فروردین
24
1395

دعای حضرت فاطمه علیها السلام

یکى از دعاهاى حضرت فاطمه علیها السلام این بود:

اَلّلهُمَّ اِنّى اَسْأَلُکَ قُوَّهً فى عِبادَتِکَ وَتَبَصُّرا فى کِتابِکَ وَفَهْما فى حُکْمِکَ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدِ وَالِ مُحَمَّدٍ وَلاتَجْعَلِ الْقُرْانَ بِنا ماحِلاً وَالصِّراطَ زائِلاً وَمُحَمَّدا صَلَى اللّهُ عَلَیهِ وَالِهِ عَنّا مُوَلِّیا؛

بارالها: نیرومندى در بندگیت و بینش روشن در کتابت و فهم و درک احکامت را از تو خواستارم. خدایا بر محمد و آل محمد درود فرست و قران را دور از دسترس ما و پل صراط را لغزشگاه ما و محمد (صلى الله علیه و آله) را رویگردان از ما قرار مده.

[بلد الامین: ۱۰۱٫]

فروردین
24
1395

فاطمه (سلام الله علیها) بانویی از جنس زنان

با وجود تمام دلایل و براهینی که بر عصمت، تقدس و برتری های حضرت زهرا (سلام الله علیها) وجود دارد، با این همه او از جنس بشر بود و مانند هر زن دیگری از احساسات و عواطف و غرایز زنانه برخوردار بود… همانگونه که رسول خدا نیز بشری همانند دیگران و برخوردار از صفات مردان بود. “بگو من تنها بشری همانند شما هستم که به من وحی می شود.” کهف /١١٠

چرا که اگر رسول خدا و سایر پیامبران و امامان و حضرت زهرا (سلام الله علیها) از جنس بشر نبودند در این صورت دیگر بر سایر مردم برتری نمی یافتند و پیروی از آنان هیچ معنایی نداشت. پس ارزش و عظمت آنان در طبیعت بشری آنها و تمایزشان از فرشتگان نهفته است؛ با این حال آنان به خواست و اراده خویش و با توجه به پاکی و قداست روح و روانشان، نزد خداوند از فرشتگان نیز برتر و گرامی تر گشته اند…بنابراین هنگام پرداختن به شخصیت فاطمه (سلام الله علیها) و دیگر خاندان پاک پیامبر نباید آنان را موجودات غیبی و فرشته وار معرفی کنیم. عقیده به جهان غیب اگرچه از بنیان های اعتقادی ما بشمار می رود؛ اما اراده خداوند در مورد هدایت بشر بر این قرار گرفته است که الگوهای برتر انسانی و هادیان الهیِ جامعه بشری را از جنس خودشان برگزیند.

فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، ص١۵١
علامه فضل الله

فروردین
10
1395

دوری گزیدن پیامبر(صلی الله علیه و آله) از خدیجه(علیهاالسلام)

خداوند به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) دستور می‌دهد که باید چهل شبانه‌روز از حضرت خدیجه(علیهاالسلام) دوری گزیند.
در بخشی از حدیث آمده است:
«النَّبِیُّ(صلی الله علیه و آله) جَالِسٌ بِالْأَبْطَحِ وَ مَعَهُ عَمَّارُ بْنُ یَاسِرٍ وَ الْمُنْذِرُ بْنُ الضَّحْضَاحِ وَ أَبُو بکر وَ عُمَرُ وَ عَلِیُّ بْنُ أَبِیطَالِبٍ وَ الْعَبَّاسُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ حَمْزَۀُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ إِذْ هَبَطَ عَلَیْهِ جَبْرَئِیلُ فِی صُورَتِهِ الْعُظْمَی قَدْ نَشَرَ أَجْنِحَتَهُ حَتَّی أَخَذَتْ مِنَ الْمَشْرِقِ إِلَی الْمَغْرِبِ فَنَادَاهُ یَا مُحَمَّدُ الْعَلِیُّ الْأَعْلَی یَقْرَأُ عَلَیْکَ السَّلَامَ وَ هُوَ یَأْمُرُکَ أَنْ تَعْتَزِلَ عَنْ خَدِیجَۀَ أَرْبَعِینَ صَبَاحا
پیامبر(صلی الله علیه و آله) در ریگزار ابطح با عمّار یاسر، منذر بن ضحضاح، ابوبکر، عمر، علیّ ابن ابی‌طالب(علیه السلام)، عبّاس بن عبدالمطلّب و حمزه بن عبدالمطلّب نشسته بودند. ناگهان جبرئیل در صورت عظیمش بر او فرود آمد؛ بال‌هایش را از مشرق تا مغرب گسترانیده بود. پس ندا داد: «ای پیامبر بزرگوار! خداوند بر تو سلام می‌فرستد و به تو دستور می‌دهد که چهل روز از خدیجه فاصله بگیری.»
در این قسمت از حدیث، دو نکته قابل تأمّل است:
اوّل اینکه جبرئیل(علیه السلام) با هیبت اصلی خود (با بال‌های گسترده) بر پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرود آمد. این مسئله نشان می‌دهد که حامل پیامی بسیار مهم برای پیامبر(صلی الله علیه و آله) بوده است؛ همچنان ‌که برای اعلام امر رسالت هم با هیبت کامل بر رسول ‌الله(صلی الله علیه و آله) ظاهر شد
نکته دوم، واژه «یَأْمُرُکَ؛ خداوند به تو دستور می‌دهد» است. این نکته، متضمِّن این معناست که دستور لازم ‌الاجرا و دارای وجوب فوری است؛ زیرا خداوند از عشق فراوان پیامبر(صلی الله علیه و آله) و حضرت خدیجه(علیهاالسلام) به یکدیگر آگاه بود و می‌دانست چنین دستوری بر آن دو حضرت، سنگین و مشقّت‌بار است. از این‌رو، در ادامه حدیث آمده است:
«فَشَقَّ ذَلِکَ عَلَی النَّبِیِّ وَ کَانَ لَهَا مُحِبّاً وَ بِهَا وَامِقاً؛
پس، آن بر پیامبر(صلی الله علیه و آله) سنگین و سخت آمد؛ زیرا او عاشق و دلباخته همسر وفادار خویش بود.»
ولی چون دستور، دستور الهی و لازم‌ الاجرا بود، پیامبر(صلی الله علیه و آله) بر انجام آن، لحظه‌ای درنگ نکرد و از همان لحظه، امر الهی را شروع نمود؛ بدون اینکه واقعیّت امر را به حضرت خدیجه(علیهاالسلام) اطّلاع دهد. از این ‌رو، آن حضرت در روزهای آخر دوره، عمّار یاسر را به خدمت خدیجه(علیهاالسلام) فرستاد و به او فرمود: «به خدیجه بگو:
یَا خَدِیجَۀُ لَا تَظُنِّی أَنَّ انْقِطَاعِی عَنْکِ [هِجْرَۀٌ] وَ لَا قِلًی وَ لَکِنْ رَبِّی عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِی بِذَلِکَ لتنفذ [لِیُنْفِذَ] أَمْرَهُ فَلَا تَظُنِّی یَا خَدِیجَۀُ إِلَّا خَیْراً فَإِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیُبَاهِی بِکِ کِرَامَ مَلَائِکَتِهِ کُلَّ یَوْمٍ مِرَاراً؛
گمان نکن که من از تو بریده و تو را رها کرده‌ام؛ بلکه پروردگارم برای اجرای آن به من دستور فرموده است. در آن، خیر بیاندیش. خداوند هر روز به وجود تو به بزرگان فرشته‌ها افتخار می‌کند.»
لازم به ذکر است که حضرت خدیجه(علیهاالسلام) نیز در همین ایّام به دستور پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در منزل مانده بود و نمونه بارز آیه «و قََرنَ فی بُیُوتِکُنَّ» در این ایّام و در تمام عمر و برای دوری پیامبر(صلی الله علیه و آله) در حزن و نگرانی بود

فروردین
10
1395

بشارت خداوند به وجود حضرت فاطمه(علیهاالسلام) در معراج

پیش از تولّد حضرت فاطمه(علیهاالسلام)، خداوند در معراج، بشارت تولّد ایشان را به نبیّ خاتم(صلی الله علیه و آله) داده و فرموده بود:
«یَا مُحَمَّد! إِنَّ اللهَ تَعَالَی یُبَشِّرُکَ بِفَاطِمَۀَ مِنْ خَدِیجَۀَ بِنْتِ خُوَیْلِدٍ…؛
ای پیامبر! خداوند [ولادت] فاطمه را از خدیجه، دختر خویلد به تو بشارت می‌دهد.»
بشارت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به وجود مقدّس حضرت فاطمه(علیهاالسلام)، آن هم در معراج، خود به تنهایی گویای اهمّیت موضوع تولّد ایشان است و می‌توان به جرئت گفت که این مسئله، یکی از مسائل حیاتی دنیای اسلام و مسلمانان بوده که از طرف خداوند در آن موقعیّت به پیامبر(صلی الله علیه و آله) نوید داده شد. نکته دیگر در این حدیث، این است که خداوند نام مبارک فاطمه را نیز پیش از ولادت برای او تعیین کرده است. در مورد نام فاطمه وجه تسمیه‌های مختلفی بیان شده؛ از جمله رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند:
«لِاَنّها فُطِمَتْ هِیَ وَ شیعتُها و ذُرّیتُها مِنَ النّار؛
زیرا او، شیعیان و ذُرّیه‌اش را از آتش باز داشته و برکنار شده‌اند.»

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031