مهر
29
1396

در جستجوی امام زمان (۱)

 

پیشگفتار

مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَهً جاهِلِیَّهً

هر کس بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.

کمتر مسلمانی است که این حدیث شریف نبوی را نشنیده باشد، این وظیفه هر مسلمان است که حجت و ولی‌امر خویش را بشناسد و تا سر حدّ توان برای تقرب به آستان مقدس آن حضرت و کسب رضایت آن بزرگوار تلاش و کوشش نماید.

اگر نگاهی به خود و محیط اطرافمان بیاندازیم مشاهده می‌کنیم که گروهی از مردم به کلّی با حضرت صاحب‌الزمان علیه‌السلام و مقوله انتظار بیگانه‌اند. گروهی نیز در حدّ اقرار به امامت آن حضرت و گاه توسل به آن وجود مقدس در سختی‌ها و مشکلات زندگی توقّف کرده‌اند و گروه اندکی نیز در دسته منتظران حقیقی قرار دارند که هیچ‌گاه امام خویش را فراموش نکرده و روز و شب چشم انتظار فرارسیدن ظهور و برپایی دولت کریمه آن‌جناب می‌باشند و از جان و دل برای تعجیل فرج و تسریع امر ظهور دعا می کنند.

برخی نیز توفیق تشرّف به آستان مبارک آن حضرت را پیدا کرده و چشم آن‌ها به شمس جمال یوسف زهرا سلام‌الله‌علیها روشن شده است. تنوع و تعدد این تشرّفات برای افراد مختلف و در زمان‌های گوناگون راه هرگونه شک و شبهه در این عرصه را می‌بندد.

و خلاصه آنچه روشن و قطعی است این است که راه بسته نیست. بعضی سعادت یافته و این راه را پیموده‌اند و به نهایت مسیر که وصال به آن کعبه مقصود است رسیده‌اند. بعضی در وسط راه مانده ونتوانسته‌اند آن راه را ادامه دهند و گروه سوّم کسانی هستند که به خود زحمت نداده‌اند و اصلاً در مسیر قرار نگرفته‌اند. آنچه برای ما مهم است و نقش اساسی در زندگی ما دارد این است که بدانیم رمز موفقیت تشرّف یافتگان چه بوده و چگونه این فیض بزرگ نصیب آن‌ها گشته است. از آن طرف علّت محرومیّت گروه دوّم چه بوده و چه چیز آنها را از رسیدن به این سعادت باز داشته است. نقل قضایا و حکایات کسانی که که به دیدار آن حجت الهی نائل آمده‌اند گذشته از این که شور و عشق و هیجان در آدمی ایجاد می‌کند، یأس و ناامیدی را از او دور می‌سازد هر کدام حاوی مطالب ارزنده و نکات آموزنده‌ای است که انسان را می‌تواند در مسیر به سوی وصال کمک کند.

ما در این رساله مختصر که در فرصت بسیار کوتاهی فراهم آمده در پی چنین مقصودی بوده‌ایم و امیدواریم که توانسته باشیم با عنایت آن حضرت گامی در این راه برداشته و به درخواست دوست عزیزی که ما را به چنین کاری تشویق نموده پاسخ مناسبی داده باشیم.

درباره نویسنده: علي معتمدكيا

فرستادن دیدگاه

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031