دی
27
1395

ثواب صبر بر بداخلاقی همسر

وظیفه زن در قبال بد دهنی وبی احترامی کردن‌ دائمی شوهر به زن وبچه چیست؟

یکی از مشکلات برخی از همسران بی احترامی همسران به یکدیگر است . در این گونه موارد همسر باید با صبر و حوصله این مشکل را ریشه یابی کرده و در صدد رفع آن برآید . اما نکته اولیه صبر و تحمل و حفظ زندگی زناشویی و حریم خانواده است .
در برخی روایات آمده است که عذاب قبر از سه دسته از زنان بر داشته شده و آنان با حضرت فاطمه سلام الله علیها محشور می شوند. یک دسته از آنان کسانی هستند که در برابر بد اخلاقی شوهران شان از خود صبر و بردباری نشان می دهند. در پایان این حدیث آمده است: یُعْطِی اللَّهُ کُلَّ وَاحِدَهٍ مِنْهُنَّ ثَوَابَ أَلْفِ شَهِیدٍ وَ یَکْتُبُ لِکُلِّ وَاحِدَهٍ مِنْهُنَّ عِبَادَهَ سَنَهٍ(۱) یعنی خداوند به هر یک از این سه گروه از زنان به خاطر صبر و بردباری ثواب هزار شهید را می دهد، و برای هر یک از آنان ثواب یک سال عبادت در نامه عمل شان نوشته می شود. در حدیث دیگری از پیامبر اکرم(ص) آمده است. هر مردی بر بد اخلاقی زنش صبر و بردباری از خود نشان دهد، خداوند پاداشی را که به حضرت داود – یا حضرت ایوب (۲)- علیهما السلام به خاطر تحمل بلاها داده است به آن مرد می دهد. و اگر زنی بد اخلاقی شوهرش را تحمل کند و صبور باشد خداوند به او ثواب و پاداشی را که به جناب آسیه یعنی یکی از چهار زن برتر بهشتی داده است، عنایت می کند . (۳)
تذکر دو نکته:
۱- این همه ثواب ها و پاداش ها که خداوند به فضل و کرمش به زن یا شوهر می دهد در صورتی است که از جهت عقاید و ایمان و انجام واجبات و ترک گناهان وظایف خود را انجام دهند. ساختن خانه و کاخ مجلل کاری سخت است، زمانی زیادی نیاز دارد، ولی با بنزین و یا مواد منفجره به راحتی در مدت چند دقیقه می توان را از بین برد، گناهان و ترک واجبات همان مواد منفجره یا بنزینی است که کاخ مجلل پاداش ها و ثواب ها را از بین می برند. پس باید از آن ثواب های عظیم خوب مراقبت کرد.
۲- لازم است به حدیث جامع زیر که زن و شوهر را مخاطب قرار داده است، نیز توجه شود.
پیامبر اکرم (ص) فرمود: هر زنی یا مردی با بد اخلاقی خود همسرش را اذیت کند خداوند نماز و سایر عبادات و کارهای نیکوی آنان را نمی پذیرد، اگرچه پیوسته شب زنده داری کنند و اهل نماز شب باشند، و روزها همیشه در روزه باشند، و مال و ثروت بسیاری در راه خدا انفاق کنند، و اگر با این وضع بمیرند در جهنم با منافقین هم نشین خواهند بود، مگر آن که پیش از مرگ توبه کنند و از همسر خود حلالیت و رضایت بگیرند. (۴)

پی نوشت ها:
۱٫ وسایل الشیعه ۲۹ جلدی، شیخ حر عاملی، ج ۲۱، ص ۲۸۵، چاپ مؤسسه آل البیت، قم، سال انتشار ۱۴۰۹،ق.
۲٫ بحار الانوار، علامه مجلسی، ج۷۳، ص ۳۶۷، مؤسسه الوفاء بیروت – لبنان، سال انتشار ۱۴۰۴ ق.
۳٫ بحار الانوار، ج ۱۰۰، ص ۲۴۷٫
۴٫ وسایل الشیعه، ج ۲۰، ص ۱۶۳ و بحار الانوار، ج ۷۳، ص ۳۶

درباره نویسنده: زهرا موذن

فرستادن دیدگاه

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031