اسفند
21
1390

عبادت خالصانه

اخلاص دارای درجه و مراتب متفاوتی است

۱. مرتبه عارفان

عارفان کسانی هستند که صفات جمال و جلال خدا را شناخته و دانسته‌اند که ذات اقدس الهی، کمال مطلق است. و بدین سبب او را شایسته عبادت می‌دانند. و فقط برای ذات مقدس او عبادت می‌کنند.

۲. مرتبه مقرّبان

مقربان کسانی هستند که خدا را برای نزدیک شدن به او می‌پرستند. چنین عبادتی خالص است. چون بنده تلاش می‌کند با عبادت، نقایص خود را رفع کند تا با آن کمال مطلق، سنخیت و تناسب بیشتری پیدا کند. پس هدف اصلی او از عبادت، ذات اقدس واجب الوجود است.

۳. مرتبه محبّان

محبان کسانی هستند که خدا را از روی محبت پرستیده و از راه عبادت و اطاعت به بالاترین درجات دوستی او رسیده‌اند. قرآن کریم می‌فرماید:« یحبّهم و یحبّونه» خداوند ایشان را دوست دارد و ایشان نیز خدا را.

۴. مرتبه حیاپیشگان

حیاپیشگان گروهی هستند که به انگیزه شرم از خدا عبادت می‌کنند. چون می‌دانند خدای تعالی بر درون آنان آگاه است و از آنچه در زوایای ذهن انسان می‌گذرد با خبر است و عالم محضر اوست پس شرم دارند و به عبادت او روی می‌آورند.

۵. مرتبه شکرگزاران

این گروه برای شکر نعمت‌های بی‌انتهای خداوند متعال او را عبادت می‌کنند.

۶. مرتبه کامجویان

این گروه بیش از لذت اهل دنیا از نعمت‌های دنیوی، از عبادت پروردگارشان احساس لذت می‌کنند.

۷. مرتبه جویندگان بهشت

بسیاری از مردم تنها همین را می‌دانند که رشته هر امید و هراسی فقط به خداوند منتهی می شود. از این رو تنها می‌توانند بهشت را تصور کنند تا آتش اشتیاق به آن در جانشان زبانه کشد و جهنم را به یاد آرند و به امید نجات پناهی جویند. خدا را از ترس جهنم و به شوق بهشت عبادت می‌کنند.

عبادت با هر یک از مراتب شش گانه‌ی اول و با این نیت‌ها، عبادت خالصانه به شمار می‌آید و مورد قبول حق تعالی است. ولی به نظر می‌رسد عبادت با نیت مرتبه هفتم نیز صحیح است. برای این نظر آیات و روایاتی است که مثبت آن است.

درباره نویسنده: زهرا موذن

فرستادن دیدگاه

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031