شهریور
9
1396

اعتقادات ۳۳

در قیامت افرادی هم هستند که در گروه سوم قرار می گیرند. این گروه مربوط به افراد جهنمیه. اینها در عالم برزخ در برهوت معذب بودند و حالا توی قیامت هم با کارنامه سیاهی که دارند، تکلیفشون مشخصه و یک راست به جهنم منتقل میشند. اینها به محض مردن، دائم از خدا درخواست می کنند که یه فرصت دیگه در اختیارشون بذاره و اونها رو به دنیا برگردونه ولی چون خدا از درون دلها آگاهه، میدونه که اینها فقط برای رهایی از عذاب اینطور مبگند و عزم و تصمیمی برای اصلاح کردن خودشون ندارند.

 

سوره المؤمنون آیات ۹۹ و ۱۰۰:

حَتَّی اِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ. لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ کَلاَّ اِنَّها کَلِمَهٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ اِلی یَوْمِ یُبْعَثُونَ.

تا آن وقتی که یکی از آنها را مرگ برسد، می گوید: پروردگارِ من، مرا برگردان. شاید عمل صالحی که ترک کرده ام، انجام دهم. این چنین نیست، قطعا آن کلمه ای است که گوینده اش همان شخص است و پشت سر آنها برزخی است تا روزی که مبعوث شوند.

 

در مورد شرایط جهنم و اینکه در اونجا چه عذابهایی هست، آیات و روایات زیادی وجود داره که میشه در صورت نیاز، به اونها مراجعه کرد. همینطور در مورد بهشت و نعمتها و شرایط اونجا.

 

مطلب حائز اهمیت اینه که خدای متعال وعده و وعید داده که افراد بهشتی و جهنمی تا ابد در بهشت یا جهنم باقی می مونند. و این نکته مهمیه که یک انسانِ فهیم، باید در مورد حقیقت مرگ و وجود عوالم بعد از مرگ تحقیق کنه و در مورد معاد و زندگی پس از مرگ و وجود بهشت و جهنم به یقین برسه تا تکلیف خودشو مشخص کنه که آیا یک زندگی کوتاه در دنیا رو اصل قرار بده یا یک زندگی ابدی در بهشت یا جهنمو؟

 

اما با همه این اوصاف، چون ما برای رحمت و بخشایش خدا حد و مرزی قائل نیستیم، بعضی وقتا تصور می کنیم که خدا هر خطائی از طرف ما رو بالاخره می بخشه. نستجیر و بالله، انگار که خدا مجبوره که بالاخره ما رو ببخشه. لذا شیطان که از این اعتقاد ما آگاه هست، بعضیها رو اینطور فریب میده و میگه که تو در این دنیا هرکاری خواستی بکن، خدا رحیمه و بالاخره خودش تو رو می بخشه. بعد توی ذهنمون اینطور القاء می کنه که: مگه میشه خدای به این مهربونی دلش بیاد که کسی رو عذاب کنه؟ متاسفانه بعضیها هم اینطوری فریب شیطان رو میخورند. لذا خدای مهربون در این مورد هم به صراحت به ما هشدار میده که فریب شیطان رو نخوریم.

 

سوره فاطر، آیه ۵:

یا أَیُّهَا النَّاسُ اِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیاهُ الدُّنْیا وَ لا یَغُرَّنَّکُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ.

ای مردم، قطعا وعده خدا حقّ است. پس شما را زندگی دنیا مغرور نکند و شیطانِ فریبنده، شما را به کَرَم خدا مغرور ننماید.

 

در واقع این افراد با این طرز فکر، منکر آیات زیادی از قرآن هستند که تاکید می کند بر زندگی ابدی اهل جهنم، در جهنم.

 

حتی بعضی از گنه کارها میگند که ما اول کمی عذاب میشیم ولی بعد بخشیده می شیم! خوبه که ببینیم خدا جواب این عده رو چطور داده:

 

سوره البقره، آیه ۸۰:

وَ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ اِلاَّ أَیَّاماً مَعْدُودَهً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَهْداً فَلَنْ یُخْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَی اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ.

و می گویند: هرگز آتش جهنّم به ما جز چند روزی بیشتر نخواهد رسید. بگو: آیا شما از نزد خدا در این خصوص عهدی گرفته اید و خدا هرگز عهدش را تخلّف نمی کند یا آنچه را که نمی دانید به خدا نسبت می دهید؟

درباره نویسنده: علي معتمدكيا

فرستادن دیدگاه

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031