اسفند
14
1394

آیا جنــیان و فرشتــگان منتظــر فرجنــد؟

گرچه ما به روایاتى که مستقیماً دلالت بر منتظر بودن تمامى جنّیان و فرشتگان بکند برخورد نکردیم اما اخبار و احادیث بسیارى بیانگر منتظر بودن گروهى از فرشتگان و اجنّه هستند.

أبان بن تغلب مى‌گوید، امام صادق «علیه السلام» فرمود:
…آن گاه که او (حضرت قائم علیه السلام) پرچم رسول خدا «صلى‌الله‌علیه‌وآله» را به اهتزاز درآورد سیزده هزار و سیزده فرشته که سالها منتظر ظهورش بوده‌اند به زیر پرچمش گرد مى‌آیند (و آماده نبرد با کفار مى‌شوند)، همان فرشتگانى که با نوح پیامبر در کشتى، با ابراهیم خلیل در آتش و با عیسى هنگام عروج به آسمان همراه بودند.

امام باقر «علیه السلام» مى‌فرمایند:
فرشتگانى که در جنگ بدر به پیامبر «صلى‌الله‌علیه‌وآله» یارى دادند، هنوز به آسمان باز نگشته‌اند (و منتظر ظهور حضرت اند) تا اینکه حضرت صاحب الامر را یارى رسانند و مقدارشان پنج هزار فرشته مى‌باشد.

محمد بن مسلم مى گوید، از امام صادق «علیه السلام» درباره میراث علم و اندازه آن پرسیدم، حضرت در پاسخ فرمود:
خداوند دو شهر یکى در شرق زمین و دیگرى در غرب آن دارد، در آن دو شهر، گروهى سکونت دارند که نه ابلیس را مى‌شناسند و نه از آفرینش او آگاهى دارند، هر چند مدت یک بار با آنان دیدار مى‌کنم، آنان درباره مسائل مورد نیاز و چگونگى دعا از ما می‌پرسند و ما به آنان می‌آموزیم، هم چنین آنان درباره زمان ظهور حضرت قائم «علیه السلام» می‌پرسند…
گروهى از آنان از روزى که به انتظار حضرت قائم «علیه السلام» بوده‌اند هرگز سلاح خود را بر زمین نگذاشته‌اند و وضع آنان همین گونه بوده است، آنان از خداوند می‌خواهند که صاحب الامر را به آنان بنمایاند.

رسول خدا «صلى الله علیه وآله» مى‌فرماید:
همه اهل آسمان و زمین، پرندگان، حیوانات درنده و ماهیان دریا از ظهور حضرت مهدى «علیه السلام» شاد و خرسند مى‌شوند.
امام على (علیه السلام) مى‌فرمایند:
«… خداوند، حضرت مهدى (علیه السلام) را با فرشتگان ، جن و شیعیان مخلص یارى مى‌کند».

با توجه به این روایات مى‌توان بیان داشت که هم فرشتگان و هم برخى از جنّیان و هم موجودات ناشناخته دیگرى در انتظار و چشم به راه آمدن آن منجى عالم هستند.

در روایات از جمله امدادهای الهی به حضرت مهدی (علیه السلام) مسخر ساختن عوامل طبیعی در ذیل اراده حضرت است.

رسول گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) در بیان حوادث شب معراج به نقل از خداوند متعال درباره حضرت مهدی (علیه السلام) چنین نقل فرموده است:
«… بادها را به تسخیر او در می‌آورم و گردنکشان سخت را رام او می‌سازم و او را بر نردبان ترقی بالا می‌برم و با لشکریان خود یاری اش می‌کنم و با فرشتگانم به او مدد می‌رسانم تا آنکه دعوتم را آشکار کند».

أمیرالمؤمنین علی(علیه السلام) فرمود:
«زمین بشارت خود را به سبب عدل ظاهر کند و آسمان باران خود را ببارد و درخت میوه خود را افزون دهد و زمین گیاه خود را برآورد و براى اهل زمین خود را زینت کند و وحوش ایمن باشند تا اینکه در همه اطراف زمین مانند چارپایان چرا کنند، زمین گنج هاى خود را ظاهر کند، پس حضرت قائم (علیه السلام) به مردم بگوید: بخورید، گوارا باشد شما را به سبب آنچه در ایام گذشته کردید از عمل‌ها، پس مسلمانان اهل دین حق اند.»

منــــابــع:
۱- صدوق، کمال الدین تمام النعمه ، ج ۲، ص ۶۷۲٫
۲- حر عاملى، اثبات الهداه، قم ، ج ۳، ص ۵۴۹٫
۳- حر عاملى، اثبات الهداه، ج ۳، ص ۵۲۳٫
۴- عقد الدرر فى اخبار المنتظر، ص ۱۴۹ و ۸۴ ؛ دار الامر، ج ۶، ص ۵۰٫ ؛ البیان، ص ۱۱۸
۵- الهدایه الکبرى ، ۱۴۰۶ هـ ق، ص ۳۱٫ ؛ دیلمى، ارشاد القلوب، ص ۲۶۸
۶- کمال الدین، ج ۱، ص ۲۵۴
۷- بحار الانوار، ج ۵۳، ص ۸۵ – ۸۶ ؛ ب ۲۹، ح ۸۶

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031