بهمن
7
1394

ثواب استغفار

امام صادق علیه السلام به نقل از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده است که حضرت فرمود: هر دردی درمانی دارد و درمان گناهان درخواست آمرزش می‌باشد.

 
امام صادق علیه السلام فرمود: هر که هنگام خواب صد مرتبه استغفار کند تا این که به خواب رود همه گناهان او مانند برگ درخت فرو می ریزد و صبح از خواب بر می‌خیزد در حالی که گناهی ندارد.

 
عبدالله بن محمد جعفی گفت: از امام باقر علیه السلام شنیدم که فرمود: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود:«حضور من میان شما و استغفار کردن شما دو قلعه استوار هستند که شما را از عذاب حفظ می‌کند» امام باقر علیه السلام افزود: قلعه بزرگ‌تر از میان شما رفت و تنها استغفار کردن باقی مانده است پس بسیار درخواست آمرزش کنید که گناهان شما را پاک می‌کند. خداوند عزوجل می‌فرماید: تا هنگامی که تو در میان مردم هستی خداوند آن‌ها را عذاب نمی‌دهد و تا هنگامی که استغفار می‌کنند خداوند آنها را عذاب نمی‌دهد.(انفال ۳۳)

 
اسماعیل بن سهل گفت: نامه‌ای به امام جواد علیه السلام نوشتم که دعایی به من یاد بدهید که هر گاه بخوانم در دنیا و آخرت با شما باشم. حضرت به خط خویش که آن را می‌شناختم نوشت: سوره قدر را بسیار بخوان و لب‌هایت را با ذکر استغفار طراوت بخش.
پیامبر خدا صلی الله علیه و اله فرمود: خوشا به حال آن بنده‌ای که روز قیامت در کارنامه اعمالش در زیر هر گناهی استغفار نوشته شده باشد.

 

منبع: ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص۳۰۷

مرداد
8
1391

آداب سحرهای ماه رمضان

از نظر شرعی، خوردن سحری در سحر‌های ماه رمضان، مستحب است. در روایت آمده است: «سحری بخورید؛ حتی اگر یک جرعه آب باشد. آگاه باشید که خداوند بر کسانی که سحری می‌خورند، رحمت می‌فرستد.»

خوب است که در سحرهای ماه رمضان، علاوه بر خواندن ذکرها و دعاها، سوره قدر را هم بخوانیم. در روایتی آمده است که: «هر مؤمن روزه‌داری که هنگام افطار و در سحرهای ماه رمضان سوره «إنا أنزلناه» را بخواند، مابین این دو زمان مانند کسی است که در راه خدا به خون خویش غلطیده و شهید شده باشد.»

نیت شخص روزه‌دار از خوردن سحری باید این باشد که: «سحری می‌خوردم برای اینکه این عمل در نزد خدا مستحب است و برای اینکه در طول روز بتوانم به عبادت و اطاعت از خدا بپردازم.»

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031