تیر
12
1396

شناختن شیعیان واقعی

شیعیان واقعی رادرسه جا محک بزنید

۱.در اوقات نماز که تا چه اندازه مراقبت آن‏ها را ‏دارند .

۲.در اسرار مذهبى که چگونه آنها را از دشمنان ما حفظ میکنند.

۳. در ثروتشان که با برادران دینى خود تا چه ‏مقدار کمک و همراهى می کنند.‏

متــــــــــن وشرح حدیث

 عن اللیثی عن جعفر بن محمد ع قال: امتحنوا شیعتنا عند ثلاث عند مواقیت الصلاه کیف محافظتهم علیها ‏و عند أسرارهم کیف حفظهم لها عند عدونا و إلى أموالهم کیف مواساتهم لإخوانهم فیها.‏
امام صادق (علیه السلام) فرمود: شیعیان ما را در سه چیز آزمایش کنید………

 امام صادق(علیه السلام) سه ویژگی معرفی می کند که به وسیله آن بتوان شیعیان واقعی را از کسانی که ادعای شیعگی دارند باز شناخت. این سه ویژگی، در واقع حکم شاخص و سنگ محک را دارند که هم با آن می توانیم خود را محک بزنیم و هم دیگران را.

 ویژگی اول
مراقبت بر اوقات نماز
شیعیان واقعی برای خدا و به سوی خدا زندگی می کنند. آنها همواره خود را در مرز طبیعت و ماوراء طبیعت می بینند و منتظرند که از فرصت هایی که برای اتصال از دنیای طبیعی به جهان ماوراء وجود دارند، نهایت استفاده را ببرند. آنها به اوقات نماز، نه فقط به عنوان یک زمان آزمون و تکلیف، بلکه به عنوان زمان روی آوردن فرصتها نگاه می کنند. لذا، یک شیعه واقعی، مهم ترین و اولین سنگ محکش، مراقبتش بر اوقات نماز است.

ویژگی دوم:
حفظ اسرار دینی
در این عصر انفجار اطلاعات و فراگیری رسانه ها،خیلی از شیعیان فکر می کنند که به هر طریق ممکن، باید احادیث معصومین را نشر و به گوش همه، حتی کسانی که در سطح پایینی از معلومات دینی قرار دارند، برسانند. برخی اوقات، این نشر احادیث موجب می گردد که شبهاتی برای کسانی که معلومات دینی را پله پله یاد نگرفته اند پیش بیاید که خود مفسده بزرگتری ایجاد می کند. امام صادق(علیه السلام) می فرماید یکی از ویژگی های شیعه واقعی، این است که اسرار را نگه می دارد. یعنی اصراری بر هویدا کردن اسرار ندارد. هضم بسیاری از تعالیم والای شیعی حتی برای برخی از شیعیان نیز سخت و سنگین است. نباید برای گسترش این مفاهیم، به هر طریق ممکن، اصرار بیجا داشته باشیم. بلکه آشنایی با تعالیم، باید حدالامکان زیر نظر استاد، و به صورت پله پله و طبقه بندی شده انجام شود. تا برخی از تعالیم، به صورت عمیق درک نشود، نمی توان با تعالیم سطح بالاتر ارتباط برقرار کرد و آنها را فهمید. یادمان باشد: هر که را اسرار حق آموختند، مهر کردند و دهانش دوختند.

 ویژگی سوم:
 مواسات در اموال با برادران دینی
مواسات در اموال، یعنی آنکه در استفاده از اموال خود، دیگران را نیز شریک بدانیم و با استفاده از این اموال، مشکلات مالی و روحی آنها را برطرف نماییم. سنگ محک دیگرِ شیعیان واقعی، این است که آنها نه فقط نسبت به دیگر برادران دینی، دلسوز و دلرحم هستند، بلکه دیگران را واقعا در اموال خود شریک می دانند و خود را موظف می دانند که با استفاده از اموالشان، مشکلات دیگران را برطرف نمایند.

 کتاب خصال/ شیخ صدوق؛ جلد ۱ صفحه ۱۰۳ ـ ترجمه فهری

تیر
12
1396

در عالم برزخ برای مومنین چه کارهایی انجام می دهند؟

در عالم برزخ نه تنها ولایت انسان را کامل مى کنند و افراد ناقص و اولاد مؤمنانى که سقط شده یا در سن کودکى از دنیا رفته اند به تکامل مى رسانند (که در قیامت نقصى و عیبى نداشته باشند).

بلکه در روایات وارد شده است: در عالم قبر و برزخ پاره اى از کمبودهاى تعلیم و تربیت افراد مؤمن جبران مى شود.

درست است که آن جا، جاى انجام دادن عمل صالح نیست و انجام آن فقط در دنیاست، ولى چه مانع دارد که معرفت انسان در آن جا بیشتر و آگاهى افزون تر باشد؟

از امام موسى بن جعفر علیه السلام وارد شده است که به مردى مى فرمود: آیا ماندن در دنیا را دوست دارى؟ عرض کرد: بلى، فرمود: براى چه؟ عرض کرد: براى خواندن ((قل هو الله احد)) امام کاظم علیه السلام سکوت فرمود و پس از آن به حفص فرمود:

اى حفص! هر که از دوستان و شیعیان ما بمیرد و قرآن را خوب یاد نگرفته باشد فرشتگان آن را در قبر به او یاد مى دهند و او را در خواندن قرآن کامل مى گردانند.

چون خداوند مى خواهد بدان وسیله درجات شیعیان را بالا ببرد؛ چون درجات بهشت برابر با آیات قرآن است.
در قیامت به انسان گفته مى شود: قرآن بخوان و بالا رو، پس او مى خواند و از درجات بهشت بالا مى رود

اصول کافى، ج ۴، باب حامل القرآن، ص ۴۰۸، حدیث ۱۰

تیر
12
1396

دعا برای استقامت و تحمّل مشکلات

 

 قالَ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی* وَیسِّرْ لِی أَمْرِی* وَاحْلُلْ عُقْدَهً مِّن لِّسَانِی* یفْقَهُواْ قَوْلِی*

(موسی) گفت: «پروردگارا! سینه ام را برایم بگشا؛* و کارم را برایم آسان گردان؛* و گره از زبانم بگشای؛* تا سخن مرا به طور عمیق بفهمند.*

 نکته ها و اشاره ها

۱٫ مقصود از «شَرْح صَدْر» همان روح بزرگ، فکر بلند، عقل توانا، حوصله ی فراوان، استقامت و تحمّل مشکلات است که یکی از وسایل پیروزی رهبران انقلابی است.
۲٫ در حدیثی از امام علی علیه السلام روایت شده که فرمودند:
وسیله ی رهبری و ریاست، سینه ی گشاده (و شرح صدر) است.
۳٫ در این آیات موسی از خدا می خواهد که «گره از زبانش» بگشاید؛ یعنی موانع فهم سخن او را بر طرف سازد تا بتواند آن چنان فصیح و بلیغ سخن بگوید که هر شنونده ای به راحتی و عمیقاً سخنان او را درک کند.

 آموزه ها و پیام ها

۱٫ برای هر کاری برنامه و وسایلی لازم است که از قبل پیش بینی شود، همان طور که پیامبران نیز از این وسایل عادی استفاده می کردند.
۲٫ آمادگی روحی، قدرت تفکر، نیروی بیان، امداد الهی و داشتن یاوری نیرومند و مورد اطمینان از لوازم رهبری است.
۳٫ هدف برنامه ها و مبارزات رهبران الهی، گسترش تسبیح و ذکر خداست.

منبع
تفسیر قرآن مهر، جلد سیزدهم، صفحه ۴۶

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

تیر ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« خرداد   مرداد »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31