مرداد
18
1395

طهارت لباس نمازگزار

سوال : اگر نماز گزار نمیداند که بدن یا لباسش نجس است و بعد از نماز متوجه نجاست شود تکلیف چیست ؟

پاسخ :در این صورت نماز صحیح است ،امام اگر وقت دارد، دوباره آن نماز را بخواند.

سوال :  بنده وسط نماز یادم آمد که لباسم نجس بوده.البته قبل از نماز میدانستم نجسه ولی فراموش کردم لباسم رو عوض کنم .نمازی که خوندم چی میشه ؟

پاسخ : اگر کسی فراموش کند که بدن یا لباسش نجس است و در بین نماز یا بعد از نماز یادش بیاید نمازش باطل است و باید نماز را دوباره بخواند و اگر وقت گذشته قضا نماید.

 

در چه مواردی با لباس نجس می توان نماز خواند ؟
در شش مورد می توان با لباس نجس نماز خواند که عبارت است از :

۱ در جایی که بواسطه زخم و دمل لباس یا بدن به خون آلوده شده باشد.

۲ در جایی که خون موجود در لباس یا بدن کمتر از درهم باشد(منظور از یک درهم تقریباً به اندازه یک بند انگشت اشاره است).

۳ هرگاه لباسهای کوچک مانند جوراب و عرقچین او نجس باشد.

۴ محمول متنجّس(مثلا دستمالی که نجس شده)

۵  لباس زنی که پرستار بچّه است.

۶ در جایی که ناچار است با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. مثلاً در جایی گرفتار شده که لباس او نجس است و قابل تبدیل نیست یا وقت برای تطهیر آن تنگ است در اینجا از باب ضرورت نماز در لباس نجس صحیح است.

منبع :

توضیح المسائل مراجع

مرداد
11
1395

احکام لباس نمازگزار

لباس نمازگزار شش شرط دارد:
اوّل: آن که پاک باشد
دوّم: آن که مباح باشد
سوم: آن که اجزاء مردار نباشد.
چهارم: آن که از حیوان حرام گوشت نباشد
 پنجم و ششم: آن که اگر نماز گزار مرد است، لباس او ابریشم خالص و طلا باف نباشد.

لباس نمازگزار باید پاک باشد و اگر کسی عمداً ودر حال اختیار با بدن یا لباس نجس نماز بخواند، نمازش باطل است.

حضرت ایت الله مظاهری : لباس و بدن نمازگزار پاک باشد و اگر کسی عمدا و در حال اختیار و با علم، با بدن و لباس نجس نماز بخواند ، نمازش باطل است، ولی اگر در حال ناچاری یا ندانستن اینکه لباس یا بدن او نجس است یا ندانستن مسأله باشد مانعی ندارد.

اگر کسی نمی داند نماز با بدن و لباس نجس باطل است ،و با لباس و بدن نجس نماز خواند ،تکلیف چیست ؟ایا نماز او باطل است ؟؟

پاسخ :
در صورتی که این ندانستن از روی تقصیر بوده و در یادگیری مساله شرعی کوتاهی کرده است به فتوای همه مراجع عظام تقلید نماز این شخص باطل است .

 

منابع:

توضیح المسائل مراجع مسأله ۷۹۸

توضیح المسائل مراجع مسأله ۷۹۹

توضیح المسائل مراجع مسأله ۸۰۰

مرداد
10
1395

احکام پوشش نماز

مرد باید در حال نماز، اگر چه کسی او را نمی بیند عورتین خود را بپوشاند. و بهتر است از ناف تا زانو را هم بپوشاند.

هر انسانی در مهمانی ها و در مقابل افراد محترم لباسی تمیز و نو به تن می کند و چه زیباست هنگامی که به نماز می ایستد و با خداوند بزرگ عالم به راز و نیاز مشغول می شود بهترین و زیباترین و تمیزترین لباس ،بهترین عطر را استفاده کند .

زن باید در موقع نماز، تمام بدن حتّی سر و موی خود را بپوشاند ولی پوشاندن صورت به مقداری که در وضو شسته می شود و دستها تا مچ و پاها تا مچ پا لازم نیست. امّا برای آن که یقین کند که مقدار واجب را پوشانده است، مقداری از اطراف صورت و قدری پایین تر از مچ را هم بپوشاند.

حضرت ایت الله مکارم شیرازی در مسأله ۷۲۹ : برای زنان پوشانیدن موهای مصنوعی و زینتهای پنهانی (مانند دستبند و گردن بند) لازم است.

مرحوم حضرت ایت الله فاضل لنکرانی در مسأله ۷۹۸ :برای زنان در حال نماز پوشانیدن موهای مصنوعی و زینت های پنهانی (مانند دستبند و گردن بند) و زینت صورت (مانند سرمهٔ چشم) لازم نیست، امّا واجب است از نامحرم بپوشاند.

 

منابع:

توضیح المسائل مراجع مسأله۷۸۸

توضیح المسائل مراجع مسأله۷۸۹

 

 

 

مرداد
10
1395

احکام نماز قضا

آیا هر موقع که دوست داشته باشیم می توانیم نماز قضا را بخوانیم ؟
پاسخ: بله. شما صبح می توانید نمازمغرب و عشا قضا را بخوانید .

خواندن نماز قضا وقت معینی ندارد .

کسی که نماز قضا دارد، باید در خواندن آن کوتاهی نکند؛ ولی واجب نیست فورا آن را بجا آورد .
و اما نسبت به یک یا دو نماز قبلی اگر قضا شده باشد بعضی از مراجع (‌آیات عظام مکارم و فاضل(‌ره ) )‌ فرموده اند : پیش از نماز همان روز آن را قضا کند

سوال : کسى که عمداً نماز را ترک کند یا سبک بشمارد، چه حکمى دارد؟

 پاسخ : نمازهاى روزانه‏ اى که در پنج نوبت خوانده مى‏ شود، از واجبات بسیار مهم شریعت اسلامى بوده و بلکه ستون دین است و ترک یا سبک شمردن آن شرعاً حرام و موجب استحقاق عقاب است.

 

استفتائات مقام معظم رهبری

مرداد
10
1395

احکام قبله

کسی که می خواهد نماز بخواند، باید برای پیدا کردن قبله کوشش نماید، تا یقین کند که قبله کدام طرف است‌
و می تواند به گفتهٔ دو شاهد عادل که از روی نشانه های حسی شهادت می دهند یا به قول کسی که از روی قاعدهٔ علمی قبله را می شناسد و محلّ اطمینان است عمل کند
و اگر اینها ممکن نشد باید به گمانی که از محراب مسجد مسلمانان یا قبرهای آنان یا از راههای دیگر پیدا می شود عمل نماید ،حتّی اگر از گفتهٔ فاسق یا کافری که بواسطهٔ قواعد علمی قبله را می شناسد گمان به قبله پیدا کند کافی است.
حضرت ایت الله مکارم شیرازی :قبله نماهای معمولی در صورتی که سالم باشد، از وسائل خوب برای شناخت قبله است و گمان حاصل از آن کمتر از راههای دیگر نیست، بلکه غالباً دقیق تر است.

حضرت ایت الله مکارم شیرازی : به گفتهٔ صاحب منزل یا مسؤل یک مسافرخانه و مانند آن در صورتی که فرد بی مبالات نباشد، می توان اعتماد کرد.

منبع :

توضیح المسائل مراجع مسأله۷۸۲
توضیح المسائل معظم له مساله ۷۸۴

 

 

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031