شهریور
24
1396

زشتی نسبت ناروا دادن به انبیاء

«وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأى‏ بُرْهانَ رَبِّهِ کَذلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصِینَ» /یوسف،۲۴

تفسیر آیه «وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها» دربیان امام رضا(علیه السلام):
عیون أخبار الرضا علیه السلام / ج۱، باب۱۴ (مجلس دیگر آن حضرت در حضور مأمون با علماى ملل و فرق و جواب آن حضرت به علىّ بن محمّد بن جهم در باره عصمت انبیاء(علیهم السلام):

علىّ بن محمّد بن جهم برخاست و گفت: یا ابن رسول اللَّه! آیا شما قائل به عصمت انبیاء هستید؟ حضرت فرمودند: بله قائلم. وى گفت: پس در مورد این آیات چه می‏کنید(چه میگوئید): …و در باره حضرت یوسف: «وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها» (زلیخا قصد یوسف کرد و یوسف نیز قصد اوسوره یوسف آیه۲۴)
امام فرمودند: از خدا بترس و زشتی ‏ها را به انبیاء خدا نسبت نده! و کتاب خدا را با رأى خودت تأویل و تفسیر نکن، خداوند فرموده است: «وَ ما یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ‏» (تأویل آن را، جز خدا و راسخون در علم نمیدانند آل عمران:۷)
…و اما آیه درباره حضرت یوسف: «لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها» زلیخا قصد گناه کرد، و یوسف از ناراحتى تصمیم گرفت که اگر زلیخا او را مجبور کند او را بکشد، این بود که خداوند او را از قتل و نیز عمل منافى عفّت دور کرد، و این آیه: «کَذلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشاءَ» (این چنین عمل کردیم تا سوء و فحشاء را از او دور کنیمیوسف: ۲۴) اشاره به همین مطلب دارد و سوء یعنى‏ قتل و فحشاء یعنى زنا.

پس مراد از “هم بها” این است که حضرت یوسف(علیه السلام) قصد داشتند زلیخا را به قتل برساند نه اینکه با او زنا کنند.

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031