بهمن
11
1395

گریه جبرئیل بر مصایب زینب علیهاالسلام

روایت شده است که پس از ولادت حضرت زینب علیهاالسلام، حسین علیه السلام  که در آن هنگام کودک سه چهار ساله بود، به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد: ((خداوند به من خواهرى عطا کرده است )). پیامبرصلی الله علیه و آله با شنیدن این سخن ، منقلب و اندوهگین شد و اشک از دیده فرو ریخت . حسین علیه السلام پرسید: ((براى چه اندوهگین و گریان شدى ؟)). پیامبرصلی الله علیه و آله فرمود: ((اى نور چشمم ، راز آن به زودى برایت آشکار شود.))

تا اینکه روزى جبرئیل نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد، در حالى که گریه مى کرد، رسول خدا صلی الله علیه و آله از علت گریه او پرسید، جبرئیل عرض ‍ کرد: ((این دختر (زینب ) از آغاز زندگى تا پایان عمر همواره با بلا و رنج و اندوه دست به گریبان خواهد بود؛ گاهى به درد مصیبت فراق تو مبتلا شود، زمانى دستخوش ماتم مادرش و سپس ماتم مصیبت جانسوز برادرش امام حسن علیه السلام گردد و از این مصایب دردناک تر و افزون تر اینکه به مصایب جانسوز کربلا گرفتار شود، به طورى که قامتش خمیده شود و موى سرش سفید گردد.))

پیامبر صلی الله علیه و آله گریان شد و صورت پر اشکش را بر صورت زینب علیهاالسلام نهاد و گریه سختى کرد، زهرا علیهاالسلام از علت آن پرسید. پیامبرصلی الله علیه و آله بخشى از بلاها و مصایبى را که بر زینب علیهاالسلام وارد مى شود، براى زهراعلیهاالسلام بیان کرد.

حضرت زهرا علیهاالسلام پرسید: ((اى پدر! پاداش کسى که بر مصایب دخترم زینب علیهاالسلام گریه کند کیست ؟ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: ((پاداش او همچون پاداش کسى است که براى مصایب حسن و حسین علیه السلام گریه مى کند)

 

http://www.aviny.com/

فرستادن دیدگاه

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031