دی
18
1393

عرض تبریک

 

امشب همه نیلوفران مشتاق روی دلبرند

جمع شقایق ها همه مست می پیغیمبرند

امشب تمام قدسیان مهمان بزم سرمدند

جمع ملائک تا سحر مشغول ذکر احمدند

جهان سرسبز و خرم گشت از میلاد صادق

منور قلب عالم گشت از میلاد صادق

بده ساقى مى باقى که غرق عشرت و شادى

دل اولاد آدم گشت از میلاد صادق

دی
18
1393

نسب حضرت محمد صل الله علیه و آله

نیاکان حضرت محمد صلی الله علیه و آله تا نفر بیستم آنان عبارتند از: عبدالمطلب، هاشم، عبدمناف، قُصیّ، کلاب، مُرّه، کعب، لُؤیّ، غالب، فِهر، مالک، نَضر، کنانه، خُزنمه، مُدرِکه، الیاس، مُضَر، نِزار، مَعدّ و عدنان.
اما تعداد و اسامی نیاکان دیگر آن حضرت تا اسماعیل علیه السلام فرزند حضرت ابراهیم علیه السلام مورد اختلاف است. نقل شده است که پیامبر اسلام صل الله علیه و آله در بیان نسب خود هنگامی که به عدنان می‌رسید از شمارش باقی اجدادش خودداری می‌ورزید. و دیگران را نیز به این امر توصیه می‌فرمود. درباره نظر نسب شناسان در مورد اجدادش بین عدنان و اسماعیل می‌فرمود: نسب شناسان دروغ گفته اند.
بر اساس تفسیم بندی قبایل عرب به دو گروه قحطانی و عدنانی قریش به خاطر انتساب به عدنان حد بیستم پیامبر اسلام صل الله علیه و آله از عرب عدنانی به شمار می‌رود از میان عرب عدنانی همه تیره‌ها و کسانی که سلسه نسب آنان به نضربن کنانه منتهی می‌شود قرشی محسوب می‌شوند. زیرا قریش نام یا لقب او بوده است.
قبیله قریش دارای تیره‌ها و شاخه های متعددی بود مانند بنی مخزوم بنی زهره بنی امیه بنی سهم بنی اسد و بنی هاشم که حضرت محمد صل الله علیه و آله از تیره اخیر است.

منبع:
۱- تاریخ امم و الملوک ج۲ ص۱۹۱
۲- ابن اثیر ص۱۳
۳- ابن شهر آشوب ج۱ ص۱۵۵

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

دی ۱۳۹۳
ش ی د س چ پ ج
« آذر   بهمن »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930