بهمن
20
1394

عرش : تخت حکومت

قسمت چهارم

نظر آیت الله مکارم شیرازی در خطبه ۱۶۰ نهج البلاغه

درباره تفسیر عرش، سخن بسیار است; اما آن چه از آیهالکرسى استفاده میشود این است که

عرش، عالمى است فوق این آسمان و زمینى که ما میبینیم;
زیرا میفرماید: «وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَواتِ وَ الاَْرْضَ»

(توجّه داشته باشید که شاهان سابق داراى دو گونه تخت بودند: تخت کوتاهى که کرسى نامیده میشد و در روزهاى عادى از آن استفاده میکردند و تخت بلندپایه اى که عرش نام داشت و در اعیاد و روزهاى رسمى بر فراز آن مینشستند;
سپس این دو تعبیر کنایه اى از درجات مختلف عظمت شد.

قرآن آسمان و زمینى را که ما میبینیم کرسى خدا میشمارد; بنابراین عرش او مرتبه اى بالاتر از آن است)

ازاین رو ممکن است عرش اشاره به عالم ماوراى طبیعت یعنى عالم فرشتگان و کروبیان باشد و یا عالمى ازجهان ماده،ماوراى آنچه در دسترس ماست.

 

حجت الاسلام دکتر حمید مغربی

درباره نویسنده: زهرا موذن

فرستادن دیدگاه

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031