آبان
18
1391

نظر علمای اهل سنت درباره واقعه مباهله

شگفت آور اینکه بسیاری از علمای بزرگ اهل سنت گفته اند که : « پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم ، برای مباهله ، علی و فاطمه و امام حسن و امام حسین ( ع ) را آورده و خداوند هم این آیه را فرو فرستاد که :

 « فَمَن حاجَّکَ فیهِ مِن بَعدِ مَا جَاءَکَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعَالَوا نَدعُ أَبناءَنَا وَ أَبناءَکُم وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُم وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَکُم ثُمَّ نَبتَهِل فَنَجعَل لَعنَهَ اللهِ عَلَی الکاذِبینَ » ؛ ۱ « هرگاه بعد از علم و دانشی که ( درباره مسیح ) به تو رسیده ، ( باز ) کسانی با تو به محاجّه و ستم برخیزند ، به آنها بگو : « بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم ، شما هم فرزندان خود را ؛ ما زنان خود خویش را دعوت کنیم ، شما هم زنان خود را ؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم ، شما هم از نفوس خود ، آنگاه مباهله کنیم ؛ و لعنت خدا را بر دروغ گویان قرار دهیم . »

 پس به تصدیق خداوند متعال ، علی ، چون نَفسِ پیامبر خدا ( ص ) است ؛ اما با این وجود ( اهل سنت ) کسان دیگری را بر علی مقدّم می دانند . به خداوند قسم که این کار ، ستم و ظلمی بزرگ و کاری نا بخردانه است .

 مسلم روایتی در « صحیح » خویش آورده ، که این موضوع را تصریح می کند ، و آن روایت این است که :

« پیامبر خدا ( ص ) همراه با حضرت امام علی و حضرت فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسین ( ع ) برای مباهله آمدند . » و « ثَعلَبی » و « مقاتل » و « ابن مردویه » و « عبدالله بن عبّاس » و « حسن بصری » و « شعبی » و « سُدی » و « زمخشری » و افراد دیگر هم عین این روایت را آورده اند .

 « زمخشری » در ذیل این روایت از عایشه آورده است که : « پیامبر خدا ( ص ) عبایی مویی و سیاهرنگ بر دوش انداخته بود ، امام حسن ( ع ) نزد آن حضرت آمد ، پیامبر خدا ( ص ) او را داخل عبا برد ، سپس امام حسین ( ع ) ، بعد حضرت فاطمه زهرا ( س ) ، بعد امام علی ( ع ) آمدند و پیامبر خدا ( ص ) همگی آنها را در زیر عبا برده ، سپس فرمود :

« إِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرّجسَ أَهل البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیراً » ؛ ۲  « خداوند فقط می خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد . »

 « زمخشری » در ادامه می گوید : « اگر بگویی پیامبر خدا ( ص ) فقط برای این موضوع مباهله کرد که معلوم شود دورغ گو چه کسی است : او یا دشمنانش ، و این موضوعی بین او و مسیحیان بود ، ما در پاسخ می گوییم : پس چرا زن و فرزند خود را به همراه آورد ؟ آیا به خاطر تأکید بیشتر و اطمینانی که به خود و یقینی که به راستی خویش داشت ، هرگز عزیزان و پاره های جگر خود را به میدان مباهله نمی آورد ! … »

 آیا دلیلی قویتر و بهتر از این برای اثبات فضیلت اصحاب کساء وجود دارد ؟! پس ، جریان مباهله ، برهانی است بر راستی نبوت پیامبر خدا ( ص ) .

 بر مراقب لازم است که احترام این روز را نگاه داشته و جایگاه آن را در اسلام و منزلت و مقام آن را در ایمان بشناسد .

 روز بیست و چهارم ذیحجّه از دو لحاظ شریف است و این هر دو لحاظ از نظر شرافت با هم برابرند : نخست ثابت شدن نبوت پیامبر خدا ( ص ) ، دوم ثابت شدن ولایت . که با اوّلی ( ثابت شدن نبوت پیامبر خدا ( ص ) ) بنای اسلام استوار گردید و با دوّمی ( ثابت شدن ولایت ) مبانی ایمان تحکیم یافت .

 یکی از علمای اهل سنّت ، با دقّت و اندیشیدن در آیه مباهله ، و ملاحظه اینکه خداوند متعال ، علی را جان و نًفسِ پیامبر خود خوانده است ، شیعه گردید .

منبع: المراقبات
پی نوشت:
۱. سوره آل عمران ، آیه ۶۱ .
۲. سوره احزاب ، آیه ۳۳ .

      مطالب مرتبط

درباره نویسنده: زهرا موذن

فرستادن دیدگاه

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031