دی
30
1394

ویژگی‌های حضرت معصومه علیهاالسلام

شفاعت گسترده

بالاتریـن جایگاه شفاعت, از آن رسـول گرامى اسلام است که در قرآن کریـم از آن به مقام محمود تعبیر شده است. و گستردگى آن با جمله بلند: «ولسـوف یعتیک ربک فتـرضـى» بیان گردیـده است. همانا دو تـن از بانـوان خاندان رسـول مکرم شفاعت گسترده اى دارند که بسیار وسیع و جهان شمـول است و مـى تـوانـد همه اهالـى محشـر را فـراگیـرد:
۱ ـ خـاتـون محشـر, صـدیقه اطهر, حضـرت فاطمه زهـرا (سلام الله علیها). ۲ ـ شفیعه روزجزا, حضـرت فـاطمه معصـومه (سلام الله علیها).
در مورد شفاعت گسترده حضرت زهرا ـ سلام الله علیهاـ همیـن بس که شفـاعت, مهریه آن حضـرت است و به هنگـام ازدواج پیک وحـى طـاقه ابریشمـى از جانب پروردگار آورد که در آن, جمله «خداوند مهریه فاطمه زهرا را شفاعت گنهکاران از امت محمـد(صلی الله علیه و آله) قـرار داد. » با کلک تقدیر نقش بسته بود.
ایـن حـدیث از طـریق اهل سنت نیز آمده است.
بعد از فاطمه زهـرا (سلام الله علیها) از جهت گستـردگـى شفاعت, هیچ کـس ـ و حد اقل هیچ بانـویى ـ به شفیعه محشر, حضرت معصـومه دخت مـوسـى بـن جعفر (سلام الله علیها) نمى رسد, که امام به حق ناطق, حضـرت جعفـر صادق(علیه السلام) در ایـن رابطه مـى فـرمایـد: «تدخل بشفـاعتها شیعتنـاالجنه باجمعهم»:
«بـا شفـاعت او همه شیعیـان مـا وارد بهشت مـى شـوند.»

 عصمت

بـر اسـاس روایتـى که مـرحـوم سپهر در «ناسخ» از امام رضا(علیه السلام) روایت کـرده, لقب «معصـومه» را به حضـرت معصـومه, امام هشتـم اعطـا کـرده انـد. طبق ایـن روایت امـام رضـا(علیه السلام) فـرمود:
«من زار المعصومه بقـم کمـن زارنى» «هرکس حضرت معصومه را در قـم زیارت کند, همانند کسى است که مرا زیارت کرده باشد.» ایـن روایت را مـرحـوم محلاتـى نیز به همیـن تعبیـر نقل کـــرده است.
با تـوجه به ایـن که عصمت به چهارده معصـوم(علیهم السلام) منحصر نیست, بلکه همه پیامبـران, امامـان و فـرشتگـان معصـوم هستنـد.
و علت اشتهار حضـرت رسـول اکـرم, فـاطمه زهـرا و امامـان(علیهم السلام) به «چهارده معصوم»آن است که آنها علاوه بر مصـونیت از گناهان صغیره و کبیره, از ترک اولـى نیز که منافات با عصمت ندارد, پاک و مبرا بودند.
مرحوم مقرم در کتابهاى ارزشمند:
«العباس» و «علـى الاکبـر» دلائل عصمت حضرت ابـوالفضل و حضرت علـى اکبر(علیهماالسلام) را بر شمرده است. و مرحـوم نقـدى در کتاب «زینب الکبـرى» از عصمت حضـرت زینب (سلام الله علیها) سخـــن گفته است. و مولف «کریمه اهل بیت»شـواهد عصمت حضرت معصومه(سلام الله علیها) را بازگو نموده است.
و با تـوجه به ایـن که حضرت معصـومه(سلام الله علیها) نام شـریفشان فاطمه است و در حال حیات به معصـومه ملقب نبـودند, تعبیر امام(ع) دقیقا به معناى اثبـات عصمت است, زیـرا بـر اسـاس قاعده معروف:
«تعلیق حکـم به وصف مشعر بـر علیت است» دلالت حـدیث شـریف بـر عصمت آن بزرگـوار بـى تـردیـد خـواهـد بـود.


فداها ابوها

آیت الله سیـد نصـرالله مستنبط از کتـاب «کشف اللـاءلـى» نقل فرمـوده که روزى عده اى از شیعیان وارد مدینه شـدند و پرسشهایـى داشتند که مى خـواستند از محضر امام کاظم(علیه السلام) بپرسند. امام(علیه السلام) در سفر بـودنـد, پـرسشهاى خـود را نـوشته به دودمان امامت تقـدیـم نمـودند, چـون عزم سفر کردنـد بـراى پاسخ پرسشهاى خـود به منزل امام(علیه السلام) شرفیاب شدند, امام کاظم(علیه السلام) مراجعت نفرموده بـود و آنها امکان توقف نداشتند, از ایـن رو حضرت معصومه(سلام الله علیها) پاسخ آن پرسشها را نـوشتند و به آنها تسلیـم نمـودنـد, آنها با مسرت فراوان از مدینه منـوره خارج شدند, در بیرون مدینه با امام کاظم(علیه السلام) مصادف شـدنـد و داستـان خـود را بـراى آن حضـرت شـرح دادند.
هنگامـى که امام(علیه السلام) پرسشهاى آنان و پاسخهاى حضرت معصـومه(سلام الله علیها) را ملاحظه کردند, سه بار فرمودند:
«فداها ابـوها» «پدرش به قربانـش باد.» باتـوجه به ایـن که حضرت معصـومه(سلام الله علیها) به هنگام دستگیرى پـدر بزرگـوارش خردسال بـود, ایـن داستان از مقام بسیار والا و دانـش بسیار گستـرده آن حضـرت حکایت مى کند.

 بـارگـاه حضـرت معصـومه(سلام الله علیها) تجلیگـاه حضـرت زهـرا(سلام الله علیها)

بر اساس رویاى صادقه اى که مرحـوم آیت الله مرعشـى نجفـى(ره) از پدر بزرگـوارش مرحـوم حاج سیدمحمـود مرعشى (متـوفاى ۱۳۳۸ ه’ .) نقل مـى کردند, قبر شریف حضرت معصـومه(سلام الله علیها) جلـوه گاه قبر گـم شـده مادر بزرگـوارش حضرت صـدیقه طاهره (سلام الله علیها) مـى باشـد.
آن مرحوم در صدد بود که به هر وسیله اى که ممکـن باشد, محل دفـن حضـرت زهـرا (سلام الله علیها) را به دست آورد, به ایــن منظور ختـم مجربـى را آغاز مى کند و چهل شب آن را ادامه مـى دهد, تا در شب چهلـم به خـدمت حضـرت بـاقـر و یا حضـرت صـادق(علیهماالسلام) شـرفیـاب مـى شـود, امـام(علیه السلام) به ایشـان مـى فـرمـاید:
«علیک بکـریمه اهل البیت» «به دامـن کـریمه اهلبیت پنــــاه ببرید.» عرض مى کند: بلـى مـن هـم این ختـم را براى ایـن منظور گرفته ام که قبر شریف بـى بـى را دقیقـا بـدانـم و به زیـارتـش بـروم.
امام(علیه السلام) فرمود: منظور مـن قبر شریف حضرت معصومه درقم مى باشد. سپس ادامه داد:
براى مصالحـى خداوند اراده فرمـوده که محل دفـن حضرت فاطمه (سلام الله علیها) همـواره مخفى بماند و لذا قبر حضرت معصـومه را تجلیگاه قبرآن حضـرت قرار داده است. هر جلال و جبروتـى که بـراى قبر شریف حضرت زهرا مقـدر بـود خـداوند متعال همان جلال و جبروت را بـر قبـر مطهر حضـرت معصـومه(سلام الله علیها) قرار داده است.

پیشگوئى امام صادق(علیه السلام)

امام جعفر صادق(علیه السلام) در ضمـن حدیث مشهورى که پیرامون قداست قم به گـروهـى از اهـالـى رى بیـان کـردنـد, فـرمـودند:
«تقبض فیها امراءه هى مـن ولدى, واسمها فاطمه بنت مـوسى, تدخل بشفاعتها شیعتنا الجنه باءجمعهم» بانـویى از فرزندان مـن به نام فاطمه دختر مـوسى, در آنجا رحلت مى کند, که با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت مى شوند. راوى مى گوید: مـن ایـن حدیث را هنگامـى از امام صادق(علیه السلام) شنیـدم که حضرت مـوسـى بـن جعفر(علیه السلام) هنوز دیده به جهان نگشوده بود.
پیشگوئى امام صادق(علیه السلام) از ارتحال حضرت معصومه(سلام الله علیها) در قـم پیـش از ولادت پدر بزرگـوارش بسیار حائز اهمیت است و از مقام بسیار شامخ آن حضرت حکایت مى کند.

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031