شهریور
10
1393

سخاوت نجاشى ، فرمانرواى اهواز

در زمان امام صادق علیه السلام شخصى به نام ((نجاشى )) استاندار اهواز و شیراز بود. وى با اینکه از طرف خلفاى عباسى فرمانروا بود، ولى از دوستان و شیعیان امام صادق علیه السلام به شمار مى آمد.
یکى از کارمندان به حضور امام صادق علیه السلام رسید و عرض کرد:
– نجاشى استاندار اهواز و شیراز آدم مؤ من و از شیعیان ماست . در دفتر او براى من مالیاتى نوشته شده او از این بابت مبلغى بدهکارم . اگر صلاح بدانید درباره من نامه اى به او بنویسید و مرا توصیه اى بفرمایید. امام صادق علیه السلام این نامه کوتاه را به استاندار اهواز نوشت :
((بسم الله الرحمن الرحیم ، سر اخاک یسرک الله )).
به نام خداوند بخشنده مهربان ، برادرت را شاد کن تا خداوند تو را شاد کند. نامه را گرفت و نزد نجاشى برد. نجاشى در مجلس عمومى نشسته بود که او وارد شد. با خلوت شدن مجلس ، نامه را به نجاشى داد و گفت : این نامه امام صادق علیه السلام است .
نجاشى نامه را بوسید و روى چشم گذاشت پرسید:
– حاجتت چیست ؟
مرد به او پاسخ داد:
– در دفتر مالیات شما، مبلغى بر من نوشته شده است .
– چه مقدار؟
– ده هزار درهم .
هماندم نجاشى دفتر دارش را خواست و به او دستور داد:
– بدهى این مرد را از دفتر خارج کن و از حساب من بپرداز و درباره مالیات سال آینده ایشان نیز همین کار را انجام بده .
سپس استاندار از او پرسید: آیا تو را شاد کردم ؟
– آرى ! فدایت گردم .
آن گاه دستور داد، مرکب ، کنیز و یک نوکر به او بدهند و همچنین دستور داد یک دست لباس به او دادند. هر یک از آنها را که مى دادند مى پرسید: تو را شاد کردم ؟
او هم مى گفت : آرى ! فدایت شوم و هر چه او مى گفت آرى ، نجاشى بر بخشش خود مى افزود تا اینکه از بخشش فارغ شد. به آن مرد گفت : فرش ‍ این اتاق را که هنگام دادن نامه امام صادق علیه السلام روى آن نشسته بودم بردار و ببر. بعد از این هم هر وقت حاجتى داشتى نزد من بیا که برآورده مى شود. مرد فرش را نیز برداشت و با خوشحالى بیرون آمد و محضر امام صادق علیه السلام رفت و جریان ملاقات خود را با استاندار اهواز به امام عرض کرد. امام صادق علیه السلام از شنیدن رفتار نجاشى نسبت به او خوشحال گشت .
مرد گفت : فرزند رسول خدا! گویا رفتار نیک نجاشى با من ، شما را نیز شادمان کرد؟
امام صادق علیه السلام فرمود: آرى ! سوگند به خدا، نجاشى خدا و پیامبر خدا را نیز شاد کرد

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

شهریور ۱۳۹۳
ش ی د س چ پ ج
« مرداد   مهر »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031