، مراقبتش بر اوقات نماز است.

ویژگی دوم:
حفظ اسرار دینی
در این عصر انفجار اطلاعات و فراگیری رسانه ها،خیلی از شیعیان فکر می کنند که به هر طریق ممکن، باید احادیث معصومین را نشر و به گوش همه، حتی کسانی که در سطح پایینی از معلومات دینی قرار دارند، برسانند. برخی اوقات، این نشر احادیث موجب می گردد که شبهاتی برای کسانی که معلومات دینی را پله پله یاد نگرفته اند پیش بیاید که خود مفسده بزرگتری ایجاد می کند. امام صادق(علیه السلام) می فرماید یکی از ویژگی های شیعه واقعی، این است که اسرار را نگه می دارد. یعنی اصراری بر هویدا کردن اسرار ندارد. هضم بسیاری از تعالیم والای شیعی حتی برای برخی از شیعیان نیز سخت و سنگین است. نباید برای گسترش این مفاهیم، به هر طریق ممکن، اصرار بیجا داشته باشیم. بلکه آشنایی با تعالیم، باید حدالامکان زیر نظر استاد، و به صورت پله پله و طبقه بندی شده انجام شود. تا برخی از تعالیم، به صورت عمیق درک نشود، نمی توان با تعالیم سطح بالاتر ارتباط برقرار کرد و آنها را فهمید. یادمان باشد: هر که را اسرار حق آموختند، مهر کردند و دهانش دوختند.

 ویژگی سوم:
 مواسات در اموال با برادران دینی
مواسات در اموال، یعنی آنکه در استفاده از اموال خود، دیگران را نیز شریک بدانیم و با استفاده از این اموال، مشکلات مالی و روحی آنها را برطرف نماییم. سنگ محک دیگرِ شیعیان واقعی، این است که آنها نه فقط نسبت به دیگر برادران دینی، دلسوز و دلرحم هستند، بلکه دیگران را واقعا در اموال خود شریک می دانند و خود را موظف می دانند که با استفاده از اموالشان، مشکلات دیگران را برطرف نمایند.

 کتاب خصال/ شیخ صدوق؛ جلد ۱ صفحه ۱۰۳ ـ ترجمه فهری

درباره نویسنده: زهرا موذن

فرستادن دیدگاه

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031