شهریور
24
1396

زشتی نسبت ناروا دادن به انبیاء

«وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ کَذلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصِینَ» /یوسف،۲۴

تفسیر آیه «وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها» دربیان امام رضا(علیه السلام):
عیون أخبار الرضا علیه السلام / ج۱، باب۱۴ (مجلس دیگر آن حضرت در حضور مأمون با علماى ملل و فرق و جواب آن حضرت به علىّ بن محمّد بن جهم در باره عصمت انبیاء(علیهم السلام):

علىّ بن محمّد بن جهم برخاست و گفت: یا ابن رسول اللَّه! آیا شما قائل به عصمت انبیاء هستید؟ حضرت فرمودند: بله قائلم. وى گفت: پس در مورد این آیات چه می‏کنید(چه میگوئید): …و در باره حضرت یوسف: «وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها» (زلیخا قصد یوسف کرد و یوسف نیز قصد اوسوره یوسف آیه۲۴)
امام فرمودند: از خدا بترس و زشتی ‏ها را به انبیاء خدا نسبت نده! و کتاب خدا را با رأى خودت تأویل و تفسیر نکن، خداوند فرموده است: «وَ ما یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ‏» (تأویل آن را، جز خدا و راسخون در علم نمیدانند آل عمران:۷)
…و اما آیه درباره حضرت یوسف: «لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها» زلیخا قصد گناه کرد، و یوسف از ناراحتى تصمیم گرفت که اگر زلیخا او را مجبور کند او را بکشد، این بود که خداوند او را از قتل و نیز عمل منافى عفّت دور کرد، و این آیه: «کَذلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ» (این چنین عمل کردیم تا سوء و فحشاء را از او دور کنیمیوسف: ۲۴) اشاره به همین مطلب دارد و سوء یعنى‏ قتل و فحشاء یعنى زنا.

پس مراد از “هم بها” این است که حضرت یوسف(علیه السلام) قصد داشتند زلیخا را به قتل برساند نه اینکه با او زنا کنند.

درباره نویسنده: زهرا موذن

فرستادن دیدگاه

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031