اسفند
12
1396

جایگاه بی نمازان و شرابخواران

در روایت صحیح بسیار مهمى از رسول خدا (ص) روایت شده که فرمود :

روزى امین وحى براى اداى وحى به نزد من آمد . هنوز آنچه را که باید بر من بخواند تمامش را نخوانده بود که ناگهان آوازى سخت و صدایى هولناک برآمد .


 وضع فرشته وحى تغییر کرد ، پرسیدم : این چه آوازى بود ؟ گفت : اى محمد ! خداى تعالى در دوزخ چاهى قرار داده ، سنگ سیاهى در آن انداختند ، اکنون پس از سیزده هزار سال آن سنگ به زمین آن چاه رسید . 


پرسیدم : آن چاه جایگاه چه کسانى است ؟ گفت : از آنِ بى نمازان و شرابخواران 

اسفند
12
1396

اولین کسی که وارد بهشت میشود 

اولین کسی که وارد بهشت می‌شود کیست. ؟؟؟

   أَوَّلُ مَنْ یدْخُلُ الْجَنَّهَ 

 امام علی‌علیه السلام اولین کسی است که وارد بهشت می‌شود. حضرت فرمود: رسول خداصلی الله علیه وآله به من فرمود: تو اولین داخل شونده بهشت هستی.گفتم: یعنی قبل از شما وارد بهشت می‌شوم؟

فرمود: آری؛ چون تو پرچمدار و صاحب لوای من هستی. تو هم در دنیا و هم در آخرت پرچمدار من هستی، و پرچمدار نیز جلوتر حرکت می‌کند. من آن روزی را می‌بینم که تو وارد بهشت شده‌ای و لوای حمد نیز، در دست توست و همه در زیر آن هستند.

  بحارالانوار، ج ۳۹، ص  217

اسفند
12
1396

آداب فهم قرآن 

از بزرگی پرسیدند: علمای قدیم وقتی قرآن می‌خواندند، حقایقی برایِشان مکشوف می‌شد. ما چرا قرآن می‌خوانیم چیزی برایِمان واضح نمی‌شود؟!
فرموده بودند: 


استاد سید محمّدمهدی میرباقری:


«خدا رحمت کند استاد ما را، می‌گفتند زیارت، مقدمه فهم روایت است و روایت، مقدمه فهم قرآن است. 

این توسل و تهجد برای خصوص این امر است که به انسان ظرف عطا کنند تا بفهمد. انسان باید به درگاه الهی ابتهال داشته باشد تا معارف را بفهمد و بتواند به اهل‌بیت(ع) خدمتی کند و معارف ایشان را نشر دهد و از دوستانشان دستگیری کند. 

قاعدتاً انسان باید وقت‌ها و مکان‌های بهتر را برای این کار قرار دهد، در کنار آن، آداب این امر را رعایت کند. 

از بزرگی نقل شد که شاگرد ایشان (که او نیز انسان بزرگی بود) از او پرسید: قدماء وقتی قرآن می‌خواندند، حقائقی بر ایشان مکشوف می‌شد، ما چرا قرآن می‌خوانیم چیزی برایمان واضح نمی‌شود؟ فرموده بودند: آن‌ها می‌ایستادند، قرآن را بر دست می‌گفتند و مؤدب و سرپا می‌خواندند، ولی شما زیر کرسی دراز می‌کشید می‌خوانید! 

در مورد معارف، انسان باید آداب، مکان و زمان و طهارت ظاهری را رعایت کند. غیر از آداب ظاهری، آداب باطنی‌ای هم برای این کار وجود دارد.» 

اسفند
12
1396

شیپور رزق 

شیپور رزق را برعکس نزنید!

بعضی‌ها مدل کارکردن‌شان یک جوری است که وقتی صبح بیرون می‌زنند، همه خوابند؛ شب که خانه می‌رسند، همه خوابند.

 اشتباه است دیگر! 

 شما داری شیپور را در رزق از سر آن طرفش می‌زنی، بعد کلی سختی کشیده‌ای ولی رزق در نمی‌آید.

 … وَﭐسْأَلُواْ ﭐللَّهَ مِن فَضْلِهِ… از فضل خدا بخواهید. (۳۲ نساء)


  بالاخره ذکر سحرگاهی لازم است… این‌قدر از این چیزها فاکتور نگیرید که من می‌روم به جایش پول درمی‌آورم، به جایش درس می‌خوانم و … ؛ نه! آن ذکرها را داشته باشید، خدا هم رزق را به شما می‌دهد. 


 خدا دستش باز است به خدا! خدا اگر بخواهد رزق بدهد، از توی دیوار رزق می‌دهد.

 بعضی‌ها این طوری‌اند؛ انگار من بِکِش خدا بِکِش! این طوری می‌روند سرِ کار که انگار خدا می‌خواهد ندهد و من به زور از چنگال خدا در می‌آورم!


  کلاس تفسیر سوره مبارکه بقره

حجت الاسلام قاسمیان

اسفند
12
1396

همت بلند 

گزیده سخنرانی آیت‌الله جاودان در حسینیۀ آیت‌الله شیخ مرتضی زاهد(رَحِمَهُ الله)

همت بلند داشته باشیم


بعد از حجاب‌های ظلمانی به حجاب‌های نورانی می‌رسیم و باید آن‌ها را برطرف کنیم تا به مقصد برسیم. خدا ما را برای رسیدن به مقصد خلق کرده‌است. اگر دو تا کار خوب کردیم یا دو تا خواب خوب دیدیم، فکر نکنیم به جایی رسیدیم! حتی اگر به بهشت برسیم، آیا به مقصد رسیدیم؟ بهشت هم درجات دارد.


قدم اول این است که به اهداف کم و پایین فکر نکنیم و به مقاصد بالا بیندیشیم. بعضی‌ها منتهای دعایشان زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام است. البته این زیارت خیلی با ارزش است، ولی ما باید سعی کنیم دستمان به دامن خود امام حسین 

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اسفند ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« بهمن   فروردین »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930