بهمن
30
1394

شباهت های حضرت قائم و ادریس پیامبر

قائم(علیه السلام) را هم روح القدس بر بال خود گرفت و به آسمانها برد.

در حدیثی که در کتاب کمال الدین از حکیمه نقل شده ، در باب میلاد حضرت قائم آمده است :پس امام حسن عسکری(علیه السلام) فرزندش را گرفت ، در حالی که کبوترها بالای سرش پرواز می کردند ، آنگاه امام به یکی از کبوترها بانگ زد که : او را بردار و حفظ کن و هر چهل روز به ما برگردان . آن کبوتر او را برگرفت و به سوی آسمان پرواز کرد؛ بقیه کبوترها نیز پیروی کردند .
آنگاه شنیدم که حضرت ابومحمد (امام عسکری علیه السلام ) می فرمود:  تو را به کسی می سپارم که مادر موسی فرزندش را به او سپرد . نرجس گریه کرد . آن حضرت به او فرمود : آرام باش که رضاع جز از پستانهای تو بر او حرام است و به زودی به تو باز خواهد گشت، چنانکه موسی به مادرش بازگردانده شد، خدای عزّ و جل می فرماید:

“فَرَدَدْناهُ اِلی اُمِّهِ کَیْ تَقَرَّ عَیْنُها وَ لا تَحْزَنَ”؛
سرانجام ما او را به مادرش بازگرداندیم تا دیده اش روشنی یابد ، و غمگین نشود .(۱)

حکیمه گوید : عرض کردم : این پرنده چیست ؟ فرمود : این روح القدس است که موکّل به امامان است . آنها را تسدید و توفیق می دهد و به علم تربیت می کند(۲)

غیبت و ظهور

ادریس(علیه السلام) از قومش غایب شد ، هنگامی که می خواستند او را بکشند – چنانکه در حدیثی از حضرت باقر(علیه السلام) آمده است – قائم علیه السلام نیز همین طور، هنگامی که دشمنان می خواستند آن حضرت را بکشند ، غایب شد .

غیبت ادریس(علیه السلام) به طول انجامید به حدّی که شیعیان و پیروان او در سختی و شدّت و فشار واقع شدند .
قائم عجّل اللَه فرجه نیز غیبتش طولانی است تا جایی که شیعیانش به منتهای سختی و فشارو مشقّت واقع شوند.

در بحار از پیغمبر اکرم(ص) روایت شده که فرمود:
پیوسته وضع شما چنین خواهد بود تا اینکه در میان فتنه و جور کسی متولد شود که مردم او را نشناسند ، آنگاه زمین به حدّی از ظلم و ستم پر شود که هیچ کس نتواند اللَه بگوید (و نام حقّ ببرد) سپس خداوند عزّ و جل مردی از من و از عترت من برانگیزد که او زمین را پر از عدل سازد ، همچنان که قبل از او آن را پر از ظلم و ستم کرده باشند (۵) 

از امیرالمۆمنین علیه السلام روایت است که فرمود :
البته زمین پر از ظلم و جور می شود ، تا جایی که کسی – جز مخفیانه – اللَّه نگوید: سپس خداوند قومی صالح را می آورد که آن را پر از قسط و عدل نمایند ، چنانکه پر شده است از ظلم و جور.(۶)

وقتی غیبت ادریس علیه السلام به طول انجامید مردم بر توبه اتفاق کردند و به سوی خدا بازگشتند؛ خداوند متعال هم او را ظاهر ساخت و شدّت و بدی را از آنان دور کرد، قائم عجّل اللَه فرجه نیز همین طور است، که اگر مردم بر توبه اتفاق کنند و تصمیم قطعی بر یاریش داشته باشند، خدای تعالی او را ظاهر خواهد ساخت .

هنگامی که ادریس علیه السلام ظهور کرد، پادشاه ستمگر و مردم برای او تسلیم شدند. قائم عجّل اللَّه فرجه نیز چنین است ، که هرگاه ظاهر شود، پادشاهان و امرای جبار و مردم عالم به آن حضرت می گروند و سر فرود می آورند .

پی نوشت ها:
۱٫ سوره قصص، آیه ۱۳٫
۲٫ کمال الدین، ج۲، ص. ۴۲۸٫
۳٫ بحار الانوار، ج ۵۱، ص. ۶۸٫
۴٫ مکیال المکارم، ج۱، صص. ۱۳۱-۱۳۲

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031