شهریور
12
1396

اعتقادات ۳۶

تا اینجا یک سری مطالب اعتقادی مربوط به بازهٔ زمانی آغاز خلقت تا برپایی قیامت و ورود به بهشت و جهنم، بصورت خلاصه مطرح شد که امیدواریم در اصلاح و تحکیم پایه های اعتقادیمون مفید واقع شده باشه.

ان شاء الله از امروز، مبحث مطالب اعتقادی را در موضوعات دبگری دنبال خواهیم کرد.

 

*** جبر و اختیار ***

 

یکی از موضوعات اساسی در امر اعتقادات، مسئله جبر و اختیاره. اینکه ما معتقد باشیم که آیا توی این دنیا در انجام اعمالمون مجبوریم یا مختار، خیلی مهمه. چون بعدا مشخص میشه که آیا در این دنیا مسئولیتی متوجه ما هست یا نه؟ و اگه مسئولیت داریم، کجاها مسئولیم و کجاها نه. همونطور که اعتقاد داشتنِ به عالم ذر و چگونگی اون، میتونه پاسخگو و گره گشای خیلی از مشکلات و مسائل اعتقادی باشه، داشتنِ اعتقاد صحیح و کاملی از مسئلهٔ جبر و اختیار هم میتونه حلال خیلی از گره های فکری و اعتقادی باشه.

در مورد قضیه جبر و اختیار، سه گروه از عقاید متفاوت وجود داره.

 

گروه اول، اختیاریون (افراد معتقد به اختبار) هستند که عمدتا از بهودیان صدر اسلام ریشه گرفته اند و معتقدند که بعد از اینکه خداوند دنیا رو آفرید و نظم بهش داد، دیگه خودش کناری نشسته و هیچ تصرفی در امور عالم نداره و اختیار امور رو به مخلوقاتش تفویض کرده. مثل اینکه این ماشین عظیم خلقت رو روشن کرده و تنظیم کرده و دیگه خودش بدون دخالت خدا، داره کارشو منظم انجام میده و نستجیرو بالله، خدا هم دیگه هیچ دخل و تصرفی در امورات دنیا نداره و انگار که رفته یه گوشه ای بیکار نشسته!.

درباره نویسنده: علي معتمدكيا

فرستادن دیدگاه

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031