شهریور
16
1399

حدیث روز

رفتار و کردار


امام حسین علیه السلام

إیّاکَ وظُلمَ مَن لا یَجِدُ عَلَیکَ ناصِرا إلاَّ اللّهَ؛


بپرهیز از این که برکسى که جز خداوند در برابر تو یاورى ندارد ، ستم کنى.


گزیده تحف العقول، ص ۳۸

شهریور
15
1399

حدیث روز

معارف دین


امام حسین علیه السلام

اَلاستِدراجُ مِنَ اللّهِ سُبحانَهُ لِعَبدِهِ أن یُسبِغَ عَلَیهِ النِّعَمَ ویَسلُبَهُ الشُّکرَ؛


خدعه (و مهلت دادن) خدا به بنده آن است که نعمت فراوان ومستمر به او رساند و سپاسگزارى را از او بگیرد.


گزیده تحف العقول، ص ۳۸

شهریور
14
1399

حدیث روز

آداب – رفتار و کردار


امام حسین علیه السلام

إیّاکَ وما یُعتَذَرُ مِنهُ؛ فَإنَّ المُؤمِنَ لایُسییءُ ولایَعتَذِرُ والمُنافِقُ کُلَّ یوَمٍ یُسییءُ ویَعتَذِرُ؛


از آنچه موجب پوزش‌خواهى شود، بپرهیز؛ زیرا مؤمن، نه بد کند و نه پوزش خواهد، و منافق، هر روز بد کند و [هر دَم] پوزش خواهد.


گزیده تحف العقول، ص ۳۸

شهریور
12
1399

حدیث روز


رفتار و کردار


امام حسین علیه السلام

إیّاکَ أن تَکونَ مِمَّن یَخافُ عَلَى العِبادِ مِن ذُنوبِهِم ویَأمَنُ العُقُوبَهَ مِن ذَنبِهِ؛


مبادا از کسانى باشى که به سبب گناهانِ بندگانِ خدا بر سرنوشت آنان بیمناک است ، ولى خود را از سزاى گناه خویش ایمن مى داند .


گزیده تحف العقول، ص ۳۷

آبان
15
1397

زائران حسینی، شریک ثواب شهدای کربلا

زائران حسینی، شریک ثواب شهدای کربلا

 افرادی که برای زیارت حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) به کربلا می روند و برای مصائب ایشان اشک می ریزند در پاداش عظیمی که برای شهدای کربلا در نظر گرفته شده شریک هستند. این حقیقت را جابر بن عبدالله انصاری از رسول خاتم(صلی الله علیه و آله) نقل کرده است.


عطیه عوفی نقل می کند که با جابر براى زیارت حضرت سیّدالشهدا(علیه السلام) به کربلا آمدیم. جابر غسل کرد و بر خود عطر زد. از آن جایی که جابر نابینا بود، دستش را گرفتم و بر قبر مطهّر حضرت سیّدالشهدا(علیه السلام) گذاشتم. ناگهان بیهوش شد و به زمین افتاد. بر صورت ایشان آب ریختم تا به هوش بیاید. بعد از آنکه به هوش آمد با سوز دل سخنانى جگرسوز به محضر حضرت امام حسین(علیه السلام) عرضه داشت؛ سپس به شهداى گرانقدر کربلا سلام کرد و در پایان گفت: «ما نیز در مجادله، مقاتله و یارى ذرّیه خاتم پیامبران(صلی الله علیه و آله) و شهادت در محضر او شریک بودیم.»


عطیّه که از کلام جابر شگفت زده شده بود پرسید: «ما رنجى نبردیم و شمشیرى نزدیم، سرهاى این گروه از بدن جدا و همسران شان بیوه، و فرزندان شان یتیم شدند، چگونه در اجر با ایشان شریک هستیم؟» جابر در پاسخ گفت: «عطیّه! من خود از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) شنیدم که فرمود: هر کس عمل قومى را دوست دارد، در ثواب آن عمل با آنان شریک است.» سپس گفت: «اى عطیّه! رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: نیّت من و اصحابم بر همان نیّت حسین(علیه السلام) و اصحاب اوست .»


از این حکایت مهم و معتبر می توان دو نتیجه مهم گرفت؛ اول آنکه نیّت خیر دارای ارزش فراوانی است و می تواند انسان را به کاروان نور متصل سازد. دوم آنکه نیّت و عمل امام حسین(علیه السلام) و یارانش از چه عظمتى برخوردار است که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) براى شرکت در ثواب شهداى کربلا نیّت خود را همانند نیت حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) و یاران شان می داند.


برگرفته از کتاب داستان های عبرت آموز اثر استاد حسین انصاریان


گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031